NIO ET5 Touring – nå med EP mode (jan 2025)

Siden sist vi testet NIO ET5 har bilen fått flere programvareoppdateringer og i den siste oppdateringen introduserer NIO EP-mode, et modus for deg som liker å ha det litt ekstra gøy.

Dato 29.01.2025 @ 12:17

NIO var relativt tidlig på markedet med en elektrisk stasjonsvogn, og sparte ikke på kruttet med kvaliteter som firehjulsdrift, mulighet for tilhengerfeste og god rekkevidde. Salget går det dessverre så som så med, og grunnen til det er det ikke altfor lett å finne.

 

Dette blir ingen fullverdig kikk på bilen da vi tidligere har tatt en grundig gjennomgang av den. Du finner lenke til en mer detaljert sak om NIO ET5 Touring under. Det er altså ingen endringer på hverken eksteriør eller interiør siden sist vi så på bilen, kun endringer i hvordan programvaren oppfører seg, i tillegg til at NIO skal ha stor skryt for stadig å forbedre og implementere nye ting via nettopp programvareoppdateringer. Siste tilskudd nå er altså introduksjonen av EP-mode, ekslusivt for ET5 og ET5 Touring.

 

EP-mode er en fin gest og hyllest til NIO´s helt egne elektriske superbil NIO EP9. Med moduset får du forbedret akselerasjon, bedre styrefølelse og grep, mer sensitive bremser og en konstant endring av kraftoverføring mellom elmotorene på for- og bakakselen. I tillegg demper hjelpesystemene seg noe, men helt av får du dem ikke. Med EP-mode skal du nå, dersom du kjører på bane, kunne sette raskere rundetider enn tidligere, og moduset får du kun aktivert dersom bilen står i Park.

 

Ved aktivering av EP-mode spilles lyder med inspirasjon fra EP9, og du får helt egne visninger på hovedskjermen, med tidtaker og visning av G-krefter for å nevne noe.

 

 

Interiøret virker påkostet og har liten grad av hardplast. Lekker interiørbelysning og et moderne førermiljø med svært få fysiske knapper – her skjer det meste på skjermen. Setene er gode, med varme, ventilasjon og massasje, og taleassistenten NOMI hjelper deg med det meste selv på norsk.

 

Plassen i baksetene er god, og med mine 178 cm får jeg fint plass bak meg selv. Takhøyden er god, og yttersetene er oppvarmede, men du må spørre de foran om å få det på/av. Bagasjerommet rommer 450 liter, eller 1247 liter dersom du legger ned setene som er tredelt – 40/20/40. På kroken kan du dra med deg inntil 1400 kilo dersom du har huket av for dette i konfiguratoren.

 

Vi har testet designperlen NIO eT5 Touring (jan 2024)

 

Les mer og se detaljert video av NIO ET5 Touring i saken over.

 

Bilen vi kjører er denne gangen utstyrt med det lille batteriet – Standard range – et batteri på 75 kWt. Da de aller fleste velger det store batteriet på 100 kWt så kjører vi derfor en noe kortere rekkeviddetest enn vanlig denne gang. Parameterne for testen er lik som alltid, det vil si maks 80 km/t, kjøreprogram norma, klima stilt på behagelige temperaturer og cruisekontrollen følger fartsgrensene slavisk. Som alltid starter og stopper testen på samme sted, slik at vi utelukker forskjeller i vind og elevasjon.

