På flyplassen i Luleå fikk vi litt informasjon fra Volvo, om dette arrangementet som de kalte for «The Big Winter Drive». Vi fikk høre om noen eksperter vi skulle få rikelig med tid til å prate med, og litt om kjøreruter og program for de to dagene vi skulle få kjøre Volvo EX30 i områdene rundt Luleå.
Fra flyplassen til Luleå fikk vi kjøre Volvo EX30 Twin Motor Performance, og neste dag, fra Luleå til innsjøen der Volvo hadde laget isbane fikk vi kjøre Volvo EX30 Single motor Extended range.
Jeg har tidligere kjørt Volvo EX30 i Spania, i Barcelona og områdene rundt. Jeg har også hatt en Volvo EX30 på helgetest. Om ikke så mange dagene kommer også Joachim med en sak om en Volvo EX30 han har fått låne en uke.
Denne saken handler mest om hvordan Volvo EX30 oppførte seg på veiene rundt Luleå, samt på isbanen Volvo hadde laget på en innsjø. Vi startet på flyplassen med en AWD, og jeg kjørte første etappe.
Bilene var utstyrt med piggdekk fra Michelin – 245/40R20 – og man skulle jo tro at det ville bråke godt i en liten bil som Volvo EX30, men det gjorde det merkelig nok ikke selv på bar asfalt. Noe som tyder på god lydisolering i denne bilen.
Fjæringskomforten i Volvo EX30 kan nok raskt defineres som fast/sportslig, men over små ujevnheter nærmest flyter bilen, så det er på de litt større ujevnhetene at fastheten eller sportsligheten kommer fram.
Vi skulle kjøre over isen der det normalt sett gikk en ferge, og her var det også sjåførbytte. I bakgrunnen kan du se litt vann, men det var bare litt smeltevann på toppen av en is som var svært tykk, og som fint kunne takla en kolonne med tanks.
Dersom du ser på videoklippet over her får du se smeltevannet litt nærmere. Unektelig en spesiell følelse å kjøre over der.
Ferga som normalt sett trafikkerer strekningen over sjøen var frosset fast i isen vi kjørte på. Et fenomen som er helt normalt i Luleå, at isen brukes som veier om vinteren.
Volvo EX30 AWD er en sterk, rask og ganske så komfortabel bil å reise med, også med piggdekk. Det var ikke vanskelig å glede seg til å få teste den mer på isbane neste dag.
Etter en tidlig frokost gikk turen i retning av innsjøen «Björnträsket» der isbanen var laget til, og vi kjørte motorvei, isveier og grusveier med RWD-utgaven av Volvo EX30. Når underlaget blir glatt kan man merke at det er mye krefter som skal ned i bakken gjennom bakhjulene, så selv med piggdekk blir EX30 RWD noe «tailhappy» ved akselerasjon.
Det var dessverre lite bakker å oppdrive i områdene rundt Luleå, her er det svært flatt landskap, så erfaringene vi fikk kommer kun fra relativt flat topografi. Jeg mistenker likevel god fremkommelighet med bakhjulstrekkeren, men har du bratte glatte bakker i hverdagen om vinteren ville jeg nok gått for AWD.
I den midtstilte skjermen er det fire litt sentrale tall jeg godt kunne ønsket meg at var litt mer lettleste, gjenværende estimert rekkevidde, batteriprosent, klokkeslett og utetemperatur.
Jeg skulle også ønske meg at det var like lett å slå av førerovervåkingen som det er å slå at varsel om for høy hastighet. Anna Arasa som er UX-manager, og som var med på turen til Luleå, fikk naturligvis tilbakemelding om dette. Helhetsinntrykket av skjermen i praktisk bruk er jo at den er ryddig, oversiktlig og fin, men noen små ting kan bli enda et hakk bedre.
Noen reinsdyr som tusla bedagelig over veien gjorde sitt til at vi også fikk testet bremsene, og de fungerte også helt utmerket.
Liten tvil om at vi nesten var framme ved innsjøen «Björnträsket» der Volvo hadde stelt i stand en 3,7km lang insbane, en rett strekning med innlagt slalom med tett mellom portene på en side og lenger mellom portene på andre siden, samt en elgtest (uten elg).
