Hva i all verden er VW Arteon for en bil? Jo, det er en mellomting størrelsesmessig mellom A5 og A7, faktisk nærmere A7 i størrelse. Fokus på design og komfort, og blir da en «Grand tourer». En bil du reiser svært komfortabelt på langtur med. Noe jeg virkelig skulle ønske jeg hadde hatt tid til den helgen jeg testet bilen.
Arteon er svært stilig utenpå, og i svart kommer kromdetaljene virkelig til sin rett. Den ser rett og slett svært kul og eksklusiv ut.
Noen synes kanskje det blir litt vel mange linjer i fronten, men jeg synes det er stilig. Smak og behag.
For de som har sett Star Wars, og hjelmen til den nye antihelten, så kan det kanskje virke som om de er litt i slekt designmessig.
Hadde ikke hatt noe imot å komme ut av en slik bil i hverdagen! Så hva koster noe sånt?
Denne er i Elegance utstyrsnivå, med en 2 liter diesel med 150hk, og koster fra 518 000.
Man kan velge bilen med 240hk diesel og 4motion, men da er startprisen 635 100.
280hk bensin og 4motion kan du også få, med en startpris på 633 200.
Det skal komme en noe mindre bensinmotor i bilen etterhvert.
Du kan også få bilen i R-line, med skinn/alcantara seter, litt andre felger og noe annet småstæsj. Den starter på 526 200.
I bilen jeg testet hadde de lagt til skinnseter, men de hadde i hovedsak manuell innstilling. Må si jeg synes bilen fortjener el-seter med minne.
Og jeg mistenker jeg ville likt skinn/alcantara kombinasjonen såpass godt at R-line ville blitt mitt valg.
Jeg synes bilen har veldig gode seter, selv om de ikke når opp til sittekomforten Volvo og BMW har. Det er det vel egentlig få som gjør etter min mening.
Førermiljøet er ryddig, og pent med ny stor infotainmentskjerm. Automatgiret er komfortabelt satt opp, så vil du har mer «fres» må du vippe over til manuell styring av gir og bruke knappene bakom rattet til giring. Da blir denne motoriseringen på kanten til artig. Som komfortcruiser er den super! Langtur med Arteon må være en usedvanlig trivelig opplevelse!
Det jeg er noe usikker på er om de som skal bruke 600-700 tusen på en bil er like begeistret for mangelen på skinn og andre eksklusive materialer i interiøret, men det er vel et bevisst valg med tanke på å holde A5 og A7 på et mer eksklusivt nivå enn VW. Min mening er at bilen hadde tålt litt mer luksus inni når den er så stilig utenpå. Blir vel «folkelig luksus» dette da.
Får vel snart slutte å ta bilder av Active Info displayet til VW, men jeg har virkelig sansen for følelsen av moderne bil som man får med dette!
Det jeg hadde litt mindre sansen for var head-up displayet som jeg ikke fikk vinklet slik at jeg kunne bruke det… jeg hadde nok ikke nok liggende sittestilling i forhold til høyden min, eller så var det noe feil med HUD’en i testbilen.
Baksetet har god benplass, men på grunn av takets design er hodeplassen noe mer begrenset om du overstiger 180 cm.
Selv ville jeg valgt bilen uten soltak, for også foran kjente jeg hårtustene mine subbe i taket. Et soltak bygger jo noe inn i bilens kupe.
Barnesete kan du også ha bak, og ISOFIX finner du på yttersetene.
Når man ser bilens design kan man fort tenke at det er lite plass til bagasje, man «må jo» ha stasjonsvogn.
Jeg vil påstå at dette bagasjerommet duger for veldig mange, og med høy lasteterskel får du trent litt muskler også.
Er du forbi den værste barneseng/barnestol/barnevogn-perioden, så er dette rikelig med bagasjeplass. Og har du bare 1 smårolling er dette også rikelig.
At man kan vifte litt med foten under bilen bak for å få åpnet bagasjerommet er ikke så nytt, men denne lukkeknappen med A på var litt ny for meg ihvertfall.
Hold den inne til den avgir en liten pipelyd, så lukker bagasjeromslokket seg når du har forlatt bilen. Snasent når du har mye i hendene fra bagasjerommet. Den hadde jeg virkelig sansen for!
Kommer mange til å ha en Arteon i garasjen sin? Vel, jeg har fulgt utviklingen på salgsstatistikkene litt, og når du ikke har den som el-bil eller ladbar hybrid så kommer du nok ikke øverst på salgsstatistikken. Men de som vil ha seg en bil med bensin eller dieselmotor, meget god langturkomfort, og et stilig design bør jo virkelig prøvekjøre nye VW Arteon! Fare for at du raskt blir glad i den!
Skulle du befinne deg på Sørlandet kan jeg anbefale en tur innom Gromstad Auto i Arendal, det var her jeg fikk låne Arteon til test, takk for det!