Joda, A6 er både større og dyrere enn BMW i4 og bilene skal vel i utgangspunktet ikke konkurrere mot hverandre, men for de som er opptatt av siste skrik innen teknologi så havner Audien langt foran en noe aldrende i4 og kan derfor rappe til seg en god del kunder – og det med god grunn.
Ser man bort ifra karosseriformen så er det svært lite som skiller bilene som bygger på Audis PPE-platform. Derfor blir denne testen noe kortere enn vanlig, da vi har gått gjennom de fleste detaljer tidligere. Sjekk ut saken om Audi S6 Avant e-tron under for en mer detaljert gjennomgang.
Jeg har vel enda til gode å snakke med noen som mener at designet ikke er flott på disse bilene. Personlig liker jeg det svært godt, og sjelden passer vel hvit/sort så bra sammen som her. Gratis er det selvsagt ikke, for du må ut med pene 52600 kroner for komboen. Lakken i seg selv er ikke så dyr, men skal du få vekk kromlister og få på litt ekstra sorte detaljer så må du samtidig opp en felgstørrelse, og da tømmes samtidig neste års feriebudsjett. Ikke uvanlig når vi snakker biler i premiumsegmentet, spesielt fra Tyskland, men det er kanskje på nettopp slike ting at konkurransen fra øst har tatt litt knekken på tyskerne.
Bilen måler 4,93 meter i lengden og 1,92 meter i bredden, selvsagt identisk med stasjonsvogna. Egenvekten på testeksemplaret er oppgitt til 2392 kg, og nyttelasten er også her relativt lav med sine 393 kg. Det holder fint til hverdagsbruk, men kan oppleves noe knapt dersom hele familien skal på bilferie. Akselavstanden er på 2,95 meter og sørger for god benplass i baksetene.
A6 Sportback e-tron er tilgjengelig med to batteristørrelser hvor det minste er på 83/7,8 kWt mens det store er på 100/94,9 kWt. Prisforskjellen er derimot såpass liten at de fleste nok velger det store batteriet, men hovedgrunnen er nok at det kun er her du får quattro firehjulsdriftsystem.
Testbilen står på lekre 21″ felger med dekk i dimensjon 245/40-21 foran og massive 275/35-21 bak. Både felgene og de røde kaliperne er ekstrautstyr, standard leveres bilen med 20″ felger.
I videoen over går vi over eksteriøret, interiøret og de praktiske egenskapene ved bilen. Husk at alt innhold er gratis, og vi setter stor pris på om du vil abonnere på kanalen vår slik at vi i fremtiden får mulighet til å teste enda flere biler.
A6 Sportback e-tron er tilgjengelig med bakhjulsdrift og quattro firehjulsdrift. Du har 3 utstyrsnivåer å velge mellom og vi kjører denne uken topputgaven A6 Sportback e-tron S line Pro quattro. Her får du adaptiv luftfjæring i tillegg til en haug av annet utstyr, og etterlater kun en liten, men dyr, liste over ting som kan legges på.
Med quattro så har bilen 428 hk, som kan økes til 462 hk i launch mode. Man har 855 Nm og i launch control tar bilen deg til 100 km/t på raske 4,5 sekunder(4,7 sekunder uten).
Sjekk ut testen vår av Audi S6 Avant e-tron over. Denne utgaven hadde en annen interiørstil enn den ukens testbil har, men som nevnt så er det samme tilgjengelig her dersom man ønsker å betale for det. Bilene fremstår meget like, sett bort ifra at du mister litt krefter ved å velge bort S`en.
Stolene skiller seg ikke fra de du finner i bilene vi tidligere har sett på, og her er det kun lommeboken som avgjør hvordan utseendet er. Testbilen har sportsstoler i stoff/kunstskinn med varme i tre nivåer. Ventilering og skinn kan du selvsagt få dersom du heller skulle ønske det. Personlig rynket jeg veldig på nesen første gang jeg så disse stolene som også satt i A6 Avant e-tron som jeg testet tidligere. Men, som jeg også nevnte den gang, så endret jeg mening i løpet av testuken og den meningen står jeg fortsatt for. Setene er myke, og blir hverken varme eller kalde, og i tillegg så føler jeg at de lager en lun stemning i kupeen.
Massasje er også tilgjengelig, men i velkjent stil må du da betale for noe mer enn bare standard-trekket.
Førermiljøet er flott og det nye brukergrensesnittet til Audi er meget brukervennlig. Ergonomien er god og måten man betjener cruisekontroll og andre hjelpesystemer på er klasseledende god. Igjen så vil lommeboken spille noe inn på utseendet, men mye av den kjipe hardplasten får du ikke vekk, samt at pianolakken er og blir din største fiende – hvertfall foreløpig.
Testbilen har oppgradert lydanlegg fra Bang & Olufsen samt egne høytalere i nakkestøttene foran og spiller imponerende godt. Her får du også et flott AR Head-up display samt omfattende interiørbelysning.