Volvo hadde rigget teltleir i kanten av innsjøen, og som du kan se i videoklippet var det forfriskninger og varme i det midtre teltet der vi oppholdt oss mellom slagene.
Björnträsket var en ganske stor innsjø, og Volvo hadde egne biler som vi kjørte på isen, slik at de vi ankom med kunne vaskes og lades, så de ble klare til returen til flyplassen.
Vi fikk prøve RWD og AWD på isbanen også, noe som var veldig kjekt med tanke på å kjenne litt på forskjellene mellom dem.
Den friske fargen «Moss Yellow» var også utstilt med sykler på taket – bilene vi testet var i fargene «Cloud Blue» og «Vapour Grey».
Litt informasjon og regler på isbanen må til før man får kjøre på den, her var det sikkerhet som kom foran foto og film, derfor er det også en del videomateriale fra Volvo i vår film fra dette eventet.
Ved slalombanene/elgtesten var det lov å rusle ut for å ta et kjapt bilde. Forskjellen man merker på en flat isbane mellom RWD og AWD er at man har flere verktøy for å gjenvinne kontroll dersom man sklir litt mer enn man hadde tenkt dersom man kjører AWD. Man kan akselerere raskere med AWD og man kan holde en høyere hastighet på glatta.
RWD har en god fremkommelighet på isbanen, og kjører man i flatt landskap på glatt vei er det ikke et stort poeng med AWD, men den store forskjellen opplever man nok mest dersom man bor der det er mange glatte bakker. Det er en fordel at man da har RWD på to-hjuls trekkeren, på grunn av et svært lavt tyngdepunkt som kommer over bakhjulene når man skal opp en bakke. Det var jo grunnen til at man som regel måtte rygge dengang man hadde diesel eller bensinbil med FWD og skulle opp en bakke.
I WLTP-teorien skal RWD-utgaven med stort batteri ha en lenger rekkevidde enn AWD-utgaven, og de som tenker at de trenger de kilometerne, eller ønsker å spare noen kroner, kan jo velge RWD.
Jeg mistenker at mange velger AWD, ikke bare på grunn av fremkommelighet, men også på grunn av de ekstra kreftene man får tilgjengelig. Med AWD blir jo EX30 den sprekeste Volvo noensinne, og det er langt fra kjedelig.
Foto: Volvo
Det at Volvo EX30 er bygget på en så god plattform er en styrke for bilen, men det gir den også et par harde konkurrenter fra samme Geely-konsern. Fordelen for Volvo i Norge er at de har et veletablert forhandlernettverk og merkenavn. Få kjenner godt til Smart, og merket Zeeker skal etablere seg i Norge i 2024, og er med andre ord helt i startgropa her i landet.
Foto: Volvo
Dersom noen skulle finne på å sammenligne Volvo med for eksempel Smart, så er jeg litt usikker på om det er så genialt at Volvo er minst, og at interiøret skal «ose» av miljøvennlighet. Det kan være enkelte som ikke elsker baderomsgulv-følelsen dette interiøret kan gi enkelte.
Dersom du tar en kikk på Smart #3 eller Smart #1 (kommer ut sak om få dager) så vil du nok se en viss forskjell i interiøret. Plassen innvendig, i baksetene spesielt, er også vesentlig mye bedre i Smart. Smart har bare forhandlere i Sarpsborg, Oslo, Bergen, Sandnes og Trondheim… så blir nok likevel ikke en enorm «trussel» for Volvokundene. Trenger du mer bakseteplass enn Volvo EX30 gir deg, og du bor nær et utsalgssted for Smart er det jo mulig å ta en kikk om ikke annet.
Foto: Volvo
Volvo EX30 har et meget lekkert ytre design, og det er ikke vanskelig å se at det er en Volvo. Det er en kompakt elbil, noe som kan være en fordel for de som ikke vil ha en diger bil. Den kan trekke inntil 1 600kg på hengerfestet, noe som gjør at den kan løse svært mange praktiske oppdrag. Plassen i forsetene er god, det er ikke alle som har bruk for så mye bakseteplass, og da passer Volvo EX30 midt i blink for veldig mange som er på jakt etter Volvosikkerheten i en bil.
Nå vet jeg også at den er en meget trygg og god vinterbil, for testing av egenskaper på isbane er ikke noe man kan foreta seg på landeveien.