Kanskje litt snodig å starte med et bilde av bakenden til en ny bil, men i dette bildet ser man mye av det som virkelig skiller seg ut med Toyota C-HR+ sitt design. Den skarpe linja fra forsidedøren og bakover, og genistreken med å ikke ha dørhåndtaket på bakdøra der man kanskje kunne forvente, som lar linja ramle inn i de brede hjulbuene bak, og baklykta som blir sitt eget designelement med spoilere på slik at ikke noe smuss fra våt vei skal komme opp på bakruta, dermed er det ingen bakrutevisker.
Endelig våger Toyota seg på smale hjulbuer igjen, og jeg må si jeg liker det godt fremfor enorme områder i plast rundt hjulbuene.
Fronten mener jeg også er elegant, selv om den kanskje ikke skiller seg like mye fra den nye Toyota bZ4X som bakenden av bilen gjør. Denne tolkningen av «Hammerhead» frontlyktene mener jeg er langt mer elegant enn den noe villere C-HR som finnes i andre land enn Norge som plug-in hybrid.
C-HR+ er noe større enn C-HR, og har etter min mening et langt mer sofistikert og elegant design, og er etter min mening den så langt lekreste elbilen Toyota har laget.
En C-segment SUV på 4,520 meter og med en akselavstand på 2,750 meter har en størrelse som kan passe veldig mange ulike behov.
Som du kan se i videoklippet er plassen innvendig også større enn i Urban Cruiser, og mindre enn i bZ4X, som man jo må kunne forvente når de tre bilene operer i 3 ulike segment.
For Toyota er det utvilsomt bra at de nå får elbil-SUV i B, C og D segmentet med Urban Cruiser, C-HR+ og bZ4X som også er kraftig fornyet. Alle tre får nå forvarming av batteriet, og man kan velge om det er navigasjon til en hurtiglader som automatisk skal starte opp forvarmingen på et gunstig tidspunkt, eller om man skal starte forvarmingen selv manuelt.
Selv om bilene bruker en halvtimes tid på å lade fra 10% til 80% så vil det nå ikke ta noe lenger tid å hurtiglade om vinteren enn om sommeren.
På AWD-utgaven av Toyota C-HR+ kan du trekke med deg inntil 1 500kg tilhenger, mens man kan trekke med seg inntil 750kg om man velger framhjulsdrift. Den nye bZ4X har fått samme hengervekt på AWD-utgaven.
Det som nesten er litt snodig er at C-HR+ har fått et 77kWt stort batteri som skal kunne gi 2WD utgaven av bilen en WLTP-rekkevidde på over 600km ut fra Toyota sine beregninger, mens bZ4X får et batteri på maksimalt 73,1 kWt. En undring jeg kommer mer tilbake til i saken om den nye bZ4X som kommer etterhvert.
WLTP-testen er enda ikke tatt, så Toyota kommer nok tilbake med mer WLTP-tall når den testen er i boks.
Toyota C-HR+ produseres på samme fabrikk som bZ4X, ved Takaoka-fabrikken i Japan.
Dersom du lurer på om C-HR+ er et samarbeid med Suzuki, så er det ikke det, kun Urban Cruiser av elbilene som så langt er et samarbeidsprosjekt med Suzuki.
Foto: Toyota
Som du kan se i videoklippet er interiøret lekkert også, og følger opp bilens ytre design på en god måte. Jeg fikk ikke sitte lenge i bilen, men de få minuttene i førproduksjonsmodellen gav meg en opplevelse som skulle tilsi at dette kan bli komfortabelt også på en lenger biltur. Så får vi komme mer tilbake til akkurat den saken når det blir mulig å prøvekjøre og teste bilen senere i år.
Selv om nye bZ4X også har fått et interiør som ligner veldig på dette i C-HR+, så var det et eller annet som gjorde at jeg likte C-HR+ interiøret ett ørlite hakk bedre.
Stor 14» infotainmentskjerm, og for første gang er en god del fysiske knapper dratt inn i skjermens nedre del. Akkurat det kan jo være litt spennende å se reaksjoner på fra de som tradisjonelt holder seg til Toyota, for der er man gjerne hakket mer glade i fysiske knapper enn knapper på skjerm. Det er hjul på skjermen til å justere kupétemperaturen med, og volumhjul, og full blås på frontruta og varme i bakruta er fortsatt forholdsvis fysiske selv om de er integrert i skjermens design.
2WD utgaven av C-HR+ får 224hk og AWD utgaven får hele 343hk. For de som bryr seg om akselerasjon vil AWD-utgaven kunne ta turen fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder.
Planen nå er at de første bilene kan dukke opp i Norge i desember, og kanskje noen kunder også rekker å få bilen før nyttår, men første kvartal 2026 er det nok lurere å «regne med» dersom man er tidlig ute med å bestille bilen.
Eksakt tidspunkt for salgsstart er ikke klart, men det blir på utpå høsten i 2025 en gang, og Toyota holder neppe salgsstarten hemmelig når de vet datoen.
Jeg gleder meg til å få teste den etterhvert, og har en sterk mistanke om at akkurat denne elbilen fra Toyota kan selge helt tullete bra om prisen blir satt riktig i markedet.