EXLANTIX er altså navnet på bilmerket, og blir tilgjengelig i enkelte europeiske land hvor Norge er først ut. I Asia heter bilmerket EXCEED, men det hadde nok blitt noe motstand fra Kia dersom bilene skulle hete dette i Europa. For Chery som hovedkonsern så er sikkerhet svært viktig og under flere presentasjoner vi fikk ta del i så gjøres det klinkende klart fra talerstolen at sikkerhet av ypperste klasse er bunnlinjen av alt som gjøres – alt annet kommer som nummer to. I Asia er man opptatt av at bilen skal være en forlengelse av huset ditt og at bilen skal være en «guardian» for deg – altså noe som er trygt og som du blir beskyttet av.
Bilen måler 4,98 meter i lengden og 1,98 meter i bredden. Bygger på samme platform som sedanen ES og har dermed en akselavstand på 3 meter. Du får den med to forskjellige batteripakker enten på 77 kWt / 74,8 kWt eller 100 kWt / 94 kWt. Det sies at det foreløpig er det minste batteriet som kommer til Norge – men at det jobbes intenst med å få det største, og nettopp det er nok lurt, spesielt i en stor SUV som denne. I tillegg så velger man her om man ønsker RWD eller AWD.
WLTP sertifiseringen er ikke godkjent enda, men bilene har vært i Tyskland for sertifisering og man venter på det endelige sertifikatet før man kan gå ut med offisielle tall. Riktignok så føler de seg veldig trygge på at rekkevidden med RWD og det lille batteriet ender på 510 kilometer, synker til 480 kilometer dersom du går for AWD. Det største batteriet får du kun med AWD og da er rekkevidden 610 kilometer. Standard leveres bilen med 19″ på RWD, 20 » på AWD, mens du kan gå opp til 21″ dersom du ønsker det.
Versjonen med bakhjulsdrift får 308 hestekrefter og 350 Nm, mens firehjulstrekkeren får 473 hk og 660 Nm. På firehjulstrekkeren vil du også få mulighet for luftfjæring mens RWD får vanlige stålfjærer.
Ladehastigheten sies det svært lite om, men det nevnes 30 – 80 % på 20 minutter, eller 10 % til 80 % på 30 minutter. Bilene bygges med 800-volts arkitektur og vi håper at tidene blir noe bedre enn det som er antydet her. Bilen har forvarming av batteriene og vil starte dette av seg selv, og under vintertesten av bilen i Kina ble det kjørt 435,9 kilometer før bilen stoppet – da med kalde forhold og snødekte veier. Varmepumpe er standard.
Designmessig så skiller ikke EXLANTIX ET seg nevneverdig fra de fleste andre store SUVer på markedet, sett bort ifra i front hvor man har vertikale striper som minner mye om de man har på HONGQI E-HS9. Lysene skal ha matrix-teknologi, men om dette er standard eller hvor mange utstyrspakker som eventuelt kommer får vi svært lite informasjon om, og priser blir ikke klart før man har landet en avtale med en importør – som riktignok er rett rundt hjørnet.
Vi fikk også se på sedanen EXLANTIX ES da vi var i Kina – mer om den finner du her; https://nybiltester.no/biltest/vi-ser-pa-exlantix-es-i-kina-okt-2024/
Forsetene er svært behagelige og ser lekre ut. Begge stoler er elektrisk justerbare med oppvarming, ventilasjon og massasje. Her kan sitteputens lengde justeres elektrisk samt at puta kan vinkles. Materialene føles meget bra og gir et solid førsteintrykk. Vi får opplyst at det vil være tre interiørfarger tilgjengelig.
Dørene har soft-close og åpnes av seg selv – noe ala det man finner på Tesla Model X.
Førermiljøet byr ikke på store overraskelser – det er lite fantasi hos designerne om dagen og mye fremstår ganske likt. Minimalistisk med få eller ingen knapper, men igjen så imponerer materialkvaliteten og det generelle inntrykket. Rattet fremstår kanskje noe lite til en så stor bil og være, og formen kan fort gi rom for diskusjon. Rattstammen er forøvrig elektrisk justerbar og posisjonen lagres med seteminnet. Store flotte skjermer med god informasjon, men jeg fikk følelsen av at hovedskjermen sitter noe lavt på dashbordet.
Utstyrt bil har i tillegg et stort Head-up display.
Brukergrensesnittet fikk vi ikke tid til å ta noe dypdykk i, men det lille jeg fikk se og prøve vitner om at her har man sett(og lært) av andre. Enkle menyer som er lette å forstå, og minner mye om det man finner hos andre. Skjermen er responsiv og fargene gode. Apple Carplay og Android Auto er tilgjengelig, og telefonen min koblet seg fort og enkelt opp. På skjermbildet ser vi at EXLANTIX etter alle solemerker lar deg velge mellom 5 lakkfarger.
