Kia EV3 tester i litt ulikt vintervær (feb 2025)

Hans Vidar fikk teste Kia EV3 i jula på Sørlandet, en blanding av varmegrader og regn, og kuldegrader og snø gav gode muligheter for å teste bilen skikkelig.

Dato 23.02.2025 @ 13:46

Sist Hans Vidar kjørte Kia EV3 var i Portugal, så det var kjekt å få teste den på norske veier, men en GT Line med 19» felger og dekk i dimensjonen 215/50R19 er et stykke unna det som er optimalt for å få mest mulig rekkevidde ut av en EV3 på vinterstid. Vi var egentlig satt opp til å låne den mest solgte Exclusive, men på grunn av steinsprut og sprukket rute ble det endrede planer.

Jeg som liker komfort trives naturlig nok ekstra godt i en GT Line, men prismessig blir den såpass kostbar (fra kr 499 900) at de fleste nøyer seg med Exclusive utstyrsnivå med long range batteri på 81,4kWt (ca 78 kWt netto) som koster fra 429 900.

For de som ikke trenger knallgod rekkevidde kan nok fort standard range batteriet holde, 58,3 kWt batteri og inntil 434km rekkevidde fra kr 384 900 for Exclusive utstyrsnivå.

 

Joachim lånte en Volvo EX30 RWD i jula, og vi tok en landeveistest der vi sammenlighet EX30 og EV3 som du kan se i videoklippet nedenfor her.

Da fikk vi også noen kommentarer på at det hadde vært kjekt med en sammenligning mot Hyundai Kona, og en slik har jeg tilfeldigvis leaset, så det er også gjort, og kommentert i videoen om denne EV3-testen som kommer ett hakk nedenfor.

 

En svært kort konklusjon er at EV3 kan fungere som familiebil for langt flere familier enn det Volvo EX30 kan, det er nesten som å gå en bilklasse opp. EV3 kan du ikke få med AWD enda, men den går en god del lenger enn EX30. Begge leverer meget god komfort takket være gode plattformer, men EV3 har langt mer plass og dermed «plasskomfort» for alle som ikke er sjåfør.

 

Da jeg kjørte EV3 i Portugal lurte jeg litt på hvordan komforten ville oppleves i Norge, men den var god. Det oppleves som å gå en solid klasse opp fra Hyundai Kona, selv om en Hyundai Kona med alt utstyr ikke «mangler noe utstyr» i forhold til en EV3. Hyundai Kona har fått veldig gode seter, men setene i EV3 er et hakk bedre. Hyundai Kona er en langt mer «bråkete» opplevelse på veien enn Kia EV3, i tillegg til at fjæringskomforten er bedre i EV3, og rekkevidden, og ladehastigheten. Så er jo spørsmålet om det er verdt prisen, og der vil ulike folk svare ganske ulikt.

 

Når det gjelder utvendig design er det en del som synes Hyundai Kona blir «for rar» med sin lykteløsning i front spesielt, mens jeg ikke har hørt noen reagere negativt på designet til Kia EV3, det er langt enklere å like.

 

Jeg skulle innom familie før jul og plukke med meg julegaver til familien, og tenkte at nå kjører jeg liten bil, så jeg startet å legge ned bakseter i ren refleks, men det var ikke nødvendig, for plassen i bagasjerommet med gulvet i nedre posisjon er meget hyggelig. Joda, jeg synes fortsatt det er merkelig at man ikke har hanker her til handleposer og løsning for sikkerhetsnett fra taket, der må Kia skjerpe seg!

 

Det var rikelig med plass i bagasjerommet, selv med digre poser med gaver som skulle med til Sørlandet. Så her får man med seg mer enn man først tror. En hengervekt på 1 000kg er også litt opp fra Hyundai Kona sine 750kg, så en «camp-let» eller lignende kan man fint ha med seg bakom EV3.

Landeivestesten ble gjennomført en relativt varm dag med våte veier og en del regnvær fra Evje og tilbake til Grimstad, med 3-4 grader inne i landet og 7-8 grader ute ved kysten, og da landet beregnet rekkevidde på 554km. Forbruket bilen oppgir er beregnet på et noe feil grunnlag fordi bilen «under-rapporterer» hvor langt den har kjørt, og da deler den ikke forbruket på nok kjørte kilometer. Med andre ord så er snittforbruket som er oppgitt til 15,8 kWt/100km noe høyt, og burde vært nærmere 15,5 kWt/100km dersom man skal dele forbruket på distansen som faktisk er kjørt.

