Samarbeidet mellom Ford og Volkswagen blir stadig mer omfattende, og du får nå flere modeller, både elektriske og med forbrenningsmotor, som har forskjellige navn, men som i bunn og grunn er samme bil. Nye Ford Explorer har mange av de samme komponentene som VW ID.4/5, Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq/Enyaq RS og kommende Cupra Tavascan, men noen direkte kloning er det ikke, da Explorer er noe mindre enn bilene laget av konkurrentene.
Ford Explorer får du med to batteristørrelser – Standard range eller Extended range – og du kan velge mellom bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Du velger også mellom en standard pakke eller en premium pakke, bilen vi kjører har det store batteriet, firehjulsdrift og standard utstyrsnivå.
Batteriet i bilen er på 79 kWt netto, noe som gir en WLTP rekkevidde på inntil 566 kilometer, testbilen har en rekkevidde på 563 kilometer. Velger du det store batteriet og kun bakhjulsdrift har du en WLTP rekkevidde på 602 kilometer. Versjonen med firehjulsdrift har 340 hk, 679 Nm og tar deg til 100 km/t på 5,3 sekunder.
Ford Explorer er 4,47 meter lang og 1,87 meter bred. Det gjør den 11 cm kortere enn VW ID.4. Til sammenligning var Explorer slik vi har kjent den frem til nå 58 cm lengre enn den nye elektriske utgaven. Akselavstanden er på 2,78 meter, og egenvekten på testbilen er oppgitt til 2109 kilo. Nyttelast er et begrep vi etterhvert har blitt meget godt kjent med, og er i stort fokus på mange elbiler da store tunge batteripakker ofte resulterer i at du fort kan risikere å overskride bilens totale vekt. Det er nok ikke tilfelle her, for testbilen har en oppgitt nyttelast på 556 kilo, det er hele 176 kilo mer enn oppgitte tall for VW ID.4 GTX 4MOTION.
Prisen for testbilen starter på 478 600 kroner, og med tillegg av varmepumpe, førerassistentpakke og hengerfeste ender man på 517 600 kroner. Oppgraderingen til firehjulsdrift koster forøvrig 29 000 kroner, og gir deg i tillegg til en ekstra elmotor også noe mer krefter. Må du virkelig betale for varmepumpe tenker du kanskje, og ja, det må du, men det finnes en forklaring – en ganske god en også. For å redusere kostnader i produksjon så blir altså ikke alle bilene produsert med varmepumpe, da det ikke er behov for denne i alle markeder. Ikke bare ville kostnaden blitt dratt opp, men økt vekt gir økt forbruk, og det er jo heller ikke nødvendig dersom du bor et sted hvor klimaet er mildere enn i Skandinavia.
Selvom de fleste antakelig velger varmepumpe i Norge, har du altså muligheten til å droppe den, mot litt høyere forbruk om vinteren, men kanskje noe lavere om sommeren på grunn av lavere vekt. Hvorvidt dette faktisk utgjør noe i det store bildet er kanskje usikkert, men for 13 125 kroner som varmepumpen koster så kan du jo lade en god del. Varmt i kupeen blir det uansett, her er det utelukkende effektivitet det er snakk om. For øvrig så kan du også velge om bilen skal levere med fester for sikkerhetsnett eller ikke, men her mener vi at de 625 kronene dette koster er verdt det med tanke på den ekstra sikkerheten dette gir.
Automatiske LED fjernlys er standard, men skal du har LED-matrix må du går for Explorer Premium. Standardoppsettet virker dog bra og bør holde for de fleste. Sotede ruter er standard. Du kan velge mellom 6 forskjellige lakkfarger, testbilen har gratis fargen som heter Arctic Blue Metallic.
19″ felger og dekk er standard, 20″ er standard på Premium. Testbilens dekkdimensjon er 235/55-19 foran og 255/50-19 bak.
Innvendig ser man lettere samarbeidet med Volkswagen, for her finner du mange komponenter hentet nettopp derifra. Stolene er ett eksempel, og det er nok mange glade for, for komfort er noe VW har vært gode på lenge. Sportsstolene som testbilen har er standard og i en blanding av Sensico og stoff, og du har 12-veis elektrisk justering med minne på førerstolen. Passasjersetet har manuelle justeringer. Begge stolene er oppvarmede i tre nivåer og på førersiden har man en enkel massasje. For 18 750 kroner kan man oppgradere til AGR seter, og da får begge stolene 18-veis elektrisk justering.
