Med over 47 000 Tesla Model 3 på norske veier er det ingen tvil om at dette er en bil nordmenn har tatt til sitt hjerte. Salget fikk en dupp når storebror Model Y dukket opp, men med nye Model 3 har salget igjen tatt seg opp, og dagens utgaver av Model 3 viser hvor langt Tesla som selskap har kommet i løpet av noen få år.
Tesla Model 3 bakhjulsdrift samt Long Range variantene er 4,72 meter lange og 1,85 meter brede. Performance-utgaven er 4 millimeter lengre, leppen foran tar skylden for det. Akselavstanden er naturlig nok lik på alle og måler 2,875 meter. Bakkeklaringen er oppgitt til 13,8 cm, men velger du Performance må du ta til takke med 12,8 cm.
Egenvekten på versjonen med bakhjulsdrift er oppgitt til 1769 kilo, og nyttelasten oppgitt til noe snaue 356 kilo.
Egenvekten på Performance-varianten er oppgitt til 1856 kilo, nyttelasten er oppgitt til 340 kilo. Her må man altså passe på å ikke stu bilene fulle av ting og tang, heldigvis så er ikke dette biler som er særlig aktuelle for det.
Tesla er sparsommelige med informasjonen de oppgir på bilene sine, og oppgir ikke hvor store batteriene, ei heller hvor mye hestekrefter bilene har. Derimot så oppgis 0-100 km/t tiden, riktignok med rullende start, og for versjonen med bakhjulsdrift er denne tiden oppgitt til 6,1 sekunder med en topphastighet på 201 km/t.
Performance har oppgitt en tid på svært raske 3,1 sekunder og der stopper ikke nåla før du bikker 262 km/t.
Rekkevidden vil naturlig nok variere avhengig av hvilken modell du velger. Model 3 bakhjulsdrift har et noe mindre batteri enn du finner i den andre utgavene av Model 3, og har en oppgitt WLTP rekkevidde på 513 kilometer. I disse dager leveres også de aller første utgavene av Model 3 Long Range bakhjulsdrift, altså en ny variant med et større batteri, med en oppgitt WLTP rekkevidde på hele 702 kilometer – vi kommer tilbake med test av den på et senere tidspunkt.
Performance har en oppgitt WLTP rekkevidde på 528 kilometer – altså ikke mye mer enn minstemann som har betydelig mindre batterikapasitet.
Startprisen på Model 3 bakhjulsdrift er på 355 600 med avgifter. I velkjent Tesla-stil er nærmest alt utstyr lagt til, men legger du på vinterdekk og hengerfeste ender du på 383 509 kroner – det er mye bil for pengene! (Priser oppgitt er fra slutten av November 2024).
Performance starter på 534 765 kroner, med vinterdekk så ender du på 572 890 kroner. Her blander man seg altså inn med en haug av andre konkurrenter, som ikke er i nærheten av å tilby samme performance, men som byr på mer plass og fremstår mer familievennlige. Tidligere i høst testet vi også BYD Seal 4×4 og denne vil være en naturlig konkurrent til Tesla Model 3 Performance – til en noe billigere penge. Les mer og vurder selv under.
Model 3 bakhjulsdrift har 18″ felger og dekk som standard, og testbilen står utstyrt på dekk i dimensjon 235/45-18 foran og bak. Kapselen kan enkelt tas av, og felgdesignet som skjuler seg bak er sporty og ser så bra ut, at undertegnede hadde neppe kjørt rundt med kapsler her.
Model 3 Performance har 20″ smidde felger som standard, og i konfiguratoren til Tesla er 20″ også det eneste du kan velge på vinteren. Dimensjonen på dekkene er 235/35-20 foran og 275/30-20 bak.
Setene i oppgraderte Model 3 er særdeles myke og behagelige og har både varme og ventilering. Sitteputen er noe kort og man kunne med fordel ha hatt en mulighet for forlenging her. Seteminnet lagres med profilen som er aktivert, og du kan velge om du vil ha inn/utstigningshjelp.
Endelig får du nå sportslige stoler i Performance varianten, og her er det stor forskjell på setene som står i de andre modellene. Fremdeles er begge stoler elektrisk justerbare med de samme justeringsmulighetene som før, men du har nå mye mer støtte, både for lår og overkropp. I tillegg så har man også her både varme og ventilasjon.
