Test av NIO eL6 på vinterveier (jan 2024)

Hans Vidar fikk teste NIO eL6 i jula, og kan avsløre at dette er en bil fra NIO han virkelig kunne tenke seg å eie selv, les mer for å finne ut hvorfor.

Dato 09.01.2024 @ 21:18

Noe av det første jeg legger merke til når jeg setter meg i en ny bil er setene, og sitter jeg godt blir jeg raskt glad i en bil. I NIO eL6 har du de nyeste og mest komfortable setene NIO kan levere, og de er skikkelig gode, her snakker vi seter som skiller seg positivt ut i markedet på grunn av sittekomforten.

 

Noe det ikke er så lett «å se» er hvor sikker bilen er, men det forsøker Euro NCAP å hjelpe oss med. NIO eL6 er ikke testet enda (9/1), men den har en del søsken fra NIO som er testet og alle har 5 stjerner, selv de som er testet etter den nye og strengere 2023 testen. Vil overraske stort om ikke også eL6 får 5 stjerner i Euro NCAP testen.

 

Velger du loungesete til passasjeren kan vedkommende som sitter her virkelig få hvile. I komfortpakken følger det med ventilerte seter foran, samt massasje foran og duftsystem. De som sitter bak får også oppvarmede seter. Velger du full komfortpakke får de bak også massasje og ventilasjon.

 

I testbilen var det ikke full komfortpakke, men komfortpakke med loungesete til kr 12 000 for komfortpakken og kr 8 000 for loungesetet. I komfortpakken får man med ventilasjon og massasje i setene foran, varme i ratt og varme i yttersetene bak, opplyste dørtrinn-innlegg og et smart duftsystem. Går du for full komfortpakke vil man også i yttersetene bak få massasje og ventilasjon, dette koster kr 4 000 ekstra, men da må du ta med loungesetet til passasjeren foran til kr 8 000, det er valgfritt med den vanlige komfortpakken.

 

Dette er ikke første gang jeg kjører NIO eL6, for jeg har kjørt den på et lanseringsevent i Tyskland, men bilen jeg hadde der hadde ikke NOMI mate, kula på panseret som har visuell kommunikasjon med deg, og den hadde ikke lounge sete.

 

Materialvalg i førermiljøet er det neste jeg legger merke til, her er det mykt og behagelig over alt, og med piggfrie vinterdekk er det meget lavt støynivå i bilen. Rattet er mykt og godt å holde i, og rattvarmen er god. Bilens klimaanlegg holder en stabil og fin temperatur i kupeen, og det betyr en del når det er minusgrader utendørs.

 

I Oslo er det mye bilen legger merke til i trafikken, og det gjenspeiles i et ganske så presist bilde på skjermen bakom rattet, her vil ulike biler med tilsvarende systemer oppleves mer eller mindre presise, men NIO ligger godt an på presisjonsnivået i hva som gjengis i bilen.

 

Tidligere prøveturer med ulike biler fra NIO har gitt meg et noe uferdig inntrykk, med pling og plong, assistentsystemer som virker upresise, og som slår seg av i regn og sol, men i NIO eL6 oppleves alt som mye mer ferdig og presist, og det var usedvanlig komfortabelt. Du kan også si: «Hei NOMI!» – «Slå av varsel om for høy hastighet», og så svarer NOMI at varsel om for høy hastighet er slått av. Det varselet som EU innførte, og som svært få er veldig glade i å ha på.

 

 

Når du navigerer en plass vil bilen anslå hvilken batteriprosent du kommer fram med, et meget nyttig hjelpemiddel når man skal bli kjent med en elbil. Skulle jeg ønske meg en forbedring ville det være at estimert batteriprosent ved ankomst blir stående i skjermen en plass når navigeringen er startet.

 

Selv om bildet er noe uklart, så er ikke Head-up Displayet annet en krystallklart og meget informativt. Når du bruker navigasjonen får du opp figurer som gjør det ekstra tydelig hvilke kjørefelt du kan bruke fremover.