Akselavstanden sørger for rikelig med benplass, men det er i høyden at du merker ulempen med designet. Jeg er 178 cm og har fremdeles plass til gode tre fingre over hodet, men så mye over 180 cm skal du nok ikke være. De fleste har vel barn og ungdommer sittende bak, så hvor stort problem det egentlig er vil jo avhenge av nettopp dette. Sittekomforten er ellers god, med stort armlene i midten, egen klimasone og oppvarming av yttersetene i tre nivåer.
Dersom du betaler for det så får du panoramatak med smartglass.
Dersom bakseteryggen ikke er felt ned så har du nøyaktig like mye plass her som på stasjonsvogna – nemlig 502 liter. Joda, du mister noe plass, men det er kun dersom du skal laste full høyde, tallene er som alltid oppgitt til under hattehyllen. Det er noe plass under gulvet, som her enkelt brettes i to for å komme til det som eventuelt ligger der. Store lommer i sidene samt gode festeanordninger for sikring av last. Det du derimot ikke får her er hendler for å legge ned baksetene – det er skuffende, og litt merkelig siden stasjonsvogna og også Q6 har det. Kanskje ikke noen krise, men nettopp detaljer som dette er viktig for mange, og kanskje prikken over i`en mange leter etter når de skal bruke så mye penger på bil. Sikkerhetsnettet får du heller ikke festet skikkelig, da punktene for dette uteblir.
Seteryggen er delt 40/20/40 og felles tilnærmet flatt. Volumet øker da til 1330 liter, ned fra 1422 liter på stasjonsvogna.
I videoen over ser vi nærmere på kjøredynamikken og rekkevidden.
Vår faste rekkeviddetest på landevei er omtrent 200 kilometer lang og har en maks hastighet på 80 km/t. Ruten er i kupert terreng, og på tidvis svært dårlig vei slik at vi får testet andre ting en kun rekkevidde. Testen starter og stopper alltid på samme sted slik at vi utjevner forskjeller i elevasjon og vind, hvertfall så godt det lar seg gjøre.
Forholdene er ikke helt ideele for en rekkeviddetest denne dagen, med enkelte kraftige regnbyger og særdeles mye vind. Likevel ender forbruket på imponerende lave 15 kWt / 100 km som gir en rekkevidde på 632 kilometer. Det er nesten helt opptil de 653 kilometerne som er oppgitt for bilen, selv på en dag som ikke er i nærheten så ideel som WLTP forholdene.
Skolene er fremdeles stengt, og denne uken er det derfor litt restriktivt med tid til rekkeviddetesting, og derfor kan jeg ikke velge og vrake i tid til å få dette til på. Uværet Floris skyller over sørlandet i det jeg legger ut på 50/50-testen, og i tillegg til voldsomt regn så blåser det voldsomt. Ikke ideelt med andre ord, men likevel representabelt for en skikkelig drittværsdag.
På denne testen er 110 km/t maks, og testen har en blanding av motorvei og landevei. Forbruket ender her på 21,3 kWt / 100 km, som tilsier en rekkevidde på 446 kilometer. Langt unna testen over, men likevel bra – forholdene tatt i betraktning.
Forbruket på min tur fra Oslo til sørlandet endte på 17,8 kWt / 100 km. Dette er en strekning med mye motorvei og en strekning som jeg kjører uten å tenke på økonomi, med andre ord så følger jeg trafikken og har som alltid forvarming av batteriene aktivert da jeg alltid lader før jeg kommer hjem. Forbruket tilsier at rekkevidden denne dagen var 533 kilometer, noe som igjen bekrefter at bilen er meget effektiv og at du her kommer lengre enn du selv kanskje klarer uten pause.
Akkurat som sine søsken bygget på samme lest så byr A6 Sportback på imponerende god kjøredynamikk. Samspillet mellom den adaptive luftfjæringen, styringen og kreftene er tunet til perfeksjon og gir en følelse av selvsikkerhet og kompetanse som få andre matcher. Og det er nettopp her at man merker at man kjører en bil bygget i Tyskland fremfor en fra Kina. Bilene fra Kina leverer meget bra og til og med bedre på enkelte ting, men kjøredynamikk henger de foreløpig en del etter på. Her har du krefter i massevis for hvermannsen, og den direkte og presise styrefølelsen gjør at det å kjøre aktivt på svingete norske landeveier er mer enn fristende.
Støydempingen er god, lysene lyser opp alt du behøver å se pluss litt til og hjelpesystemene fungerer utmerket godt, sett bort ifra at bilen har en tendens til å bremse ned altfor mye i svinger på landeveien – her må Audi ha rota det litt til med programvaren, for så dårlig som dette var det ikke tidligere.
Startprisen på A6 Sportback e-tron er på 669 000 kroner. Da får du bakhjulstrekk og det minste batteriet. Topputgaven starter på 789 900 kroner, mens testeksemplaret lopper deg for 934 400 kroner. Her kan du selvsagt spare en del ved å ikke velge bortimot alt tilgjengelig ekstrautstyr slik som her, men du havner uansett fort en del over 800 000 kroner. Tar man også med at A6 Avant e-tron i høyeste utstyrsnivå starter på 815 800 kroner så skjønner vel de fleste at det er denne som kommer til å stå for majoriteten av salget.
Takk til Audi Norge for lån av bil!