Bortsett fra setene er det lite som skiller de ulike variantene, bortsett fra at man her har karbonfiberdekor der hvor de andre utgavene har stoffdekor.
Det oppgraderte interiøret på Tesla Model 3 får virkelig bilen til å se moderne og flott ut, og materialkvaliteten er særdeles god, med myke overflater nær sagt over alt. Her har man ikke spinket og spart på kvaliteten i innstegsmodellen, for her er alt likt det du finner i de andre variantene. Eneste unntaket er lydanlegget hvor du her «kun» får 9 høytalere med en forsterker, mot 17 høytalere og doble subwoofere og doble forsterkere i de andre utgavene. Likevel, mener jeg at anlegget her spiller mye bedre enn de fleste andre standardanlegg.
Det nye rattet med knapper for blinklys er ikke vår favoritt, savnet av hendler er merkbart. Skjermen på 15,4″ er krystallklar og svært brukervennlig, er det noe Tesla er gode på så er det nettopp dette. Under skjermen har du to trådløse ladeplater, to relativt store oppbevaringsrom samt to koppholdere med god klemming.
Kjøper du Model 3 Performance blir stofftrekket i dørene erstattet med alcantara, og planken over dashbordet har karbonfiberdekor.
Model 3 Performance har Track Mode versjon 3 – som du kanskje forstår av navnet så er dette modus beregnet for banekjøring. Her kan du velge hvor mye av kreftene som skal sendes til akslene, velge hvor mye bilen skal hjelpe deg med stabiliteten og hvor aggresivt den skal varme batterier og motorer for ytelse over lengre/kortere tid. Dessverre har vi ikke testet dette under denne testen, men vet at her er det store muligheter for å kose seg skikkelig.
Brukergrensesnittet er ellers likt på alle utgaver og fremstår som et av de beste av alle.
Da vi har sett på oppgraderte Tesla Model 3 tidligere vil vi i denne saken ikke gå i detalj på det du vanligvis finner her hos oss – sjekk gjerne ut saken vår om Tesla Model 3 Long Range firehjulsdrift under for mer detaljer (Skjermer, brukergrensesnitt og innvendig plass er tilnærmet likt på alle utgaver, eventuelle forskjeller vil bli fremhevet videre nedover i denne saken)
I baksetene får jeg fint plass til meg selv, og har fremdeles plass til en god knyttneve foran mine egne knær dersom jeg sitter bak meg selv. Over hodet er ikke plassen så god, men for mine 178 cm er den god nok. Gulvet er naturlig nok helt flatt, og midtkonsollen til Tesla er utformet på en måte som gjør at du også har plass til bena dersom du må sitte i midten.
Yttersetene er oppvarmede og du finner også isofix her. Egen klimasone er standard og dette styres via en skjerm på 8″, som også er standard. På skjermen kan du også se på Youtube, Netflix eller andre installerte strømmetjenester.
Dessverre så får du ikke med deg hele bakluken på Model 3, med andre ord så blir man litt forhindret i å få med seg de største gjenstandene. En åpning ala BMW i4 eller Polestar 2 hadde vært mye bedre for det praktiske. Totalt rommer bagasjerommet 594 liter, det inkluderer dog den store brønnen du har under gulvet i bakkant. Dype lommer i sidene og plassutnyttelsen sett under ett må sies å være veldig god. Bagasjeromsvolum er likt for alle varianter av Model 3.
Bakseteryggen kan ikke felles ned fra bagasjerommet, her må du rundt til nakkstøtten. 40/60 inndeling uten skiluke gjør at det praktiske ikke er helt på topp. Tesla oppgir ikke volumet med baksetene felt ned, men seteryggen legges nesten flatt og av egen erfaring så får man fint med seg en flatpakke eller to fra IKEA her.
1000 kg er det du kan dra med deg med bakhjulsdrift, på performance er du begrenset til 500 kilo.
Frunken er lik på alle varianter av Model 3 og rommer hyggelige 88 liter.
I videoen over kan du se mer av våre dager med Tesla Model 3 bakhjulsdrift.