Jeg prøvde å spille litt musikk, og inntrykket er at musikkanlegget spiller bra.
Koppholderne har god klemming og i midtkonsollen finner du også en trådløs ladeplate med egen vifte – noe Apple-brukerne setter pris på.
Akselavstanden på 3 meter gjør at det naturlig nok er meget god plass i baksetene og sittekomforten er virkelig god. Setet justeres elektrisk i lengden det samme med ryggvinkelen. Isofix på yttersetene som også er oppvarmede, ventilerte og bilen vi fikk se på hadde i tillegg egen klimasone bak som ble kontrollert via egen skjerm.
Hodeplassen var for meg og mine 178 cm god, og det deilige inntrykket av interiøret forsetter også i baksetene. Panoramataket er etter det vi får opplyst standard, men du mangler mulighet for å trekke noe for på de varmeste/kaldeste dagene.
Bagasjerommet rommer 550 liter inkludert det du finner under gulvet. Gode festepunkter for sikring av last, et 12V uttak og egne knagger for å henge fra deg handleposene.
Du finner også et lite panel på høyresiden som lar deg kontrollere baksetene, alt fra å justere ryggvinkelen til å legge dem helt flatt.
Seteryggen er todelt 60/40 og felles altså elektrisk ned. Du får et tilnærmet flatt gulv og volumet øker til 1950 liter. Dessverre så mangler skiluke, men da vi fortalte om våre skandinaviske ønsker så ble det flittig notert, så vi kan jo håper at noe dukker opp etterhvert.
Hengerfeste kan du få, riktignok manuelt avtagbart og du kan trekke inntil 2 tonn.
ET har en solid frunk på 60 liter, som også har et dreneringshull, slik at du her kan fylle frunken med is og holde drikkene dine behagelig temperert.
I videoklippet over ser vi nærmere på bilen – her gikk det relativt hektisk for seg så vi hadde dessverre ikke all verdens av tid, ei heller all den informasjonen vi skulle ønske om bilene.
I løpet av dagene vi var i Kina fikk vi observere en rekketester som ble gjort med bilen og dens komponenter og en av testene var å se hvorfdan batteripakken klarte seg dersom den var under vann i 48-timer. Været i enkelte deler av verden blir stadig mer utfordrende og selv i Norge har vi hatt tilfeller av at biler har endt opp som båter, så at batteriet skal måtte tåle ekstreme hendelser som dette er svært viktig. Naturlig nok gikk testen fint, og det ble ikke målt noen lekkasjer, og under testen fikk vi se at batteriet ville fungert som normalt selv etter å ha vært en fisk i et par døgn.
En annen test vi fikk være med på – samt prøve selv, var å se hvordan bilen taklet å kjøre gjennom en stor vanndam med 50cm vann. Dette er jo ikke noen offroader så noen spesiell vadedybde har den ikke, men det er likevel interresant å se hvor grensene for bilene går. Vet ikke om jeg ville gjort dette med min privatbil, og EXLANTIX anbefaler på ingen måte dette, men veldig morro å få vært med på. Etter å ha kjært flere ganger gjennom bassenget så var bilen like hel og føttene var tørre.
Siste test vi observerte, men naturlig nok ikke deltok i, var en krasjtest. Her ble bilen dratt opp til en hastighet på 70 km/t, hvor den så traff en rampe med hjulene på høyre side. Naturlig nok mye støy og bråk, men dukkene i bilen ga overbevisende resultater etter en noe traumatisk opplevelse. Naturlig nok er dette tester alle biler skal igjennom, men det er likevel artig å få ta del i hvordan det gjøres og observere med egne øyne hva som skjer under en krasj.
Jeg fikk prøvekjøre bilen på en lukket testbane, og fikk testet akselerasjonen og hvordan bilen oppleves på en «elgtest». Det ble opplyst at bilen akselererer til 100 km/t på 4,7 sekunder, uten at jeg fikk dette bekreftet senere og hvilken utgave det gjaldt. At den er rask er det liten tvil om, det er et voldsomt skyv i bilen med wattpedalen i bunn. Du merker godt bilens vekt og at den er komfortabelt satt opp, her har du meget klassisk SUV-duving og bilen innbyr med andre ord ikke til særlig aktiv kjøring.
Krappe svinger klarer den bra, og bremsene virker gode. Naturlig nok er alt dette noe vi vil få et mye bedre inntrykk av når bilene kommer til Norge, og vi gleder oss til å ta EXLANTIX ET med på våre faste tester. Bilen antas å komme til Norge første halvdel av 2025.
Takk til Chery for å ha invitert oss til Kina – vi gleder oss til å bli bedre kjent med bilene når de kommer til Norge!