Ukestest av oppgraderte Skoda Enyaq Coupé RS (aug 2024)

Som sine tvillinger bygget på samme platform så har også Skoda oppgradert sin Enyaq med bedre batterieffektivitet, kraftigere elmotor på bakakselen og raskere lading. Vi tester Enyaq Coupé RS og nytt av året er at du også kan få vanlige Enyaq i RS-utgave samt at man nå også har et nytt utstyrsnivå – velkjente Laurin & Klement.

Dato 27.08.2024 @ 13:16

Skoda Enyaq selger godt i Norge og Enyaq havner midt mellom VW ID.4 og Audi Q4 e-tron på statistikkene selvom Audi i 2024 selger nesten like mange av sin variant som Skoda klarer. Om det er et skifte vi ser og eventuelt hva dette skyldes skal vi i løpet av en ukes tid prøve å finne ut.

 

 

Enyaq Coupé RS er 4,65 meter lang og 1,88 meter bred og er med det noen få cm større enn tvillingene. Akselavstanden er på 2,77 meter noe som sørger for god plass, også bak. Egenvekten er på 2263 kilo, noe som gir deg en nyttelast på 412 kilo.

 

Batteriet er fremdeles på 82 kWt brutto, hvor du som før kan bruke 77 kWt av disse. Som nevnt er effektiviteten på batteriet forbedret og nå har bilen en WLTP rekkevidde på 542 kilometer – synker til 534 kilometer på testbilen med utstyret den har. Ladehastigheten har økt, og du kan nå lade med en hastighet inntil 175 kW, samt at forvarming enten manuelt eller automatisk er på plass.

 

Ny og kraftigere motor på bakakselen gjør at du nå har 340 hk tilgjengelig, noe som sørger for at du teoretisk sett skal komme til 100 km/t på 5,5 sekunder. Testbilen er utstyrt med DCC noe som gjør at også demperne justeres ved valg av kjøremodus, og bilen fremstår særdeles behagelig samtidig som den er stiv nok til å henge med på en litt morsommere kjøretur.

 

 

Veldig behagelige sportsstoler i skinn og microfiber som er elektrisk justerbare med minne. Bilen er utstyrt med Maxx-pakka, der ligger blant annet elektrisk justering av passasjersetet og en enkel massasje på førerstolen. Gode støtte både for overkropp og lår og nok av justeringsmuligheter gjør at jeg sitter svært godt her over flere timer. Savner ventilasjon, men det er ikke mulig å få her. Rattstammen justeres manuelt, men også der nok av justeringsmuligheter både i dybde og høyde.

 

 

 

Nå er jo ikke dette en ny bil innvendig da oppgraderingene denne gangen stort sett har handlet om det tekniske, derfor går vi noe fortere over det innvendige denne gang.

 

Førermiljøet er veldig flott, med stor grad av gode materialer. Microfibermaterialet som er i stolene går over dashbordet og i dørene og bidrar til en veldig lun stemning. Skjermen foran rattet er liten, noen vil nok si for liten, men i dette eksempelet blir man reddet av et stort og innholdsrikt head-up display med augmented reality.

 

Rattet er sportslig og med en mye bedre knappeløsning enn de to andre konkurrentene. Egen start/stopp knapp, men denne har egentlig ingen funksjon så det er litt merkelig at den i det hele tatt er der. Hovedskjermen på 13″ har et bra brukergrensesnitt og ligner veldig på det man finner hos Volkswagen.

 

Skoda er kjent for smarte løsninger, og i førerdøren finner du en paraply samt at du under armlenet har en liten søppelbøtte som enkelt tas ut for tømming.

 

 

Bilene bygget på MEB-platformen har god plass i baksetene, og Enyaq Coupé er ikke noe unntak. Sitter fint bak meg selv (178 cm), og hodeplassen er god nok, selvom det nok er her det eventuelt kan komme utfordringer. Taklinjen stjeler naturlig nok noe høyde, men på ingen måte nok til å begrense baksetene til barn. Sportsstolene foran stjeler noe utstikt for passasjerene bak, og kan jo være verdt å teste ut dersom man vet at man har med barn som fort blir litt reisesyke.

 

Stort armlene i midten med to koppholdere, samt at det er plass til relativt store flasker i dørene. Egen klimasone er på plass, 2 USB-C utganger samt en vanlig stikkontakt. Isofix på yttersetene som også er oppvarmede i 3 nivåer.