Landeveistesten med bakhjulsdriftern ble kjørt på en veldig våt og sur dag. 3 til 8 varmegrader med særdeles våte og nedsaltede veier. Tidvis svært glatt, noe som hadde noe innvirkning på gjennomsnittshastigheten. Som alltid kjører vi testene i et kjøremodus som tilsvarer normal og med klimaanlegget på behagelige temperaturer. Cruisekontrollen følger fartsgrensene og maks hastighet for landeveistesten er 80 km/t.
Den beregnede rekkevidden havnet her på 444 kilometer med et forbruk på svært lave 12,4 kWt / 100 km. Det er svært hyggelige tall – årstiden og kjøreforholdene tatt i betraktning.
Temperaturene var noe lavere under den samme testen med Performance-utgaven og varierte mellom +2 og -3 grader. Også her våte veier.
Her landet den beregnede rekkevidden på 506 kilometer, med et forbruk på 14,7 kWt / 100 km. Også her imponerende lavt forbruk og den beregnende rekkevidden viser at man her ganske så lett kan kjøre langt under optimale forhold.
Vår andre test kaller vi 50/50 test og har en blanding av landevei og motorvei med en maks hastighet på 110 km/t. Parameterne for testen er ellers like som over.
På denne runden var temperaturen stabil på 8 varmegrader, veiene fremdeles klissvåte. Beregnet rekkevidde havnet her på 380 kilometer med et forbruk på 14,8 kWt / 100 km. Ved kjøring utelukkende på motorvei viser beregningene en rekkevidde varierende mellom 30 og 35 mil, litt avhengig av trafikk og hastighet. Med andre ord er rekkevidde god og bør holde for de aller, aller fleste.
På samme runde med Performance hadde vi en temperatur varierende mellom 2 og 5 kuldegrader, men tørre veier. Forskjellen mellom tørt/vått utgjør en større forskjell i rekkevidde enn noen grader hit og dit, men nå skal jo ikke disse bilene sammenlignes opp mot hverandre så akkurat her spiller det liten rolle.
Beregnet rekkevidde havnet her på solide 438 kilometer med et forbruk på 17,2 kWt / 100 km.
I videoen over kan du se mer av dagene vi hadde med Tesla Model 3 Performance.
Model 3 bakhjulsdrift skal maks kunne ta imot 170 kW. Hos Tesla får du selvsagt forvarming av batteriene, men kun ved å navigere til en kjent lader – noe navigasjonen i bilen lekende lett hjelper deg med. Selvsagt finner du enkelt Teslas egne superladere via navigasjonen og bilen gir deg oppdaterende informasjon om hvor mange stolper som er ledige og hva prisen på den aktuelle superladeren er i øyeblikket. Under ladeøkten får du god oversikt over prisen du betaler, og får også informasjon om at du vil bli trukket en sperreavgift dersom du står plugget i, uten å lade – her har andre noe å lære.
Brukeropplevelsen Tesla gir deg er utmerket når det kommer til lading, her er det bare å plugge i og bilen begynner å lade uten noe behov for RFID brikke eller tæpping av kort. Selvom andre aktører også har begynt å få på plass lignende systemer, så sier det litt hvor langt Tesla var frem i tiden da dette virket allerede i 2012…
Vi brukte 26 minutter på å lade fra 10 % til 80 %, en tid som i dagens marked er midt på treet, men absolutt godkjent. En hyggelig detalj er at det bare tar 9 minutter å lade fra 80 % til 90 %, så her går det fint å lade litt ekstra dersom behovet er der.
Model 3 Long Range firehjulsdrift og Model 3 Performance firehjulsdrift kan lade med en effekt på inntil 250 kW. Imponerende i seg selv, men som vi flere ganger tidligere har sett hos Tesla så er det ikke lenge man opplever maks hastighet. Faktisk daler hastigheten ganske hurtig, og gjennomsnittshastigheten dras ganske fort ned.
Vi ender på en totaltid lydende 34 minutter på øvelsen 10 % til 80 %, med andre ord langt fra klasseledende. Batteriene var selvsagt forvarmede, og vi observerte 250 kW, men som nevnt ikke veldig lenge. Her håper vi at Tesla kanskje kan få til litt jevnere ladekurver etterhvert slik at ladetiden blir noe redusert.