Ford har satt sitt egne preg på førermiljøet ved å ha skjermen i stående modus, fremfor liggende som de andre bilene bygget på samme plattform. Foran rattet har man her en egen skjerm å 5,3″ med informasjon helt identisk til det du finner hos VW. Skjermen i midten er på 14,6″ og er standard, og som på Ford Capri som vi så på i fjor høst har man også her muligheten for å vinkle skjermen slik man ønsker med et låsbart rom under.
Materialkvaliteten er kanskje ikke like god som hos VW, og spesielt midtkonsollen bærer preg av mye plastikk i sort høyglans. Vindusbrytere, lysbrytere og hendler bak rattet er direkte hentet fra VW. Standard finner du 2 USB-C utganger, trådløs ladeplate, to koppholdere med klemming. samt et digert oppbevaringsrom under armlenet.
Rattet er manuelt justerbart, og er det noe Ford ikke skulle ha tatt med seg fra VW så er det de haptiske knappene, noe de dessverre gjorde. Her kreves det litt tilvenning, og kunne definitivt vært løst på en bedre måte. Rattet er forøvrig oppvarmet i tre nivåer. Start/stopp-knappen som skimtes trenger du ikke å bruke, da det er en sensor i sitteputa som merker om du sitter der eller ikke og avgjør om du kan sette bilen i gir eller ei.
I førerassistentpakken testbilen har – et tillegg på 22 500 kroner – får du et Head-up display, 360 kamera, filholder med aktiv filskifteassistent, parkeringsassistent og bagasjeluke med sparkesensor. Head-up displayet er relativt stort, men har ikke mulighet for augmented reality slik du får hos VW.
Ford har sitt eget brukergrensesnitt, og etterhvert som tiden har gått så har også dette blitt veldig brukervennlig. Her har man store ikoner og menyer som er enkle å forstå. Du kan enkelt lage egne snarveier slik at du enkelt finner tak i de tingene du oftest holder på med, slik som å skru av hastighetsvarsler.
I førerassistentpakken ligger som nevnt 360 kamera, og en hyggelig detalj er at du på ryggekamera har spyling – det er noe alle burde hatt. Hvorfor man ikke kan buke hele skjermen til visning av bilde fatter vi ikke – hvem har vel spurt om et digert grått område uten informasjon?
Passasjerene i baksetet kan nyte godt av god plass, og jeg med mine 178 cm sitter fint bak meg selv, både med tanke på plass til knærne og hodet. Ingen egen klimasone, men mulighet for å justere luftedyser i midtkonsollen hvor man også finner 2 USB-C utganger. Stort armlene i midten med to koppholdere, riktignok er disse uten klemming og altfor grunne, slik at flasker blir neppe stående der under oppbremsing.
Isofix på yttersetene, men oppvarming finner du ikke. Du kan få et stort panoramatak på Explorer, men da må du gå for Explorer Premium samt betale 15 625 kroner ekstra.
Sjekk ut videoen over hvor vi går over eksteriøret, interiøret og de praktiske egenskapene.
Bagasjerommet rommer 450 liter, eller 532 liter dersom du laster til taket. God plass i sidene, og gulvet kan legges i to nivåer. Helt bakerst har du et noe dypere rom med plass akkurat nok for ladekabelen, for frunk får du ikke på bilene bygget på denne plattformen.
Baksetene er todelt og når lagt ned økes volumet til 1460 liter. Her finner du solide festepunkter for sikring av last, samt at man her altså har betalt noen kroner ekstra for festepunkter for sikkerhetsnett. Du har en romslig skiluke i midten, og betaler du 12 500 kroner får du trekke inntil 1200 kilo på kroken.
Å kjøre rekkeviddetest en dag hvor farevarslene hagler gir jo noen utfordringer, men i en hektisk hverdag så gjør man det beste ut av det. I lavlandet lå det tidvis 10-15 cm slaps oppå et islag, noe som tidvis gjorde turen meget utfordrende og naturlig nok så var hastigheten en god del lavere på denne runden enn det den vanligvis er. I høyden var det tørrere, men få områder var skikkelig brøytet så her var slapset i veien byttet ut med tørr snø. Temperaturene lå hele veien rundt nullpunktet og det snødde kraftig på hele den 200 kilometer lange turen. Vi kjører som alltid testene i et kjøreprogram som tilsvarer normal, og med klimaanlegget stilt på behagelige temperaturer. Vanligvis kjører vi slavisk etter fartsgrensene ved hjelp av bilens cruisekontroll, dette var av naturlige grunner ikke mulig denne dagen.
Beregnet rekkevidde havnet denne dagen på 339 kilometer med et forbruk rapportert av bilen på 23,2 kWt / 100 km. Det høres kanskje lavt ut, men du skal lete lenge etter verre forhold med tanke på rekkevidde. Det å kjøre i mye slaps er tungt, og på et tidspunkt hadde bilen relativt mye ekstravekt på grunn av hjulbuer fulle av tung snø.
