Toyota Proace finnes i 3 lengder, Compact, Medium og Lang, og jeg skulle få teste den lange versjonen, med automat og 177 hk motor samt Comfort Plus utstyrspakke som inkluderer blant annet: navigasjon, ryggekamera, head-up display, parkeringssensorer foran og bak, adaptiv cruise control med autobrems og mye mye mer.
Noe som er sentralt med varebiler er lasterommet. Her er gulv og vegger dekket til, og det anbefaler jeg for enklere vedlikehold. Lasterommet er i utgangspunktet 2,73 meter langt, men de som er litt våkne vil legge merke til en luke foran på høyre side. Denne kan skyves til side og gi en lengde på 4,026 meter. Da vippes det ene setet foran opp, så man har 2 seter foran mot normalt 3. Uten luka i bruk har du 6,1 kubikkmeter varerom og nyttelast på 1400 kg. Med luka i bruk får du 6,6 kubikk. 3 Europaller kan du få inn i lasterommet i Medium og Lang versjon.
Jeg testet lasterommets kapasitet ganske grundig, og det var plass til mye der inne. Veldig kjekt om du skal ha mye med deg. Regner det vil topphengslet bakluke gi deg ly for regnet mens du henter ut saker og ting fra varebilen. Det koster ikke noe ekstra med sidehengslet dør, så her velger du det som passer best til behovet du har.
Du kan få Proace i lang versjon fra kr 283 794 (343 000 m/mva) i Basic utstyrsnivå, manuelt gir og 122hk motor.
Vil du ha Comfort utstyrsnivå starter prisen på 310 354 (376 200 m/mva) med samme 122hk motor.
Comfort Plus starter på kr 336 914 (409 400 m/mva).
177hk med automat og Comfort Plus starter på 375 888 (455 400 m/mva) og det gir bilen bra med krefter, og har bra komfort.
En stor fordel med Lang versjon av Proace er i tillegg til større lasterom, økt kapasitet til å trekke henger opp til 2,5 tonn.
compact og medium kan trekke henger opp til 1,8 tonn.
Da jeg kikket på Proace måtte jeg spørre om det var noe slektskap til Citroën Jumpy og Peugeot Expert, for jeg må innrømme at jeg ikke visste dette.
Har jo etterhvert funnet fram til pressemeldinger fra desember 2015 om dette samarbeidet, men det forklarer jo slektskap i utseende og løsninger.
Forsetene skulle jo være ok, men disse følte jeg på et vis var litt bedre enn ok. Denne varebilen hadde komfortvegg mellom førerhus og lasterom (ekstrautstyr), som gir økt mulighet for justering av setet. Dermed fikk jeg det akkurat i en posisjon som passet for meg.
Rattet i plast er helt ok, men når man først har knapper på rattet undrer det meg litt at man skal gjemme cruisekontrollen bakom rattet.
Denne cruisekontrollen har en del knapper, og de færreste av oss har røntgensyn… så husk å lære deg hvilken knapp som sitter hvor FØR du kjører avgårde.
Men håper Toyota/PSA kan få disse knappene inn på rattet hvor man kan se dem etterhvert.
Ellers er det jo glimrende å cruise avgårde når man har adaptiv cruisekontroll, automatgir og sterk motor. Fantastisk kombinasjon for de som kjører litt strektning med varebilen!
I midtkonsollen har man nederst girvelgeren som et hjul. Litt lenger opp finner man innstillinger for klimaanlegget, og så kommer infotainmentskjermen.
I Basic utstyrsnivå er den mindre enn i Comfort og Comfort Plus, så dette er den store skjermen.
Føler liksom bilen hadde takla større skjerm, men mulig det ikke er ønskelig på en varebil?
Til venstre for rattet kan du fortelle bilen om du skal kjøre på noe annet underlag enn vanlig vei, og du har justeringsmuligheter for head-up displayet, slik at det blir perfekt innstilt for deg. Justering av lysvinkel kan også gjøres her.
Informasjons-skjermen mellom speedometer og turteller er ikke ekstremt spennende med tanke på hva den kan vise av informasjon, men det er sikkert noe som kommer med tiden. Er et stykke unna informasjonen man kan få i en personbil foreløpig. Ellers er oppsettet ryddig og greit.
Trenger du varebil og vil ha en Toyota Proace i en eller annen lengde eller form, så kan jeg anbefale en tur innom Toyota Sør som kan hjelpe deg med å tilpasse den varebilen du ønsker til det behovet du har.
Velger du bilen jeg testet får du en god, sterk og komfortabel varebil med god plass og mye nyttelast i lasterom og på hengeren.
Takk til Toyota Sør for lånet av varebilen!