 

Panoramataket er standard, dessverre uten noen form for tildekking. Derimot så har man solgardiner til siderutene som hjelper både mot innsyn og varme.

 

 

Skoda har alltid levert biler med god plass, og Enyaq Coupé er intet unntak med 570 liter – mest av alle tre biler bygget på samme platform. Ganske solid lastekant på testbilen, men du kan kjøpe en bagasjeromspakke som vil gi deg variabelt gulv samt egne hendler for å legge ned baksetene fra bagasjerommet. Baksetene legges forøvrig ned 40/60, men noe flatt gulv får du ikke. Skiluke er derimot på plass, samt egen knapp for å felle ut hengerfestet som maksimalt kan trekke 1200 kilo.

 

Solide ankerpunkter, men ikke noe mulighet for å feste et eventuelt sikkerhetsnett. Du finner også smarte løsninger som en isskrape i bagasjeromsluken og egne lastekanter som vilkårlig kan plasseres på gulvet ved hjelp av borrelås.

 

 

 

 

 

I videoen over kan du se en mer detaljert gjennomgang av bilen, samt at vi som alltid ser på de praktiske egenskapene, komforten, rekkevidden og ladehastigheten.

 

 

Vår faste landeveistest ble kjørt i flott vær med 18 grader stort sett hele veien. Som alltid kjører vi rekkeviddetestene i kjøremodus som tilsvarer normal, med klimaanlegget stilt på behagelige temperaturer og med cruisekontroll som slavisk følger fartsgrensene. Den beregnede rekkevidden havnet på 579 kilometer, så her er det med andre ord ingen problem å matche WLTP-tallene dersom du kjører på landeveien. Forbruket på turen endte på lave 13,4 kWt / 100 km som viser at Enyaq er en effektiv bil selv med 20″ i dimensjon 235/50-20 foran og 255/45-20 bak.

 

50/50 testen vår er en test som har en omtrentlig 50 % andel av landevei og motorvei med en maks hastighet på 110 km/t. Også denne testen hadde fint vær, selvom det var en grad eller to kjøligere. Den beregnede rekkevidden havnet her 490 kilometer med et forbruk på 16,2 kWt / 100 km.

 

Rekkeviddetallene er, ikke overraskende, veldig like de vi fikk med både ID.4 og Q4 e-tron som også ble kjørt gjennom samme ruter, selvom man ikke helt kan sette to streker under svaret, da det ikke ble gjort samme dag og derfor ikke helt like forhold.

 

 

Støynivået i kupeen er ikke blant de aller beste og du må regne med en del hjulstøy ute at det er altfor sjenerende. Med DCC oppleves bilen både komfortabel og artig og sammen med den økte kraften er det lett å ha det morro her. Lysene er gode, selvom matrix-funksjonen nok kunne blitt tunet litt da spesielt lastebiler blir blendet av dem.

 

Assistentene er gode, og betjeningen av disse er enkel. Riktignok så bremser bilen litt for mye ned i svinger, for min smak – og ja, da er innstillinger som kan sørge for at dette kan skje slått av. Musikkanlegget fra Canton spiller bra og navigasjonssystemet hjelper deg til å eliminere eventuell rekkeviddeangst.

 

 

Skoda Enyaq Coupé er absolutt en bil du bør vurdere dersom du er i markedet etter en bil i denne klassen. Interiøret er etter min mening det flotteste av de tre, rekkevidden er god og ladehastigheten er grei. Prismessig så havner den midt mellom ID.4 og Q4 e-tron, men en hel del dyrere enn norgesfavoritten Tesla Model Y.  Etter å ha kjørt, og levd med alle tre bilene en stund så vil jeg ikke si at det er store forskjeller på de tre, og det er liten grunn til at den ene eller andre stjeler kunder fra hverandre, her vil nok hva man har eid tidligere og lojalitet veie tyngst.

 

Lading har vi ikke sett på denne gang, men som nevnt så er maks ladehastighet 175 kW, og av erfaring så vet vi at disse bilene raskt når topphastighet og holder god hastighet til rundt 40 % før det daler en del. Det er oppgitt at man lader fra 10 % til 80 % på 28 minutter, og det er også de erfaringene vi har gjort oss. Veldig positivt at man nå kan forvarme batteriene, noe som sørger for hyggelige ladetider også vinterstid.

 

Takk til Skoda Norge for lån av bil!

 

 

Annonse