 

 

I videoklippet over viser vi bilen litt overfladisk, ettersom den er vist relativt grundig da vi kjørte den for første gang i Tyskland. Fokuset i denne videoen er hvordan den oppfører seg på norske veier med tanke på støy og rekkevidde, samt hvordan bilen oppfattes.

 

Det er også noe med proporsjonene til NIO eL6 jeg liker godt, dette litt udefinerbare «ikke for stor og ikke for liten, men ganske genial i forhold til mine behov».

 

Med en NIO velger du om du vil kjøpe bilen med batteri, eller om du vil kjøpe bilen uten batteri og heller ha BaaS – Battery as a Service. NIO har satt opp 10 batteribyttestasjoner så langt, og her kan man, dersom man har valgt BaaS, bytte bilens «tomme» batteri til et som er ladet til 90%, og selve byttet tar ca 5,5 minutter.
Velger du 100kWh batteri, og BaaS, så sparer du kr 160 000 på kjøpesummen, men må ut med kr 1 999 i måneden for å leie batteriet. Dersom du bytter batteriet mer enn 2 ganger per måned så må du ut med et batteribyttegebyr, men 2 byttegebyr er inkludert i månedsleien. Har du ikke BaaS kan du ikke benytte deg av batteribyttestasjonene.

Startprisen for NIO eL6 med BaaS (Battery as a Service) var kr 480 000, men nå 10/1 med 100kWt batteri er den kr 499 260, men med litt hengerfeste, vinterdekk og komfortpakke lander du fort rundt kr 574 000 i dag, 10/1.

 

Bilene fra NIO har forvarming når du navigerer til en lader, men du har også mulighet til å starte forvarmingen manuelt. Når det er minusgrader er det nok optimalt å gi bilen et par timer med forvarming før lading, for NIO har ikke den kraftigste forvarmeren i sitt system. Er det noen få plussgrader kan det holde med en times forvarming.

 

Uansett genialt med elbiler der man kan starte forvarmingen både gjennom navigasjon og gjennom en mer manuell start.

LED Matrix lykter er noe mange har sansen for, og det har NIO eL6. Det er gode lys, men for min del kan gjerne NIO justere litt på hvor mørkt det må være før fjernlysene dukker opp. Jeg synes fjernlysene kunne kommet på noe tidligere i skumringen enn det de faktisk gjorde, bilen ville ha det mørkere ute enn meg, men det kan jo være dette fikses med en OTA softwareoppgradering.

 

På vei fra Oslo ble det et stopp innom Grenlandsporten, der MER har satt opp mange 300kW ladere. Her var bilens ladehastighet tett opp mot 150kW, og det tok 23 minutter å lade fra 24% til 80%. For en del elbiler så stuper ladehastigheten veldig mye om man lader over 80%, men det var ikke tilfelle for NIO eL6, her ladet vi fra 24% til 90% på 30 minutter.

 

Liker du ikke ladekurver kan du sveipe fort forbi, men det er en del der ute som har litt sansen for sånt som dette, der man til venstre ser ladehastighet og til høyre ser batteriprosenten. Med en elbil som lader så hyggelig fort som NIO eL6 bllir man straks mye mindre avhengig av å kunne swappe batteri på en langtur, da blir plutselig bare swappestasjonene en fin bonus om man velger bilen med BaaS.

 

Kan også nevne at det ble ladet 62,49 kWt på disse 30 minuttene.

 

Selve ladetesten tok vi på noen helt nye ladere fra MER på Brokelandsheia, hit kom vi med litt snau forvarming, men startet ladingen med 7%, og det tok da 29 minutter i minus 2 grader å lade fra 10% til 80%.

 

Informasjonen du får i skjermen når du lader er forbilledlig løst, bra med luft gjør det lett å se informasjonen du vil se. Her ser man at det lades med 146kW og 404A, og dersom vindusviskeren skulle finne på å viske, er det jo litt over middels moro at det vises i skjermen i sanntid. For noen en tullete detalj, for andre er slike detaljer noe som skaper glede i hverdagen.