Da Hans Vidar i fjor høst testet Explorer AWD fikk han en beregnet rekkevidde på 518 kilometer – på en dag med 8-9 varmegrader og stort sett tørre veier. Riktignok var dette en bil med Premium utstyrsnivå som også gir deg 20″ dekk. Hans Vidar testet også RWD-utgaven av Explorer og denne fikk en beregnet rekkevidde på 539 kilometer, med våte veier og temperaturer rundt 11 varmegrader.
Rekkevidden er med andre ord god på Explorer, og under optimale forhold så vil man lett kunne kjøre over 50 mil dersom man holder seg på landeveien.
I videoen over ser vi nærmere på kjøreopplevelsen, rekkevidden og hvor lenge du må forvente å lade på langtur.
At de fleste biler sliter med assistansesystemene i snøvær er et velkjent fenomen, og Ford Explorer er intet unntak. Det jeg derimot stusser over er hvor tidlig systemene faller ut, for det skal kunne et ørlite lag med slaps foran radaren før systemene er ute av drift. Med andre ord så mister du adaptiv cruisekontroll i den minste snøbygen, og det kan jo fort bli irriterende. Et skikkelig varmeelement hadde definitivt gjort seg her.
At systemene ikke virker i så dårlig vær som vi hadde på landeveistesten vår er forventet, men da er det hyggelig at bilen ellers oppfører seg eksemplarisk. Særdeles gode vinteregenskaper og et AWD system som gir bilen en stor porsjon selvsikkerhet. DSC systemene hjelper deg godt dersom du begynner å skli og fremkommeligheten virket særdeles god. Opplevde ingen problemer med at frontruten eller vindusviskerne frøs igjen eller at snøoppsamlingen ble for stor.
Ulempen med moderne biler og LED-lys er at disse avgir lite til ingen varme, slik at man må huske på å børste av disse, for å opprettholde godt nok lys, både for deg og andre – spesielt bak, da det ikke er noen eksos som varmer opp bakpartiet og aerodynamikken til mange sørger for at det her samler seg en god del snø.
Denne gangen kjørte ikke jeg noen 50/50-test mest på grunn av at årets influensa satt i gang i løpet av testperioden. Men, Hans Vidar har også gjort dette tidligere, og med AWD fikk han en beregnet rekkevidde på 473 kilometer på en dag med rundt 8 varmegrader og stort sett tørre veier. Med RWD ble den beregnede rekkevidden 507 kilometer, da med temperaturer rundt 11 grader og noe fuktig veibane.
Maks ladeeffekt er oppgitt til 185 kW, og det skal i følge Ford ta 26 minutter å lade fra 10 % til 80 %. Da Hans Vidar tidligere testet bilen ladet han fra 9 % til 81 % på under 28 minutter, altså innenfor lovnaden fra Ford. Etter å ha kjørt fra Ski til Brokelandsheia så plugger jeg i på 18 % og etter litt kø på butikken så var jeg på 85 % – da før klokken bikket 27 minutter. Det er meget bra og spesielt hyggelig dersom du er på langtur.
Forvarming av batteriene skjer enten ved at du navigerer til en hurtiglader eller så kan dette gjøres manuelt. Her har man heldigvis fått med seg den supersmarte løsningen VW først var ute med, som innebærer at bilen forteller deg hvor lenge du bør forvarme og hvor hurtig du kan forvente å lade. Her er det rett og slett ingen som løser dette bedre.
Ford Explorer levere jevnt over meget godt med tanke på kjørekomfort. Understellet virker meget solid og kreftene holder i massevis for de aller fleste. Faktisk fremstår bilen meget kvikk og morsom. Hjelpesystemene er gode, selvom betjeningen av disse hadde opplevdes bedre med fysiske knapper på rattet. Støynivået i kupeen er ikke blant de aller beste, og her havner bilen midt på treet. Lysene i standardbilen er gode nok, matrix er mer «nice-to-have» enn «need-to -have».
Svingradiusen på Explorer er akkurat like imponerende og liten som på halvsøsknene, og gjør parkering til en lek. Kamerasystemene er gode, og i førerassistentpakken får du også parkeringshjelp for de som ønsker det.
Etter å ha kjørt en hel del med disse bilene, både med og uten alt utstyr, så er min klare konklusjon at man ikke trenger å gå for Ford Explorer Premium, det du får i standardpakken er mer enn godt nok – riktignok så bør du legge til førerassistentpakken da denne gir bilen det lille ekstra.
Takk til Ford Norge for lån av bil!