 

NIO ET5 Touring har en oppgitt WLTP rekkevidde på 435 kilometer med det lille batteriet, noe som har krympet til 429 kilometer på testbilen og dens utstyr. Rekkeviddetesten vår ga et resultat på 285 kilometer, men før du setter kaffen i halsen skal det nevnes at temperaturen lå rett rundt nullpunktet og det var tidvis tett snøfall, og snødekt/vått på veiene noe som aldri hjelper på rekkevidden. Likevel mener vi her at dersom du kjører mye på langtur, så bør du nok velge det store batteriet på 100 kWt. I fremtiden skal man kunne bytte mellom de to batteriene ved behov, men denne løsningen er fremdeles ikke på plass i Norge. Prisforskjellen på de to batteriene er kun 249 kroner – dersom du velger å leie batteriet – så direkte dyrt er det jo ikke. I tillegg så økes månedsleien fra 1399, til 1999 kroner. Kjøper du batteriene så koster det vesle batteriet fremdeles 90 000 kroner, mens det store koster 160 000 kroner.

 

 

Se videoen hvor vi går igjennom bilens eksteriør, interiør, praktiske egenskaper samt at vi ser litt på rekkevidde, kjøreegenskaper og hva EP-modus er.

 

 

Enhver NIO er utstyrt med en haug av kameraer og sensorer, noe du som fører merker bemerkelsesverdig lite til. Man skulle kanskje tro at alle sensorene ga det funksjoner andre ikke klarer å levere, men faktum er at bilene er hverken bedre enn dårligere enn andre. Med andre ord så ser jeg per dags dato ikke helt poenget med alle sensorene, for selvkjøring er ganske langt unna, både med tanke på regelverk og norske veier og klima.

 

Nettopp dette med klima er en utfordring for mange, og heller ikke NIO klarer å løse utfordringer med snøvær. Her kommer feilmeldingene ganske raskt dersom du er ute å kjører i snøvær, selv om det langt ifra er noe kraftig vær det er snakk om. Den adaptive cruisekontrollen ramler raskt ut, og systemene gir ingen tegn til å ha noen form for oppvarming. Som du ser på bildet over så er ikke bilen veldig snødekt, men her har altså systemene vært ute av drift en god stund allerede. Ikke unikt for NIO, men fremdeles ikke godt nok.

 

 

NIO er alene om batteribytteteknologi, og gir eierne en helt særegen opplevelse ved at man kun i løpet av 3 minutter kan bytte batteri, og uavhengig av hvor mye strøm du har på batteriet før du ankommer en byttestasjon så har du 90 % når de 3 minuttene har gått. Det er meget behagelig på langtur, og raskere enn de fleste klarer å fylle bensin/diesel.

 

Per dags dato har NIO 20 byttestasjoner i Norge, med stor vekt på sør-Norge, men det dukker stadig opp nye stasjoner og vi håper NIO bygger seg nordover i løpet av året. Bilene kan selvsagt også lades, og på ET5 Touring standard range er maks ladeeffekt 140 kW, og det skal i følge NIO ta 30 minutter fra 10 % til 80 %.

 

 

En hyggelig detalj NIO har fått på plass siden sist er en melding på skjermen som sier ifra om kaldt batteri og viser hvor hurtig du kan lade dersom du plugger i, og hvor lenge du eventuelt må forvarme for å få full guffe ved ladestolpen. Genialt, og viser at NIO stadig forbedrer seg, selvsagt helt gratis gjennom programvareoppdateringer.

 

ET5 Touring er en bil som gir deg det de fleste ser etter når de skal ha ny bil. Komforten er god, plassen holder for en vanlig familie og rekkevidden er god nok, spesielt dersom du går for det store batteriet. Prisen på 480 000 kroner slik testbilen koster bør ikke skremme mange, men du må da selvsagt medregne prisen for leie av batteri. At NIO selger såpass lite som de gjør i Norge er egentlig et lite mysterium, for her har man etter undertegnedes mening noe av det bedre man får fra Kina, og det er ingen åpenbare grunner til å styre unna.

 

Introduksjonen av EP-modus er neppe nok til å dra opp salgstallene, men det faktum at NIO stadig forbedrer produktene sine bør absolutt være det, for her har det virkelig skjedd mye siden merket debuterte i Norge.

 

 

Takk til NIO Norge for lån av bil!

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: