Kort helgetest av Škoda Elroq 85 (apr 2025)

Med 19» vinterdekk, ikke spesielt varmt vær og til dels våte veier tok vi med den nye Škoda Elroq 85 ut på en helgetest.

Dato 20.04.2025 @ 16:27

Det var helgen 8/3-9/3 testen ble gjennomført, derfor de noe mer vinterlige forholdene under testen.

 

Hans Vidar må ha en «vanlig jobb» ved siden av Nybiltester, regninger må jo betales, så de testene jeg gjennomfører havner først på et lokalt nettsted som heter Bilglede. Nå som det er påske rekker jeg å få ut litt mer på Nybiltester igjen, og denne lokale testen av Škoda Elroq syntes jeg fortjente å komme ut også her på Nybiltester.

 

 

Over her er det litt video av bilen fra testhelgen i mars, og det dukket opp et spørsmål på YouTube som jeg tenkte å ta for meg med en gang, ang nyttelasten til testbilen.

Dette bildet av bagasjerommet er fra verdenspremieren for Škoda Elroq, derfor en annen farge på bilen og aftensbelysning. På bildet over får man også med de nyttige hyllene og festeløsningen for ladekabler under hattehylla, samt 40/60 delingen av baksetet og gjennomlastingsluka. Legg merke til at Elroq 50 ikke har denne gjennomlastingsluka. Bagasjerommet rommer 470 liter opp til bakseteryggens topp.

 

Man kan ha med seg inntil 540kg folk og bagasje i testbilen, noe som gir en nyttelast på 465kg der 75kg er trukket fra til sjåføren, og det er jo ganske hyggelig for en elbil, for det er ganske mange elbiler som bikker under 400kg på nyttelasten.

 

Kjøper du hengerfeste til Elroq 85 kan du trekke med deg 1 000kg. Skal ikke utelukke at det kan bli 1 000kg eller 1 200kg på 85X når den etterhvert kommer i salg rundt sommeren. Prisen på Škoda Elroq 85X er det ingen som vet riktig enda, men jeg er litt usikker på om de våger seg på en startpris på over kr 449 900 på den, men det vil jo tiden vise.

 

Landeveistesten som Hans Vidar gjennomfører går fra Grimstad, via Froland til Evje, og så retning Kristiansand på Rv9, over ved Mosby og mot Sørlandsparken over på Rv420 tilbake til Grimstad. En løype på 205km med maksimalt 80 km/t på cruisekontrollen. Samme løype for alle elbiler, men vær og føreforhold skifter jo.

 

Det var vått på veiene fra Froland til Evje, og gradvis tørrere fra Evje og ut mot kysten igjen. Temperatur mye rundt 4 grader inn i landet og 5-7 grader ute ved kysten. Testbilen sto på 19» felger og piggfrie vinterdekk som ikke hadde kjørt særlig langt (da er de mykere).

 

Beregnet rekkevidde for landeveistesten landet på 518km og snittforbruket bilen oppgav var på 14,7 kWt/100km. Tesbilens WLTP var oppgitt til 572km.

 

Vi lot bilen kjøle seg ned over natten før vi tok 50/50-test med 54% igjen på batteriet. Da var det 4 grader ute og tåke, men ganske tørre veier likevel. Vår 50/50-test som Hans Vidar gjennomfører har omlag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t, og her fikk vi en beregnet rekkevidde på 458km med kaldstart og lav batteriprosent.

 

Før andre runde av 50/50-testen ladet vi bilen opp til 80%… men vi hadde ikke tid til å ta en ladetest i denne omgang, men Elroq 85 kan lade med maksimalt 175kW og du har forvarming som vi skal vise litt senere i denne saken.

 

Vi ønsket å se forskjellen i resultat på 50/50-testen med varmt batteri, som bilen får fra hurtiglading, og start med en høyere batteriprosent.

På andre runde av 50/50-testen landet beregnet rekkevidde på 507km, med andre ord en ganske solid forbedring av resultatet med varmt batteri og høyere batteriprosent.

 

Testbilen hadde interiøret som heter Loft. Min favoritt er nok Suite med kunstskinn, og da med elektrisk justerbare seter med ventilasjon, varme og massasje, men da blir plutselig bilen ikke så rimelig lenger.

 

Trives veldig godt med kjøreopplevelsen som Skoda Elroq 85 gir, og gleder meg til å teste den mer når Škoda Norge får pressebil. Ikke umulig at Gromstad Motor Stoa får en Škoda Elroq 60 som jeg kan få testa litt etterhvert også. Foreløpig er det de tre bakhjulsdrevne utgavene av Elroq som er på markedet.

 

Škoda Elroq 50 fra kr 299 900 – 52kWt batteri – 170hk – WLTP 374km – Maks ladehastighet 145kW.
Škoda Elroq 60 fra kr 349 900 – 59kWt batteri – 204hk – WLTP 426km – Maks ladehastighet 165kW.
Škoda Elroq 50 fra kr 440 755 – 77kWt batteri – 286hk – WLTP 574km – Maks ladehastighet 175kW.

 

Flere bilder av bilen finner du her på Bilglede.

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: