Jeg vet ikke om du har kjørt mye bil på bane før, men det har ikke jeg, så det var veldig stas å få bli med Mazda på Rudskogen!
Dagen besto av 3 ulike poster, etter en bedre lunsj. Først banekjøring med Mazda MX-5, så var det terrengløype med Mazda CX-5, en slalom treningsløype med Mazda CX-5 og en slalom konkurranseløype med Mazda 3.
Dagen startet grytidlig hos Sigmund Aasen AS. Jeg vant min tur til Rudskogen på deres facebooksider.
Jostein Tellefsen kjørte oss til Rudskogen i en ny CX-5, så ikke noe å si på transporten.
Været for dagen var også svært bra, her på vei over fra Horten til Moss. Rudskogen ligger i Rakkestad, ikke så langt fra Sarpsborg.
Flere fine Mazda MX-5 var stilt opp på parkeringen da vi ankom Rudskogen.
Flere fine Mazdaer utstilt utenfor teltet der det ble servert en bedre lunsj, og vi ble registrert som offisielle deltagere på arrangementet.
Trivelig når de gjør seg så flid med alt i forhold til slike arrangement!
Etter maten fikk vi en del informasjon fra Mazda og fra Rudskogen.
Kan avsløre at Mazda kommer med en el-bil, og at Toyota og Mazda skal samarbeide om en hybrid, så mye elektrifisert kommer fra Mazda fremover.
Baneprofilen til Rudskogen, der blant annet «angstsvingen» T3 ble nevnt i forkant.
Gruppa ble delt i 3, og min gruppe startet med banekjøring.
10 fine Mazda MX-5 sto utenfor garasjen der vi fikk informasjon, og ventet på å bli kjørt av oss og en del instruktører.
Her var det en fin blanding av soft-top og hard top, 1,5 liters motorer og 2 litere.
Vi kjørte først et par runder rundt banen for å bli kjent med den, så byttet vi bil og kjørte et par tre runder til.
Jeg startet alene i bilen, men det var veldig kjekt etter bilbyttet å få litt tips og råd fra instruktøren på hvor man kunne dra på litt mer, hvor det var lurt å sikte, bremse, gire og slikt.
Vel ute på banen var ikke målet kappkjøring, for det var ikke lov å kjøre forbi den foran seg, men etterhvert som vi ble mer vant med banen økte farten på rundene, og de siste rundene gikk fort unna. Veldig moro!!
Mazda MX-5 er en bil som ligger usedvanlig godt på veien, veldig bra balansert, og man kan kjøre ganske mye raskere enn man tror før noe begynner å slippe.
Her et lite filmklipp fra en runde før vi hadde startet å kjøre veldig fort, filmet av instruktøren mens jeg kjørte:
Dypt konsentrert sjåfør. Var en kjempeopplevelse!
Etter mine tilmålte runder rundt på Rudskogen skulle vi kjøre Mazda CX-5 i en slags hinderløype med terrengutfordringer.
Det er i utgangspunktet litt finurlig med tanke på at CX-5 i hovedsak er laget for å kjøres på normal vei, men var jo moro å oppleve hvordan den taklet ulike utfordringer jeg aldri på egenhånd ville utsatt bilen for.
Første utfordring var en sidelengs bakke med 28 graders helning, ikke akkurat komfortabelt å havne såpass sidelengs, men bilen taklet det fint.
Litt bakenfor til venstre i bildet ser du en bratt grusbakke som vil skulle teste bakkestart i. Veldig bra løsning på det elektroniske brekket, som slapp opp mer og mer etterhvert som du fikk bilen til å bevege på seg. Burde vel ha testet om det var like bra på rygging, men det klarte jeg å glemme dessverre.
Etter bakkestarten kom et hinder med usynkrone humper, tror det ble kaldt orgeltrapp eller noe slikt.
Ett hjul var konstant i lufta, og antispinn og hjelpesystemer sørget for fremdriften på et hinder denne bilen egentlig ikke burde klare.
Siste hinder var en litt lang og 28 graders bratt bakke med litt løs grus, som vi skulle forsere fra omtrent stillestående i bunnen av bakken.
En tanke sprøtt for hjernen å si ja til å kjøre oppover uten å se annet enn noen pinner og himmel… men det funka jo, og var moro å oppleve!
Neste post på programmet var slalom. Først en treningsbane der man skulle kjøre slalom fram til en «boks» som var laget av kjegler i enden, så skulle man rygge i slalom tilbake til start. Jeg trodde dette skulle bli vanskelig og uoversiktlig med en CX-5, men jeg synes det gikk overraskende greit. Ryggingen skulle foregå på speil, og det gikk også veldig greit og brukbart hurtig. Hadde nok aldri kommet på å rygge i slalom i den hastigheten selv noen gang, men moro å teste!
Så var det dagens konkurranse, hurtigslalom med en Mazda 3. Her fikk vi 2 prøverunder for å bli kjent med banen – slalom ned, rundt en sving, slalom tilbake og stanse helt innenfor en firkantet boks. Så var det tredje forsøket gjeldende, og det ble tatt tid. Den med best tid vant en fin jakke, og det var Steinar Kjølsrud som var den andre som vant plass på denne Rudskogendagen fra Sigmun Aasen AS.
Jeg vil takke Sigmund Aasen AS for en helt genial dag med Mazda på Rudskogen!
For en som er glad i å kjøre bil var dette en STOR opplevelse!