Changan Deepal S07 – uketest (aug 2025)

Det er ikke lenge siden Changan kom til Norge, og nå har Hans Vidar hatt en uke med første bil ut. Mye er bra, men det er ikke alt som faller i smak.

Dato 09.08.2025 @ 12:09

Changan Deepal S07 har et ytre som er hakket vassere designmessig enn lillebror Changan Deepal S05 som kommer på markedet senere i høst, kanskje spesielt i fronten, og i de kule lyktene.

 

At man kan få en romslig bil som Changan Deepal S07 for kr 399 900, inklusiv fargevalg og helelektrisk hengerfeste, har gjort at en del har lagt litt ekstra merke til dette nye bilmerket her i Norge.

Foreløpig er det Motor Forum i Oslo og i Drammen som selger Changan, men det jobbes med forhandlere i Bergen, Trondheim og flere plasser i Norge. Lenken viser hvilke forhandlere som finnes, der man kan se og prøve bilene.

Bilen har to meget kjente «svakheter», der den ene er at bilen kun leveres med 2WD/RWD og ikke AWD, og den andre er at den skal kunne lade fra 10% til 80% på 48 minutter, altså treg hurtiglading.

 

I følge WLTP-testen er rekkevidden på Changan Deepal S07 på 475km, noe vi naturligvis har testet på motorvei, på landevei og i vår 50/50-test med omlag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t.

Motorvei først – på vei sørover var det varmt, men du kan ikke se temperaturen utendørs når du bruker navigasjon, og det var litt senere jeg oppdaget hvor utetemperaturen vises på «hjem skjermen».
235/55R19 dekk foran og bak på bilen. Doble vinduer gir ganske bra lyd-demping, men det er en grovere asfalt-type som høres ganske godt.

Vi har ulike faste målepunkter, og fikk en rekkevidde mellom 416-500km i ganske optimalt elbilvær, men uansett svært bra i forhold til WLTP.

På returen var det regn og 18 grader ved start, men det ble tørt før Bamble og varmere, mellom 21-23 varmegrader. Rekkevidde mellom 333-430km, forbruk på 20,0 kWt/100km som gir en beregnet rekkevidde mellom Grimstad og Grelland på 387km. (Netto batterikapasitet er på 77,57 kWt).

 

Landeveistesten ble gjennomført i 28 varmegrader og tørt fint vær, bilen var også hurtigladet før start, og det er så optimalt man kan få det for en elbil. Med «prosentmetoden» landet beregnet rekkevidde på 561km og snittforbruket som var oppgitt var på 14,1 kWt/100km noe som gir en beregnet rekkevidde på 550km. Det er solid over WLTP-rekkevidden på 475km.

I vår 50/50-test var det 27-28 varmegrader og med et snittforbruk på 15,1 kWt/100km landet beregnet rekkevidde på 513km.

Dermed er det enkelt å si at Changan Deepal S07 leverer meget godt på rekkevidde i forhold til WLTP-testen under optimale sommerforhold, så kan ikke vi bestille kulde eller snø om sommeren, så vintertesting får vi komme tilbake til.

 

 

I videoen ovenfor stusser jeg litt over mattene i pressebilen, det viser seg at det var en provisorisk løsning fram til de virkelige mattene var på plass, og som en provisorisk løsning var det bra.

 

Jeg nevner også at det er en del svinger, mest på E-18, som er definert som så «skumle» at bilen bremser ned i dem, dette sier nå importøren at det er ordnet opp i med en softwareoppgradering.

 

En tredje svakhet ble avdekket, men den kan jo være høyst individuell og subjektiv. Setekomforten i forsetene. Den kan ikke fikses med en softwareoppgradering, så det er viktig at folk prøvekjører denne bilen så man kan kjenne om man kan leve greit med forsetene eller ikke. Så håper jeg jo at Changan går inn for mer ergonomi i forsetene i framtiden, som å kunne endre lengde på sitteputen, justere vinkel på sitteputen og at også passasjeren foran får justere korsryggstøtten.

 

Ellers hadde jeg fått informasjon om at man ikke kan ha taklast, men det var ikke helt riktig, for det vil bli mulig med taklast, men antall kilo er enda ikke helt klarlagt.

 

Forsetene ser jo unektelig trivelige ut, men jeg klarte ikke å finne en god sittestilling her, og kjente det i ryggen på langtur. På kortere turer fungerte de greit nok.

 

Yttersetene bak synes jeg var mer komfortable enn forsetene, og som du kan se i videoen hadde jeg, som tar like mye plass som en som er 190cm lang, god nok plass i baksetet til både hodet og knær.

 

Målebåndet ble tatt frem, og maksimal dybde på midten var 97cm, mens det i kanten var 94cm dybde. Det er et uvanlig stort område bakerst med full bredde på 111cm, mens det innerst på det smaleste er en bredde på 96cm ca fra surrekrokene til sikring av lasta. Høyden til hattehylla er ca 42cm, mens maks høyde til taket på midten er 70cm.

Baksetet er delt 60/40 uten noen form for gjennomlasting. Vekt til folk og bagasje er på 417kg, noe som gir en nyttelast på 342kg for de som har en 75kg tung sjåfør.

