For å starte litt annerledes enn alle andre som har skrevet om Toyota Urban Cruiser så kommer datoer og steder for Norgesturneen først:
Det er to førproduksjonsmodeller som reiser rundt i Norge slik at folk kan få sett bilen, sitte i den og se om plassen passer til de behov man har for plass.
Pris på bilen dukker opp i midten av andre kvartal, og når prisene kommer blir det også salgsstart av bilen som foreløpig kan forhåndsbestilles. Lansering i Norge er planlagt tredje kvartal, men Toyota Norge regner med at de første bilene kommer til landet mot slutten av sommeren.
Toyota Urban Cruiser er en bil i B-segmentet, med andre ord en ikke så alt for stor SUV.
Lengde: 4,285 meter
Bredde: 1,8 meter
Høyde: 1,64 meter
Akselavstand: 2,7 meter
Toyota Urban Cruiser er 10cm lenger enn Yaris Cross – samme høyde som Corolla Cross, og perfekt for de som vil ha en elbil som er litt mindre enn bZ4X.
Med en svingradius som kan komme ned på 5,2 meter så er dette en elbil som passer godt i trange og urbane strøk.
Du kan få bilen med 2 batteripakker og 2 utstyrsnivåer, dette er nok nærmest topputgaven som heter Executive. Active er et lavere utstyrsnivå.
Her på Executive får man elektrisk justerbart førersete, og man kan justere sitteputens vinkel. Det var svært begrenset tid, 15 minutter per person som skulle ta bilder OG filme… (beklager usedvanlig kort filmsnutt på forhånd!) så det var såvidt bakenden rakk å sitte ned i setet, men på de sekundene jeg rakk å sitte mens jeg filmet kjentes setet behagelig ut.
Fast soltak er et begrep jeg ikke er kjent med… dersom et glasstak ikke kan åpnes kaller jeg det glasstak, og kan det åpnes kaller jeg det soltak, fordi man kan slippe sola fritt inn i bilen. Vi får forske mer på begrepene når vanlig produksjonsmodell kan testes ut.
Som du kan se av videoklippet ovenfor her så fikk jeg ikke plass i baksetet, noe som overrasker litt, for jeg får fint plass i baksetet på den noe mindre Yaris Cross som er både kortere og lavere enn Urban Cruiser. Jeg så flere voksne karer som fikk plass i baksetet, og kneplassen var bra, men jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang, og da slet jeg med hodeplassen i baksetet.
Du kan skyve baksetene hele 16cm i lengderetning, slik at du kan velge mellom benplass eller bagasjeplass. I forhold til denne skyvingen er baksetet delt opp i 60/40, selv om bakseteryggen er delt opp 40/20/40. Det er venstre baksete som har midtsetet tilkoblet til seg.
Her ser du venstre baksete og midtsetet trukket fram. Vinkelen på bakseteryggen kan også justeres, dermed er det ganske mange ulike bagasjeroms-mål som er mulige, og vi fikk ikke vite noen bagasjeromsmål.
Hadde vi hatt med målebånd hadde vi ikke hatt tid til å måle noe på vår tilmålte tid dessverre.
Jeg tror de fleste Toyota-kunder er glade for å se at det fortsatt er knapper i en Toyota til å styre de mest essensielle funksjoner.
Samtidig vil de fleste også være glade for at Apple CarPlay og Android Auto tilkobles trådløst, men har man hatt en av de nyere bilene fra Toyota har man hatt dette der også.
Jeg er ikke spesielt begeistret for pianolakken mellom forsetene, men den kan man jo få foliert opp dersom man som meg misliker slike støv og fingermerkemagneter.
Det var litt mye informasjon vi ikke fikk enda, men jeg klarte da å få fisket fram at bilen kan ha hengerfeste og at den kan trekke med seg inntil 750kg, med andre ord ikke en bil til å trekke tunge lass, men det er vel helst hageavfall og slikt som målgruppen her trekker med seg til gjenvinningsstasjonen.
Designet i fronten på Urban Cruiser kalles «Hammerhead», oppkalt etter Hammerhead haien.
Toyota Urban Cruiser kan man få med 2 ulike batteripakker, der man på den minste batteripakken får bilen med fremhjulsdrift, mens man på den store batteripakken kan velge om man vil ha bilen med drift framme eller på alle fire.
Liten batteripakke: 49 kWt kun med FWD – 144hk – 189NM
Stor batteripakke: 61kwt – FWD 174hk – 189NM og AWD 184hk – 300NM
Rekkevidde ikke målt enda etter WLTP, men det antydes 300km-400km rekkevidde som da naturlig nok vil være avhengig av valg av batteripakke og utstyrsnivå.
Det er sentralt å merke seg at 49 kWt utgaven med Active Grad mangler skandinavisk varmepakke… altså ikke varme i sidespeil, ratt eller seter, så den finnes kun for de som skal presse prisen lengst mullig ned (les kommuner og slikt).
2WD er FWD, det er jo også greit å merke seg.
Toyota Urban Cruiser får du med varmepumpe som skal gi effektiv styring av bilens klimaanlegg.
For de som er glade i å hurtiglade også når det er kaldt ute er manuell start av forvarming før hurtiglading en kjækommen funksjon på Urban Cruiser som vil kunne gi tilnærmet sommerhastighet på ladingen selv om det er kaldt ute.
Selve ladehastigheten vil Toyota komme ut med på et senere tidspunkt, da dette samkjøres med Suzuki som man har samarbeidet med i produksjonen av Urban Cruiser.
De som velger Urban Cruiser med 2WD får altså FWD, og da får den også et kjøreprogram som heter Snow Mode som vil gi forbedret frekommelighet på glatt underlag.
De som velger AWD får Downhill Assist Control som hjelper deg ned glatte bakker, og Trail Mode som hjelper deg opp.
Det er nok mange som lurer på hva Urban Cruiser vil koste, og foreløpig kan man bare gjette på pris, men den bør jo bli en del rimeligere enn bZ4X for at Toyota Norge skal selge de 5000+ de har som mål for 2026. Spesielt med tanke på rekkevidden som jo ikke er av de beste i markedet.
Bagasjerommet kan ha mange ulike volum, ettersom baksetene kan justeres 16cm i lengderetning, derfor er det lurt å ta turen når bilen er på visitt hos din lokale forhandler, og ta gjerne med målbånd så du kan sjekke om bagasjerommet holder mål for de behov du har.
Det er et rom under gulvet, og isoporforma med rom til saker og ting kan man plukke ut dersom man trenger all tilgjengelig plass til bagasje.
Nyttelast? Nei, det fikk vi heller ikke vite noe om enda.
Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål, men samtidig betryggende å kjenne på Toyota-kvalitet på interiøret. Man kan ikke gjette ved å sette seg inn i denne bilen at det er et samarbeid mellom Toyota og Suzuki, men vi får vel tro at det er 4×4-systemet Suzuki har bidratt mest til utviklingen av, samt selve plattformen.
Blir spennende å få vite mer om Toyota Urban Cruiser med tiden!