 

Når du skal lade finner du ladeporten bak på bilens venstre side, og som du kan se i videoklippet litt lenger opp kan du be NOMI om å åpne ladeluken for deg. Med tanke på hjemmelading i snøvær kunne jeg nok ønsket meg et lite lokk eller noe slikt over de to nederste åpningene som kun brukes ved hurtiglading.

 

Det er en knapp som kommer til syne under lokket som brukes for å løsne ladekabelen, men jeg har opplevd en gang (med en annen elbil) at ladekabelen ikke ville løsne, og da er det jo bra at man har en lett tilgjengelig reserveløsning.

 

I bagasjerommet på venstre side er det et lokk, og under dette finner du en ledning du kan trekke i for å løsne ladekabelen dersom den normale løsningen av en eller annen mystisk årsak skulle svikte. Det er godt gjennomtenkt at slike løsninger er lett tilgjengelig. I en del andre elbiler er det veldig bortgjemt, og dersom du da skulle trenge «nødløsningen» er det ugunstig om den er vanskelig å finne eller få tak i.

 

På Sørlandet har vi fått en NIO battery swap stasjon i Avenyen i Sørlandsparken i Kristiansand. Det er så langt jeg kan se fra NIO sitt kart totalt 10 operative swappestasjoner, og det dukker stadig opp flere. Hvordan en slik stasjon fungerer kan du se på videoklippet nedenfor, fra da vi testet batteribytte med en NIO eS8.

 

 

Det er en ganske automatisert prosess, der du booker et batteribytte i bilens skjerm, og så ordner bil og swappestasjon resten når du har plassert bilen utenfor i rett rute. De «gamle» swappestasjonene trenger 5,5 minutter, mens den aller nyeste generasjonen som nettopp dukket opp før du velger dalføre retning Trondheim klarer batteribyttet på 3 minutter.

Geely holder på med mange bilmerker, som Volvo og Polestar med fler, og de har nå kjøpt seg inn i NIO sin swappeløsning, så med tiden kan det bli flere bilmerker som bruker disse swappestasjonene. Stellantis satser også på swapping, men da sin egen tekniske løsning, så det er ikke umulig at swapping har kommet for å bli.

I BaaS er det inkludert to batteribyttegebyrer per måned, det betyr at dersom du bytter batteriet for tredje gang må du betale kr 100 i et batteribyttegebyr. Når du bytter et batteri så leverer du fra deg et batteri med noe strøm på, så betaler du kr 4 per kWt som du får mer enn det du leverte inn.

 

Et lite eksempel – det er ditt tredje batteribytte på en måned, og du kommer inn til batteribyttestasjonen med 20% på batteriet, du får et batteri med 90% inn i bilen – batteriene er på 100 kWt, så 1% er lik 1kWt. Da betaler du kr 100 i batteribyttegebyr og 70 x 4 = kr 280 i strøm. Totalt kr 380 for det tredje batteribyttet denne måneden. Disse prisene for gebyr og for strøm kan jo endres, men skal være de korrekte prisene per 11/1-2024 i følge NIO.

 

Skjermen mellom forsetene er god, og ryggekameraet har som du ser i menyruta nede til venstre mange valgmuligheter, her er visningen i 2D, med normalt ryggekamera øverst og 360 nede til høyre. Kunne kanskje ønske at linsa til ryggekameraet var beskytta på noe vis, for den blir litt lett skitten på saltede vinterveier.

 

Trykker man på viftesymbolet som er nede på midten av startskjermen, så kan man velge duftmenyen dersom man har komfortpakken, denne har ikke jeg testet, men Joachim testet den i sin test av NIO eT5 Touring.