Med Tesla Model 3 bakhjulsdrift kjøper du en bil hvor kun de mest bevandrede i Tesla universet ser hva du kjører. Du ser det lettest på baken, hvor det ikke står Dual Motor på bakluken. Bortsett fra det er det kun lydanlegget som skiller, sett bortifra det helt åpenbare med mangel av elmotor på forakselen. Kreftene du har her holder i massevis til daglig bruk. Med andre ord så kan du fint kjøpe en billigeste Teslaen uten at hverken du eller andre ser at du har prioritert lommeboken fremfor utseende.
Med oppgraderte Model 3 kom også et helt nytt understell, og det som tidligere var en bil med et stiv og stumpete understell har nå blitt en bil som er behagelig på de fleste underlag. Her har man virkelig gjort en god jobb. Støydempingen har også blitt betraktelig bedre, og fremstår nå som en av de bedre i klassen.
Med Model 3 Performance får du en ny front med luftekanaler på sidene, sportslig fanger bak samt en egen spoiler i karbonfiber, adaptive fjærer samt sportsstolene og de smidde felgene vi så på tidligere. I tillegg til at du har voldsomme krefter har man også her Track Mode som vi så på lenger opp i saken.
Bilen oppleves helt tydelig stivere enn de andre utgavene av Model 3, men en bil som dette skal være stiv og brutal, så her kler det bilen godt. Du merker godt de adaptive fjærene og hvordan bilen skifter karakter etter hvordan du setter den opp. I det kraftigste moduset – Insane – får du en følelse av at du kontrollerer din egen berg-og-dalbane og smilet sitter løst om munnen. Bilen ligger klistret til veien, og følelsen av kontroll er alltid til stede.
Mye av tingene jeg tidligere har vært kritisk til med Teslas programvare har nå blitt mye bedre. Med introduksjonen av Matrixlys så har man fått orden på problematikken rundt dette, og viskerne fungerer nå slik de skulle gjort fra start av – hvertfall nesten. Fremdeles så mener jeg at en regnssensor hadde gjort en bedre jobb enn et kamera og litt kunstig intelligens, men det har blitt bedre, mye bedre. Å parkere er nå også enda bedre, ved at bilens kameraer og systemer nå gir deg den informasjonen du trenger og til å være biler uten parkeringssensorer så gjør systemet en overraskende god jobb.
Dessverre så gjelder ikke den samme positiviteten når det kommer til den adaptive cruisekontrollen og selvsstyringen, eller Autopilot som Tesla kaller det. Cruisekontrollen og selvstyringen gjør en bra jobb under de fleste tilfeller, problemet er lastebiler, rettere sagt lastebiler i motgående kjørefelt. Her bremses det ned – skikkelig hardt – selv på E18, og det er skikkelig ubehagelig, verre ord kunne lett ha blitt brukt. Hadde det enda vært for bedre sikkerhet, men det faktum at bilen bremser når lastebilen er på høyde med deg, eller etter, avslører at det er programvaren som er dårlig. Tidligere hadde man lignende problemer, men de ble fjernet med programvareoppdateringer. Nå har man altså klart å re-introdusere dette, og jeg tviler på at noen har bedt om det. Rett og slett dårlig, eller elendig om du vil.
Model 3 har vært en viktig modell for Tesla i Norge og var starten på deres eventyr her. Med oppgraderingene som er gjort så har man tatt for seg mange av utfordringene med bilen og gjort den enda bedre. Rekkevidden og effektiviteten er som alltid god fra Tesla, og brukervennligheten er god. Prisen er vanskelig for de fleste å hamle opp med, spesielt på Model 3 og Y.
At Model 3 Performance nå fremstår med differensiert fra de andre utgavene er nok et lurt trekk fra Tesla, og noe kjøperne vil sette pris på. Like mange vil nok sette pris på at du kan kjøpe den billigste utgaven uten å gå glipp av for mye av det man setter pris på ved en Tesla. Perfekte er ingen biler, og programvaren her virker til å være litt for sårbar – det hjelper lite med hyppige oppdateringer når gamle problemer stadig blir re-introdusert.
Takk til Tesla Norge for lån av biler!