 

Dette bildet er tatt dagen etter 50/50-testen, som forøvrig ble gjennomført i sørpeføre. 50/50-testen består av om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t og det var sørpe også på E-18.

Første testrunde ble gjennomført med kald bil og med start på under 50% på batteriet, og da landet beregnet rekkevidde på 355km.

 

Så ladet vi bilen til 80% og startet runde 2 i samme værforhold, det var 1 grad under begge tester og sørpeføre, og med varme i batteripakka og 80% ved teststart landet beregnet rekkevidde på 430km.

På sørpeføre er ikke 19» felger/dekk å foretrekke på EV3 med tanke på rullemotstand og rekkevidde.

 

Kia EV3 er stabil og god i Snow Mode, og er også ganske god selv i den bratteste bakken i Grimstad, noe du kan se i videoklippet. Bare så det er nevnt så er også nye Hyundai Kona god i Snow Mode. Nesten litt overraskende at det er mulig på biler med framhjulsdrift og lavt tyngdepunkt, da tilsier jo fysikken at bakhjulsdrift er å foretrekke fordi man i en oppoverbakke får mer tyngde over bakhjulene.

Hvordan er rekkevidden på motorvei?

På vei tilbake til Oslo var det vinter og kaldt, fra minus 5 til minus 12, og likevel en rekkevidde mellom 400km – 360km på motorvei, det er solid! Batteriene kan kondisjoneres fra app, men dette var ikke gjort før start, kun vanlig oppvarming av kupéen.

Vi navigerte til ønsket lader i Oslo, og 48 minutter før ankomst startet forvarmingen, noe som førte til en maks ladehastighet på 125kW (tett på maks 128kW under optimale forhold). Ladet fra 21% til 75% på 24,5 minutter.

 

Da vi ladet på Brokelandsheia før test med Volvo EX30 ladet vi fra 25% til 80%.

Da ble batteriene forvarmet fra Grimstad til Brokelandsheia, og det tok 26 minutter å lade fra 25% til 80%. Her ser vi også at gjennomsnittlig ladehastighet på 106,85kW er en del mer enn hva Hyundai Kona har som maksimal ladehastighet (det er 100kW maks på den).

Dersom man lader til rundt 65% vil man få på mye rekkevidde på veldig kort tid, og man skal jo egentlig bare hurtiglade så «man kommer fram» med god margin, for hjemmelading er jo den billigste ladingen.

Ved ladestasjonen må man kunne si at Kia EV3 vinner solid over Hyundai Kona, spesielt når hver prosent også gir mer i rekkevidde på grunn av at Kia EV3 Long Range har et større batteri enn Hyundai Kona.

En liten detalj, som ikke er behandlet i noen av videoene eller tidligere tester av Kia EV3 av oss er et lite hull utenfor bakseteryggen på begge sider. Et veldig praktisk hull der man kan dytte inn sikkerhetsselens feste.

 

Dette gjør det enklere når man skal vippe ned bakseteryggen for å laste mer inn i bilen. Kjekt å vite om at Kia EV3 har dette.

Ellers er det nettopp plassen i bakseter og i bagasjerom som gjør at Kia EV3 slår litt knockout på Volvo EX30 for en del familier som trenger plassen. Selv kunne jeg ikke hatt Volvo EX30 fordi jeg har 3 barn som snart er tenåringer alle sammen, men Kia EV3 kunne jeg fint hatt, selv om baksetet nok er noe smalt for 3 tenåringer. Når du i tillegg får svært god rekkevidde blir plutselig Kia EV3 en meget anvedelig bil for mange familier.

Det er også svært lett å trives i førermiljøet som Kia EV3 GT Line serverer, og jeg som er så glad i utstyr hadde nok gått for GT Line til tross for prisen som er noe høy, fordi når den varme sommerdagen kommer så blir jeg så glad og fornøyd med å ha ventilerte seter foran i bilen.

De som bor i en så bratt bakke som Lille Imås i Grimstad kan jeg forstå venter på AWD-utgaven av Kia EV3, men bor man ikke i en bratt bakke, eller har en komplisert hyttevei, så klarer de aller fleste seg fint med 2WD og Snow Mode om vinteren.

Det er ingen direkte ulempe med de gode garantiordningene Kia leverer heller. 7 års fabrikkgaranti, eller inntil 150 000km. Den kan du lese mer om her.

Annonse