Den nye 5-serie sedan har jeg testet før, men M550i er i grunnen ikke en helt vanlig 5-serie når man ser litt på hva som befinner seg under panseret.
En 462 hk V8 bensinmotor tar deg fra 0-100 på 4 sekunder dersom du setter bilen i Sport + og trykker gasspedalen skikkelig godt ned.
Når dette står bakpå bilen vet du at den har godt med krefter. Lurte litt på om den skulle i kategorien sportsbil, men når man ikke trykker hardt på gasspedalen er komforten så ekstrem, at den havnet i kategorien familiebil for 5. Om man skal se store deler av Europa i løpet av 2-3 uker må vel dette være en nydelig bil å gjøre det med, men jeg har en liten mistanke om at forbruket av bensin kan bli noe høyt om du ikke er forsiktig med gassfoten.
Dersom du ikke klarer å finne en god sittestilling her har du et problem som medisinsk personale må ta seg av, for her har du virkelig alle innstillingsmuligheter på et usedvanlig komfortabelt sete. Nå er dette er komfortsete med ekstra bra skinn, så det koster noe ekstra i forhold til det som er i bilen som standard.
Det er naturligvis minnefunksjon for sete/ratt/speil, slik at du ikke trenger å gjøre alle innstillinger for hver gang du skal bruke bilen.
Førermiljøet er svært godt, og fra rattet kan du styre mange sentrale funksjoner uten at det blir uryddig. Rattet er svært godt å holde i.
Til venstre for girspaken har du noen knapper der du kan velge om bilen skal være i komfortmodus, Sportmodus eller Sport+ modus… her er bilen i Sport + modus, og instrumentene bak rattet får da en rød sportsfarge for å illustrere moduset du har satt bilen i.
Noen biljournalister er kritiske til infotainmentskjermen som stikker opp fra dashbordet, og klager på at den ikke er integrert som i Mercedes Benz sin nye E-klasse. Selv liker jeg luftigheten og valgfriheten man har med å ikke måtte trykke med fingrene rett på infotainmentskjermen, men at man kan bruke joysticken ved siden av girspaken også. Har alltid hatt sansen for valgfrihet.
Når det gjelder lyd var denne bilen utstyrt med et anlegg fra Bowers & Wilkins til 55 000, men på tross av utsøkt lyd valgte jeg å slå den av etter å ha konstatert den enorme lydkvaliteten for å høre på lyden fra V8’eren.
Jeg synes nye 5-serie er linjelekker, og det gjelder jo da naturligvis også for M550i, det er ikke så lett å se utenpå denne bilen at det bor massevis av krefter i den. For de som er kjent med Audi og deres S og RS modeller blir dette litt som S. God komfort og massevis av krefter. RS ofrer mer av komforten for enda mer sportslighet og direkte kontakt med underlaget, slik også en M5 gjør.
I en så kjøreglad bil som dette skulle jeg hatt ganske godt betalt for å sitte bak, men setene og plassen der bak er forsåvidt gode de altså, så du kan fint cruise i superkomfort uten at familien trenger å ane noe som helst om villdyret som bor i panseret. Det er noe man må prøve for å forstå at det er mulig. Selv i Sport+ modus blir bilen svært komfortabel om du er forsiktig med gassfoten, men da kommer naturlig nok villdyret mye raskere og lettere fram med litt påtrykk.
Jeg er veldig glad i symmetri bakpå en bil, og M550i har meget fin symmetri, med 2 rør i hver av de brede pottene.
Dersom du ikke skal ha med deg mer enn 1 barnevogn og 1 reiseseng vil familien ha god nok plass til bagasjen baki her. Ellers foretrekker gjerne de med barnevogner stasjonsvogn, så sedanen kan vente til man bare har vanlig bagasje med seg i bilen.
Hva koster en BMW M550i Xdrive? Vel, startprisen er på 1 114 700, jeg ruslet gjennom konfiguratoren og la på mye ekstrautstyr, og det kostet fort over 200 000 ekstra, men da får du også en svært godt utstyrt bil. Jeg har ikke sjekka hva service koster på en slik bil, men mistenker vel at det er noe over snittet.
Jeg vil anta at det ikke er helv vanlig at din forhandler har en M550i inne til prøvekjøring til enhver tid, så hør litt når de får en på besøk dersom du skal ha deg en slik bil.
Takk til Bavaria Kristiansand for lånet av denne ekstreme kjøremaskinen!