Mazda 6e – en lekker elbil fra Mazda

Dersom du er glad i lekre linjer i en bil, og kanskje vil ha en elbil som ikke nødvendigvis roper og skriker at den er en elbil, så bør du se nærmere på Mazda 6e.

Dato 10.01.2025 @ 09:00

Hans Vidar ble med til Frankfurt for å se nærmere på Mazda 6e i november, og fredag 10/1 er det endelig lov til å fortelle mer om denne linjelekre elbilen. Det er ikke sikkert bilder eller video klarer å få fram designet slik det oppleves i virkeligheten, men det var ingen biljournalist tilstede som mislikte denne bilens design.

 

Selv om Mazda 6e er langt mer moderne enn forrige Mazda 6, så er det likevel ikke vanskelig å se at dette faktisk er en Mazda 6, og lysdesignet som får fram vingene i grillen som før i verden var av krom setter virkelig prikken over i-en her.

 

Før vi fikk se bilen var det en presentasjon, der to ganske ulike batterier ble presentert.

«Det vesle» batteriet på 68,8 kWt hadde en WLTP-rekkevidde på 479km og kan lade med inntil 200kW og klarer dermed å lade fra 10% til 80% på 22 minutter under optimale forhold. Her har du 258hk og 320NM og drift på bakhjulene.

«Det store» batteriet på 80 kWt hadde en WLTP-rekkevidde på 552km (+73km), men kan ikke lade med mer enn 95kW ladehastighet og bruker dermed hele 45 minutter på å lade fra 10% til 80%.

Det vil nesten undre meg litt om begge batterier ender opp på markedet i Norge, for det er utvilsomt «det vesle» batteriet som er mest interessant i praktisk bruk. Eller? Hva mener du? Ville du dobla ladetiden for å få 73km mer i WLTP-rekkevidde?

Noen sier sikkert – det kommer an på prisen, og den vet vi lite annet om enn at Mazda Norge sier at den skal bli meget konkurransedyktig – og salgsstart er i april, så rundt den tid må jo naturlig nok prisen være klar.

 

Selv før du kommer tett på bilen ser du at det her er snakk om eksklusive materialvalg, og ja, du kan naturligvis velge andre farger på interiøret dersom du ønsker det. Her ser du «Luxury tan», men du kan også velge «Warm Beige» og «Sporty Black».

De som er erfarne Mazda-folk vil nok også overraskes noe av den ganske store 14,6 tommers infotainmentskjermen som du får se enda mer tydelig i et bilde noe lenger ned i saken.

 

I dette setet satt jeg svært komfortabelt, men noen vil sikkert savne lengdejustering for sittepute og 4-veis korsryggstøtte. Dette opplevdes som et eksklusivt og lekkert sted å befinne seg på lengre turer.

 

Skjermene i denne førproduksjonsmodellen var såkalte «dummy-skjermer», men bakom rattet har man en skjerm på 10,2» og som nevnt er infotainmentskjermen en touch-skjerm på 14,6». Denne lages av Mazda sin samarbeidspartner i Kina, Shangan. Dersom et bilmerke skal selge en bil i Kina må den være produsert der, så alle merker må samarbeide med fabrikker i Kina.

Jeg mistenker at det er «et krav» fra bilkunder i Kina med en stor infotainmentskjerm, og at det er grunnen til at Mazda her har måttet avvike fra sin tidligere praksis som er å minimere skjermer for å minimere forstyrrelser for sjåføren under kjøring.

 

Mazda 6e får head-up display med augmented reality, slik at du som sjåfør skal se minst mulig bort fra veien. Du skal også kunne snakke kommandoer til bilen på norsk, som er ett av de første 9 språk den kommer med for talekommandoer.

Mazda 6e får også gesture control, slik at du kan holde hånda på en spesiell måte om du vil ta telefonen, legge på eller mute lyden i anlegget som er fra Sony – 14 høyttalere skal det være.

 

 

I videoklippet over får du se bilen utenpå og inni, og der ser du også hvor god plass jeg har i baksetet. Jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang.

 

De aller fleste bakseter er designet for at barn skal sitte mest komfortabelt der, og selv om både hodeplassen og kneplassen er god for min del, så er det den spisse knevinkelen jeg får her bak som gjør at jeg nok tviholder på å sitte foran, helst i førersetet.

 

Noe av bakgrunnen for at det er litt lav sitteposisjon er at batteriene skal ha plass under gulvet, og denne bilen skal jo ikke være en høy bil, og da merker man det aller best i baksetene.

 

Glasstaket skal etter det vi kunne forstå av presentasjonen være standard. Hodeplassen var god, og romfølelsen bak god på grunn av utsikten ut av taket, og lyset som slipper inn.

 

Kneplassen i baksetet når jeg har stilt inn førersetet til meg selv er på kanten til veldig god. Når førersetet er i laveste posisjon er det noe trangt å skvise sko langt under forsetet.

 

De som sitter bak kan åpne eller dra for glasstak-trekket, ordne med sin egen klimasone og justere passasjersetet foran fram/tilbake.

 

Bagasjerommet skal romme 330 liter opp til bakseteryggens topp, men det er ganske dypt og bredt, det er høyden det ikke er mest av her. Som du ser i gulvet skjuler det seg noe under gulvet.

 

Noe plass også under gulvet i bagasjerommet. Mazda 6e har, dersom tallene de hadde i november er endelige, 416kg til folk og bagasje, og det er ikke «mest», men det er heller ikke minst.

For de som er mer glade i begrepet nyttelast der sjåføren veier 75kg så har man 341kg nyttelast, og det må man jo kunne leve greit med for å kunne velge en Mazda 6e.

Du kan trekke inntil 1 500kg tilhenger bakom Mazda 6e.

 

En frunk på 70 liter er kanskje ikke det første man forventer å finne i en bil som dette, men det har Mazda 6e, og her er plassen stor nok til en kabinkoffert eller et par bager.

 

Som om ikke det var nok så er det plass under gulvet i frunken til ladekabler.

 

Mazda 6e har en bakspoiler som automatisk går opp dersom du kjører over 90 km/t, og som automatisk går ned dersom du kjører under 50 km/t, og som du ser av bildet kan den overstyres manuelt dersom man ønsker det.

 

Vektfordelingen skal være så godt som 50/50 foran/bak, noe som gjerne gir gode kjøreegenskaper. Med lavt tyngdepunkt er det dermed gunstig med bakhjulsdrift på Mazda 6e.

Jeg spurte om den kom med AWD, og det gjør den ikke, ihvertfall ikke i første omgang. Da er det jo bra at den kommer med bakhjulsdrift.

 

Mazda 6e kan du som nevnt bestille fra april, og i butikken skal disse bilene dukke opp «sommeren 2025».

 

Du kan se Mazda 6e for første gang i Norge på eCar Expo i Lillestrøm fra 7/2-9/2.

Jeg gleder meg til det blir mulig å prøvekjøre Mazda 6e, og få bli enda bedre kjent med den, jeg mistenker det kan bli en meget trivelig opplevelse.

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: