Til nå har produktene fra Stellantis hatt begrensninger på batteristørrelse og størrelse, men nå kommer biler bygget på nye platformer ment for elektrisk fremdrift. Platformen E-3008 er bygget på heter STLA-medium som riktignok muliggjør ombygging til hybriddrift, men fra A-stolpen og bakover er det en ren elektrisk platform. Her har du mulighet for forhjulstrekk eller firehjulstrekk, senere kommer STLA-Large som gir mulighet for kombinasjonen bakhjulsdrift eller firehjulstrekk.
Peugeot E-3008 kommer i to varianter, Elektrisk eller Elektrisk Long Range, og og det er Elektrisk vi tester denne uken, da Long Range modellene ikke har kommet til Norge enda. Bilen er 4,54 meter lang, 1,87 meter bred og har en akselavstand på 2,74 meter. Egenvekten er på 2213 kilo med en oppgitt nyttelast på 352 kilo.
Peugeot E-3008 er kun tilgjengelig med forhjulsdrift og standardutgaven har et batteri på 73 kWt netto noe som gir en WLTP rekkevidde på inntil 527 kilometer. Long Range utgaven får en batteristørrelse på 96,9 kWt og en rekkevidde på inntil 700 kilometer.
Bilen vi tester har 210 hestekrefter, riktignok så har man fremdeles valgt varianten med at du har maks effekt i Sport, mens du i normal har 190 hestekrefter og 170 i Eco. Alle kreftene er riktignok tilgjengelig gjennom kick-down og bilen vil ta deg til 100 km/t på 8,8 sekunder og raskere enn 170 km/t får du ikke kjøre. Ingen sportsbil med andre ord, men det skal det heller ikke være.
Bilen har en startpris på 439 900 kroner, da i et utstyrsnivå Allure, mens testbilen er i utstyrsnivå GT og har en fra-pris på 469 900 kroner. Testbilen har noe mer utstyr enn en allerede godt utstyrt bil og ender på en pris rett i overkant av 500 000 kroner. Det er omtrent like mye som VW ID.4 og Tesla Model Y – begge med firehjulstrekk – og er nok fort bilens største problem.
Designet på E-3008 er flott, og spesielt fra denne vinkelen minner den litt om BMW iX2. Fargen på testbilen får frem linjene på en fin måte og fremhever de moderne trekkene. Lyktene både foran og bak har et skarpt design som bidrar til et sportslig preg, og testbilen har LED-lykter rundt baut, med Matrix funksjon på hovedlyktene. 360-graders kamera er standard på GT-versjonen og som tidligere får du drone-bilde ved rygging ved at bilen lagrer bilder, slik at du som før må rygge noen meter før du får opp hele bildet.
Bilen står på vinterdekk i dimensjon 235/55-19 som forøvrig er standard, om ønskelig kan du gå opp til 20″.
Testbilen har 10-veis elektrisk justering med minne på førersiden. Begge stoler har oppvarming, ventilasjon og massasje og fremstår svært behagelige. Manuell justering av sitteputens lengde for dem som behøver det og her kan du i tillegg justere klemming av sidevangene. Standardsetene har naturlig nok ikke like gode justeringsmuligheter så som alltid så vil det lønne seg å prøve begge typer for å finne sin favoritt.
Rattstammen er her manuelt justerbar, og setet trekkes tilbake for enklere inn og utstigning.
Peugeot i-Cockpit er vi blitt vant med gjennom mange år, og er nå inne i sitt tiende år. Lekker buet skjerm på 21″ med et kraftig oppgradert brukergrensesnitt selvom vi kunne ønske oss noe raskere respons fra selve skjermen. Rattet er relativt lite og siter lavt, noe som gjør at du neppe savner Head-up display her. Flotte materialer og gir et høyere premium-preg enn du finner hos de nærmeste konkurrentene. Over midtkonsollen har man her i tillegg en liten skjerm med de Peugeot kaller i-Toggles, som lar deg velge mellom en mengde snarveier slik at du slipper å bruke hovedskjemen mer enn nødvendig.
Lekker interiørbelysning med flere farger, 2 USB-C utganger, trådløs ladeplate, koppholdere med god klemming og en god del oppbevaring, både under armlenet og i en egen boks i forkant. Testbilen har også et lydanlegg fra Focal som gir deg 10 høytalere og spiller bra. Ved girvelgeren er «B» knappen fjernet til fordel for egne pedaler bak rattet som lar deg skifte mellom 3 nivåer av regenerering.
I videoen over ser vi nærmere på eksteriøret og interiøret av Peugeot E-3008.
Med mine 178 cm kan jeg akkurat sitte bak meg selv, men det er ikke noe særlig behagelig. Får relativt lite lårstøtte, og ryggen blir ganske bratt. Hodeplassen er god nok, selvom testbilen har panoramatak som her også kan åpnes, og du har i tillegg en gardin som kan trekkes for om ønskelig.
Yttersetene er oppvarmede og i armlenet i midten finner du to koppholdere.
Gulvet i bagasjerommet kan legges i to nivåer, og hele platen kan fjernes ved behov. Volumet er oppgitt til 520 liter og du finner fire festepunkter for sikring av last. Knagger i sidene til å henge bæreposer på, og små lommer i sidene til diverse småting.
Baksetene legges ned ved egne hendler på nakkestøtten og gir deg 1480 liter plass. Seteryggen er tre-delt 40/20/40, og gir deg mulighet for å ta med lange gjenstander og fremdeles ha to barn trygt forankret i baksetene.
Velger du hengerfeste kan du trekke inntil 1250 kilo, og du kan i tillegg ha 80 kilo på taket. På grunn av at 3008 også fås med hybride drivlinjer finner du ingen frunk under panseret.
Vår 200 kilometer lange landeveistest ble denne gangen kjørt i varierende vær, stort sett tett tåke og fuktige veier, men i høyden var solen for sterk for tåken. Temperaturene varierte mellom 0 og 6 varmegrader. Som alltid har denne testen en maks hastighet på 80 km/t og vi kjører alltid slavisk etter fartsgrensene ved hjelp av bilens cruisekontroll. Klimaanlegget er stilt inn på behagelige temperaturer og vi kjører alltid i et kjøremodus som tilsvarer normal.
Den beregnede rekkevidden havnet denne dagen på 417 kilometer med et forbruk på 16,2 kWt / 100 kilometer. Her må det nevnes at bilen ikke har noen lineær batterikurve, noe som for øvrig er helt normalt, slik at du her vil få bedre resultater dersom du starter med fullt batteri enn med 60 % som vi gjorde. Grunnen til at vi ikke startet med mer enn 60 % handler utelukkende om ladetid, mer om det under.
I videoen over ser vi nærmere på kjøreopplevelsen, rekkevidden og ladehastigheten.
50/50-testen vår har en maks hastighet på 110 km/t og har en omtrentlig lik andel landevei og motorvei. På denne testen hadde solen fått tak, tørket veiene og vi hadde en temperatur på 11 grader.
Her havnet den beregnede rekkevidden på 514 kilometer med et forbruk på 17,4 kWt / 100 kilometer. Her kommer du ut ifra resultatene lenger jo raskere du kjører, men realiteten er som vi vet noe annet. Her hadde vi mer strøm på batteriet fra start, og i kombinasjon med bedre forhold så bidrar dette til et noe merkelig resultat kontra landeveistesten. Men, vi ser av resultatene at bilen er effektiv, og er ganske sikre på at du lett oppnår den sertifiserte rekkevidden dersom du starter fra 100 %.
Denne teorien forsterkes av beregnet rekkevidde ved kjøring utelukkende på motorvei, da resultatene her viser en rekkevidde varierende mellom 360 og 390 kilometer.
Maks ladehastighet er oppgitt til 160 kW, og Peugeot oppgir en teoretisk ladetid på 30 minutter fra 20 % til 80 %. Vi lader som alltid fra 10 % til 80 %, og forventet dermed noe mer tid enn oppgitt, men at klokken skulle stoppe på 52 minutter(!) hadde vi ikke sett for oss. Vi hadde da vært ute på landeveistest og i tillegg kjørt en del strafferunder på E18 for å få batteriet langt nok ned til at vi kunne gjennomføre ladetesten vår. Her har man ikke forvarming av batteriene, kun kjøling for å forhindre overoppheting.
Vi så aldri over 99 kW, og er altså ingen måte imponert over ladetiden. For å ha alt på det rene så gjennomførte jeg en ladeøkt dagen før, men da opplevde jeg også veldig treg lading, og tenkte dermed at det var noe feil med laderen og plugget ut før jeg kom til 80 %.
Det finnes grep man kan gjennomføre for å få bedre temperatur i batteripakken, for eksempel så vet vi det hjelper med motorveikjøring med harde akselerasjoner/regenereringer. Men, hvor realistisk og ideelt er det at man skal måtte gjøre dette for å få god nok temperatur i batteriet? Etter å ha kjørt i over 4 timer slik vi hadde gjort før ladetesten vår så bør bilen ha god nok temperatur, og dersom den da ikke har det så fremstår det uforståelig at man ikke har en batterivarmer.
Da vi leverte bilen tilbake til Peugeot fikk vi vite at alle biler vil få en OTA-oppdatering hvor forvarming også skal bli aktivert – vi gleder oss til å teste på nytt da dette vil være meget kjærkomment her.
Kjøreopplevelsen er god, og det blir fort tydelig at man her sikter mot komfort og ikke sport. Du får ikke det momentante frasparket karakteristisk for elbiler, og styringen gir ikke mye følelse med underlaget. Understellet og fjørene klarer ikke å maskere ut tyngden på bilen i lave hastigheter hvor man merker ujevnheter godt. Når man får opp farten så setter bilen seg, og du flyter mer over underlaget og det hele fremstår behagelig og balansert.
Assistentene er gode, uten at testbilen er den mest sofistikerte. Du justerer enkelt hastighet og avstand til bilen foran via dedikerte knapper på rattet, og cruisekontrollen er ikke overnervøs for norske landeveier med mye svinger. Lysene på testbilen er gode, og det er bra at navigasjonen hjelper deg med å finne ladere, og viser deg hvor mye den estimerer at du kommer frem med.
Peugeot E-3008 leverer bra som totalpakke og byr på et interiør som fremstår meget lunt og behagelig. Rekkevidden bør være god nok for de aller fleste, og som familiebil med barn som primært bruker baksetene så er det meste på plass her. Mangel på firehjulstrekk og pris gjør nok at mange kanskje velger alternativer som har det man mangler her, og ladeopplevelsen ødelegger en del av inntrykket her – håper virkelig at Peugeot ruller ut oppdateringen med forvarming av batteriet raskt.
Takk til Peugeot Norge for lån av bil!