Litt røffere, litt kraftigere rails på taket og ikke minst, et langt større bagasjerom på hele 600 liter fikk vi se nærmere på i Brüssel da Toyota bZ4X Touring hadde sin Europa-premiere.
Det var ikke de aller enkleste forhold for filming i Brüssel, med mange folk og ikke så mange biler, men som du ser over her filmet vi da litt likevel.
Det som er mest annerledes i forhold til den bZ4X vi kjenner fra før, er bagasjerommet.
Som du kan se av bildet over her så er det ikke «rette vegger, men da målbåndet ble fisket frem målte vi helt innerst på det smaleste, og der er bredden på 97cm, så målte vi ytterst, der det er bredest, og der er det 140cm bredde.
Dybden i et bagasjerom varierer, fra midten der det er dypest med 108,5cm, og i ytterkantene er dybden minst med 106,5cm. Dersom du måler en del bagasjerom vet du at det er en meget god dybde på et bagasjerom.
Det er spaker for å legge ned bakseter enkelt – vises i videoen litt lenger opp. Det er vanlig stikk-kontakt, kroker til handleposer og kroker til å sikre bagasje.
Dersom man plukker ut gulvplaten er det ganske bra med plass under gulvet, til ladekabler og annet som du ønsker å ha med deg i bilen til enhver tid. Man kan også plukke vekk gulvplata i de tilfeller der man trenger all bagasjeplassen man kan få.
Det er egne små lokk over de rom som er under gulvet på venstre og høyre side ytterst der bredden er maksimal.
Utseendet på Toyota bZ4X Touring er et slags SUV-stasjonsvogn-utseende, som kanskje kan gi noen minner om Subaru Outback, og det er kanskje ikke noe stort sjokk at Subaru som har sin Solterra-versjon av bZ4X også får sin versjon av Touringutgaven.
På bildet over her ser du Harold Paton, Head of product and marketing planning Toyota passenger cars, som presenterte Toyota bZ4X Touring i Brüssel, og vi fikk et intervju med han der vi fikk svar på et par spørsmål vi hadde.
Ett spørsmål var hvorfor bZ4X og bZ4X Touring ikke fikk samme batteristørrelse som Lexus RZ, og det var fordi de bruker ulike leverandører av batterier, og i bZ4X finner man batterier levert av CATL, som på grunn av vekt ikke kan være like store som batteriene i RZ. Vi er jo kjent med at enkelte elbiler har lav nyttelast, og det vil ikke Toyota levere.
Vi lure også litt på hvorfor Toyota legger seg på en ladetid fra 10% til 80% på en halvtime, og Toyota ser på det som «konkurransedyktig», og ikke minst på grunn av deres fokus på QDR – Quality – Durability – Reliability – og deres batterigaranti som lover minimum 70% av kapasiteten ved start selv etter 10 år eller 1 000 000 km kjørt, og det er ikke noe de vil risikere ved å skru opp ladehastigheten.
Der bZ4X har mer et Coupélignende utseende bak på bilen så får naturlig nok bZ4X Touring et mer stasjonsvogn-lignende utseende bak på bilen.
Bakkeklaring på 21cm gjør at hytteveien som er kronglete går enkelt og greit.
Du kan velge bZ4X med FWD eller AWD, men det er noen forskjeller på dem. FWD har en motor, og yter 224hk, men på hengerfestet kan du ikke trekke med deg mer enn 750kg. Rekkevidden blir jo lenger på FWD kontra AWD, og Toyota estimerer en rekkevidde på 560km på FWD-utgaven, og vil ikke estimere noe på AWD-utgaven.
AWD har to motorer og de yter sammen 380hk, her kan du trekke med deg inntil 1 500kg på hengerfestet, og vi mistenker en rekkevidde rundt 500km selv om Toyota ikke har estimert dette. Ettersom bilen kommer til kunder våren 2026 er ikke WLTP-tester foretatt enda for denne bilen.
Touringen har en litt mindre aerodynamisk bakende enn vanlig bZ4X, og det er naturlig å anta at de WLTP-tall man får på vanlig bZ4X, som kommer til høsten, må reduseres noe for Touring-utgaven. Mer bil gir også noe mer vekt, som også reduserer rekkevidden noe.
Førermiljøet i bZ4X Touring er naturlig nok likt som i den nye bZ4X som kommer til høsten. Den skal vi forøvrig få prøve en tur med i Spania i juni, så vet du at det vil dukke opp her på Nybiltester med tiden.
Noe av det mer geniale med nye bZ4X, som naturligvis også Touringen får, er forvarming av batteriet før hurtiglading, som bør gjøre underverker for ladetiden når det er vinter. Den forvarmingen skal kunne startes automatisk ved at man navigerer til en hurtiglader, og man kan starte forvarmingen manuelt.
Bakseteplassen er omtrent som i vanlig bZ4X, god, men det er ikke veldig spennende i disse baksetene. Skal ikke utelukke at det kan være marginalt mer hodeplass i Touringen ettersom taklinja er noe rettere her.
Toyota bZ4X Touring kan man se på som en slags revolusjon for Toyota som aldri har levert en bil med denne karosseriformen før, eller man kan se på det som frukten av samarbeid med Subaru som har tradisjon med sin Outback, uansett er det et velkomment tilskudd for de som ønsker seg mer bagasjeplass enn det man kan få i en vanlig bZ4X.
Vi spurte Toyota Norge om når de antar at priser dukker opp, og det var ikke helt umulig at det kunne komme helt mot slutten av 2025, men det er ikke sikkert man kan bestille bilen før tidlig 2026 ettersom den kommer til kunder våren 2026.