 

Jeg har stor sans for at det ikke er mye «tull og fjas» som stjeler oppmerksomhet på skjermen til NIO, og alt er lekkert og elegant utformet. Setet som du ser til venstre for viftesymbolet inneholder alle setemenyene, for varme/ventilasjon og massasje – når du har komfortpakken. Man kan også sette i gang varme i ratt og seter, eller massasje, ved å snakke med NOMI. Dette ser du en del eksempler på i det øverste videoklippet.

 

De som sitter bak i NIO eL6 har god komfort, og med komfortpakken som testbilen hadde får de også varme i yttersetene her bak. Spaken du ser er en mulighet til å justere ryggvinkelen elektrisk. ISOfix fester har du i yttersetene her bak.

 

Det er ikke så ofte at et midtsete i et baksete er brukbart, men i NIO eL6 er det helt klart brukbart, selv om yttersetene har den beste komforten.

 

Når ingen sitter i midten kan man trekke ned et armlene med to koppholdere, her er det en løsning som sørger for at ikke flasken slenger rundt omkring. Under lokket som er magnetisk finner du et USB-C uttak til å lade mobilen eller noe annet elektronisk.

 

Dersom de som sitter bak ikke vil snakke med NOMI har de en skjerm der de kan trykke, for bak er det to klimasoner som de selv kan betjene i skjermen, setevarme kan betjenes herfra, og velger man full komfort finner man massasjemeny her også.

 

Snakker de som sitter bak med NOMI, så vil systemet høre hvilket sete personen som snakker sitter i, og sørge for mer/mindre setevarme, eller hva man nå ber om fra baksetet. Nedenfor skjermen er det en USB-C utgang.

 

Bagasjerommet på 579 liter er dypt og romslig med gode ankerpunkter til sikring av last. NIO har med sin eT5 Touring og denne eL6 forstått at tredelt baksete er noe vi har sansen for i Europa. Du ahr 12V plugg på venstre side og en hank til bæreposer på begge sider. Man må trykke på den for at hanken skal komme ut.

 

Under gulvet har man ganske mye plass, og man kan jo la toppgulvet ligge igjen hjemme om man skal på ferietur og trenger all plassen baki her. Når det gjelder nyttelast så var testbilen registrert med 415kg. En del mindre enn de 470kg vi fikk beskjed om i Tyskland, men det kan ha vært for en eL6 uten noe ekstra utstyr som for eksempel lounge sete, og komfortpakke.

 

I praksis vil det si at man har 490kg til folk og bagasje i testbilen vi fikk låne.

 

Velger du hengerfeste til din NIO eL6 er dette elektrisk og koster kr 10 000. Da kan du trekke med deg inntil 1 200kg. Det er ikke hengervekten NIO eL6 er best på, men for mange holder 1 200kg hengervekt lenge.

 

NIO eL6 ble kjørt i litt snø og i mye snø, på godt brøytede veier og på dårlig brøytede veier, og vi hadde aldri behov for å bytte kjøremodus. Bilen kjører trygt og forutsigbart på glatta, og hjelpesystemene er lynraske.

 

Når du kan be NOMI om å slå av varsel om for høy hastighet så blir det lite «pling og plong» lyder fra bilen, og man kan få fartsgrenseassistent der man som hos BMW trykker på rattet når man ønsker å bruke bilens hjelp for å skifte til ny fartsgrense. Med god støydemping blir enhver kjøretur med NIO eL6 stille og god, og det er noe eget i disse dager å få kjøre biler som NIO eL6 som faktisk oppleves som ferdige, for det er mye «uferdig» som slippes ut i markedet fordi man jo har OTA-oppdateringer og kan fikse saker og ting i etterkant. Det er naturligvis OTA på NIO sine biler også, så de utvikles stadig til det bedre.

 

De vanlige rekkeviddetestene ble naturligvis gjennomført også med NIO eL6, her fra landeveistesten der det var en del snø og is i veibanen, spesielt mellom Froland og Evje, men også et stykke på Rv9 fra Evje retning Mosby/Kristiansand. Temperaturen lå mellom minus 1 og minus 7 under testen. Her landet beregnet rekkevidde på 445km, noe som må betegnes som meget hyggelig under de rådende forhold.