 

Under gulvet i bagasjerommet er det en isoporsak som nok demper lyd en del, og som har dedikerte rom til tauekrok, varselstrekant og dekkreperasjons-kit.

Det helelektriske hengerfestet får du ut fra infotainmentskjermen i bilen, og ikke fra bilens bagasjerom. Med det kan du trekke med deg inntil 1 500kg.

 

En meget romslig frunk som rommer 125 liter, så her kan man fint ha et par små sekker eller en bag eller annet man vil ha med seg. Til venstre ser du et lokk som er noe kronglete å skulle åpne hver gang man skal fylle på spylrevæske.

Hvor mye man kan ha av taklast på Changan Deepal S07 er enda ikke helt klarlagt, men taklast skal også bli mulig.

 

Trådløs Apple CarPlay har jeg litt sans for, spesielt når radioen ikke er så gira på å skifte automatisk over til rett region på en langtur, da er det kjekt med NRK radio appen der man kan høre på samme distriktsradio over alt.

Radioen var helt ok sånn rent bortsett fra at den ikke ville skifte region automatisk.

 

Ryggekameraet synes jeg var veldig bra, med god 360 der man ser «gjennom» bilen, og bra visning bak, foran eller på den siden man ønsket (de de hvite prikkene rundt bilen der du enkelt kan bytte kameravising). 3D visning kunne man også velge.

Head-up displayet syntes jeg var bra, og selv med polariserte solbriller forsvant det ikke, veldig kjekt med HUD når det ikke er skjerm bakom rattet.

 

Batteriprosenten popper opp på toppen av skjermen i de fleste skjermvisninger, men utetemperatur får ikke bli med, da må du til denne grunnskjermvisningen der den er oppe til venstre. Hva man skal vise og hva man ikke skal vise er det greit å diskutere, men i et land der vi har flere sesonger der temperaturen kan gå over/under frysepunktet er utetemperatur noe jeg hadde satt pris på om syntes på toppen.

 

Har litt sans for designet i interiøret i Changan Deepal S07, det er et solid hakk over det du finner i S05 som mest sannsynlig skal vises skikkelig fram under IAA i Frankfurt.

Når man ser den stilige høyttaleren over armlenet i tre tenker man kanskje  at lyden her er helt rå, men jeg har kjørt for mange biler med knallgode anlegg til å synes at dette er noe mer enn helt ok. Så lenge et anlegg låter bedre enn at jeg får lyst til å ta med min blåtann BOSEhøyttaler med meg i bilen så er jeg lett å gjøre fornøyd med lyd i en bil.

 

Som du kan se i videoklippet er jeg ikke størts fan av at vindusviskere skal betjenes fra skjerm, selv om vindusviskerbetjening har muligheten til å bo i snarveimenyen du kan hente fra skjermens venstre side, det er en funksjon jeg helst ser at jeg kan få kontrollere fra spaker. Venstre spak har en knapp ytterst på rattet du kan trykke litt inn for å slå på vindusviskerne, og helt inn for å spyle, og man kan bruke de to «snarveihjertene» på rattet til å lagre vindusvisker der, men jeg har nå mest sans for skikkelig spakstyring av vindusviskerne.

Når det er sagt så var Auto-modus helt ok, ikke plagsom på noen måte, og kommer på ved behov, så for meg er det mer en prinsippsak og vanesak enn at behovet var enormt. Veldig kjekt var det at glasstaket hadde solskjerming som man enkelt kan styre fra skjerm eller snarveiknappen som er på bunnlinja.

 

Skjermen kan vinkles, som du kan se i videoklippet, og den er responsiv og kjapp.

Egentlig ganske brukervennlig skjermsystem, men det skjer kanskje litt mye som må skje på skjerm?

 

Vi fikk testet ladingen, og ladet fra 6% til 80% på 47 minutter, altså ett minutt raskere enn det som er lovet fra 10% til 80%. Her mener jeg Changan kan ordne litt i softwaren, og droppe den ene hastighetsdippen i ladekurven, det er to hastighetsdipper, og de føles noe unødvendige.

 

Over her ser du ladekurven, og det er den første dippen fra litt over 90kW til litt over 70kW som oppleves som ganske unødig ved omlag 50% SOC, ville selv også drøyd andre dip til omlag 77% – da sparer man mye inn på ladetiden uten at man nødvendigvis utsetter batteriet for slitasje av nevneverdig grad.

De fleste som har hatt elbil før, og som drar så lite på langtur at rask lading ikke er «en greie» for dem kan fortsatt vurdere denne elbilen, men det er noe merkelig at en helt ny bil i 2025 ikke klarer å lade til 80% på under 30 minutter.

 

Changan Deepal S07 koster 399 900 inklusive farge og hengerfeste, så det eneste som kommer utenom er vinterdekk. Den ser stilig ut, og har en fin rekkevidde i god sommervarme. Mange gode egenskaper, og en del svakheter som hver og en må vurdere hva man selv synes om. Så lenge man sitter godt, og trives med hva denne elbilen leverer for prisen, så skjønner jeg godt at en del kommer til å velge seg en Deepal S07. Den har 7 års garanti (eller 160 000km), og så er det 8 års garanti (eller 200 000km) på batteriet.

Annonse
Kategori:
Drivstoff: