Test av nye Nissan Micra (juni 2017)

Nissan Micra har aldri vært stor, men nå har den ihvertfall blitt veldig stilig utenpå og inni.

Dato 28.06.2017 @ 16:00

Det har skjedd mye med designet til Nissan Micra siden den gang bilen så ut som en «Bestemor Duck» bil, det gjør den virkelig ikke lenger.
Den er nesten 4 meter lang, og er på vei til å bli en mellomstor bil, og overta plassen til Nissan Pulsar.


Den nye Nissan Micra satser på design, og valgmuligheter, det er både bilens styrke og akilleshel.


For hva koster 4 meter Nissan? Den finnes i 4 utstyrsnivåer, Visia, Acenta, N-Connecta og Tekna.
Startprisen er på 196 900 med 70hk bensin og Visia. Tekna bensin med 90hk koster 234 900.
Bilen selges nesten bare med bensinmotor, men finnes med diesel også.


Det som er litt nytt er at du kan få bilen med ganske mye mer utstyr enn det man er vant med å finne på en liten bil.
Exterior Pack Ultimate 6 har bilen jeg tester, med to fargede skinnseter og skinndetaljer i interiøret og spesielle fargeløsninger utenpå. Koster 22 500 ekstra, men kan bare velges om du allerede har valgt Tekna. Da er vi oppe i 257 400 før vinterhjul er lagt til. Jeg mistenker at enkelte vil synes det er litt dyrt, men kanskje jeg tar feil?


Jeg synes denne fargen var kul, men man har mange fine farger og fargekombinasjoner å velge mellom.


Det kule designet fortsetter inni bilen. Sort og oransje popper bra mot hverandre!


Bak ser bilen nærmest ut som en rallybil, rett og slett veldig kult utseende på nye Nissan Micra!


Forsetene er pene, men passer best til litt mindre folk enn meg. Jeg er ca 184 cm høy, og relativt bred. Lengden fungerer greit nok, men bredden min gjør at sidestøtten blir litt klein. Savnet også armlene mellom forsetene.


Førermiljøet er upåklagelig og stilig, skulle tro man satt i en større og mye dyrere bil.
Jeg brukte noe tid på å bli venner med gir/motor, men etter en stund likte jeg både gir og motor godt. Skal du teste bilen er det dermed lurt å ha god nok tid!


Interior pack red som dette interiøret heter koster 14 000 ekstra, og da var vi oppe i 271 400 før vinterdekk.
Lydanlegget fra BOSE er bra, med ekstra lyd i nakkestøtten. Stilig!


Around view monitor med blindsonevarsling koster 4 000 ekstra, og skjermen er ikke veldig stor, så her må du vurdere nytten.
Med dette ombord er vi da oppe i 275 400 før vinterhjul.


Denne løsningen for dørhåndtak til bakdørene begynner å bli mer vanlig nå, men det er jo en stilig designdetalj fortsatt.


Må innrømme at baksetet opplevdes trangt for min del, men er nok helt supert for barn og litt mindre voksne enn meg baki her.


Bilens design liker jeg godt, også bak, og bagasjeplass er det også tenkt på her.


Ganske god dybde gjør at du kan ta med deg 300 liter bagasje. 360 om du vipper av hattehyllen, og naturlig nok mye mer om du legger ned bakseter.


Bilen er litt sportslig satt opp i fjæringene, men uten at det blir ukomfortabelt over fatshumpene.
Giret kunne etter min smak vært noe mer direkte, og 5 gir… lurer litt på hvordan det blir nedover i Europa der man kan kjøre raskere enn i Norge?


Er du på jakt etter en bil som ikke er over 4 meter lang, som er kul i designet, og som du kan velge ekstra kult design på og masse utstyr til bør du kikke nærmere på nye Nissan Micra!

Takk til Gromstad Motor Stoa for lånet av nye Nissan Micra!

Annonse