 

50/50-testen har omlag 50% landevei fra Grimstad til IKEA, og så omlag 50% motorvei med 100 km/t fartsgrense fra IKEA til Grimstad. Saltede veier gir våte veier med noe slaps. Temperaturen var på minus 1.

 

Her landet beregnet rekkevidde på 373km.

 

Motorveien fra Oslo til Sørlandet var saltet og våt, så det var godt med en vask. Beregnet rekkevidde i minus 1 til pluss 4 grader var på 406-416km.

 

På returen mot Oslo hadde snøkaoset på Sørlandet virkelig slått kraftig til, og temperaturen var rundt 0 grader i Grimstad. Det er sjelden man ser slike mengder med snø i veibanen på E-18, det gir naturligvis veldig høy rullemotstand, høyt forbruk og lavere rekkevidde. Snøkaoset roet seg en del ved Brokelandsheia, men da kom mer kulde. Minus 4 til minus 6 grader.

 

Denne dagen landet beregnet rekkevidde på motorveien mellom 280km – 357km. Vi har en del ulike faste målepunkter, ved 100km, 150km, 160km og 206km kjørt, og mellom punktet 160km og 206km ble batterivarming brukt for å gi en hyggelig ladeøkt ved Grelland, der det ble ladet fra 15% til 87% på 31,5 minutter på en 150kW Delta lader fra MER. Ikke rart det er lett å bli glad i NIO eL6 på langtur når ladehastigheten gjentatte ganger er svært så hyggelig.

Hvorfor brukte vi ikke Swap på eL6? Vel, nå vet jo ikke vi sikkert hva slags batteri som sto i bilen, men vi ble fortalt at det var andre generasjons 100kW batteri, og da ville ikke vi swappe det vekk, men la andre også få teste det nye batteriet. På nett har jeg lest om eiere av eL6 som oppnår helt oppi 180kW ladehastighet, men vi hadde aldri en hel time med forvarming, så i minusgrader kan man ikke forvente slike hastigheter uten mer forvarming først.

I løpet av jula og 1 400km var det veldig lett å bare bli enda mer glad i NIO eL6, og for å oppsummere litt hvorfor jeg gjerne kunne eid en slik:
> Den lader raskt, dermed blir swap av batterier en bonus for de som velger BaaS (Battery as a Service) og ikke en nødvendighet
> Fantastiske seter med knallgod komfort og deilig massasje, og varme/ventilasjon (komfortpakke må man ha til denne bilen som et minimum)
> God plass i forhold til eget behov for plass til folk og bagasje – mulighet for hengerfeste og kan trekke inntil 1 200kg henger (nok for meg)
> Praktisk 40/20/40 baksetedeling
> Deilig støydemping og fint musikkanlegg
> Gode LED Matrix lys
> Soltak med god solgardin
> Oppleves ferdig med tanke på software og kjøreopplevelse – god AWD og lynraske hjelpesystemer
> Stabilt og komfortabelt klimaanlegg
> Krefter i overflod, og hyggelig rekkevidde selv under vanskelige vinterforhold
> NOMI som man faktisk kan snakke norsk til, og få hjelp fra
> Gode skjermer og bra Head-up display
> Gode materialvalg, stilig design i skjermer og ikke noe «tull og fjas» bortsett fra NOMI Mate som står for tull og tøys som ungene digger
> Oppleves som mer premium enn prisen skulle tilsi

 

Denne listen blir ikke nødvendigvis helt lik for alle som kjører denne bilen, fordi ulike personer vil oppleve en bil på ulike vis, men nå vet du ihvertfall hvorfor jeg gjerne kunne eid en NIO eL6.

 

Vil du prøve en NIO eL6 så finner du NIO House i Oslo og Kristiansand, og NIO Space i Stavanger, Bergen og Trondheim. Vi gleder oss til sommeren, da kommer vi med ny test av NIO eL6.

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: