Vi tester råskinnet Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV (feb 2024)

Kan man få en ekte AMG følelse i en elbil? Kan kunstige lyder hamle opp med lyden av en illsint V8´er? Vi sjekker ut Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV denne uken, og dette er, hvertfall foreløpig det hvasseste AMG har å tilby på elbilsiden.

Dato 29.02.2024 @ 14:32

Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV har hele 687 hestekrefter og 1000 Nm. Sprinten til 100 km/t gjøres unna på 3,5 sekunder. Batteriet er oppgitt til 90,56 kWt netto, noe som skal gi bilen en rekkevidde på 413 kilometer. Med andre ord så mister man en del rekkevidde ved å gå for verstingen, men det er vel kanskje ikke det man tenker mest på dersom du ønsker deg en bil som dette.

 

Litt lengre ned i saken vil du også finne en video av når Hans Vidar testet Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV tidligere på året(2023).

 

AMG modellene skilles lettes fra standardmodellene i front ved å se på «grillen» hvor man her har vertikale striper. Rundt luftinntakene her man her høyglans, mens man på standardutgavene med AMG-Line vil ha matt plastikk. Digital Light er standard her – dette er fort de beste lysene vi har testet.

 

Mercedes-stjernen på panseret er byttet ut med AMG-logoen.

 

Testbilen er utstyrt med 21″ felger og dekk, i dimensjon 275/40-21. Her er også keramiske bremser valgt, noe som hever det sportslige utrykket minst ett nivå.

 

På baken har du AMG bokstavene på venstresiden, og er du en som er opptatt av detaljer så kan du se at AMG-modellene har 3 riller i plastikken hvor eksosrørene vanligvis sitter, mot 2 riller på standardmodellene.

 

Med alt ekstrautstyret testbilen har ender prisen på 1 850 826 kroner. Stiv pris, og over 300 000 dyrere enn BMW iX M60 vi testet tidligere i høst. Ekstrautstyret trekker en del opp, men mye av det er utstyr du gjerne vil ha på en bil som denne, selvom AMG-modellene har mye utstyr som standard.

 

 

I videoen over kan du se hva slags endringer vi finner på bilen kontra standardutgaven og om vi finner AMG følelsen.

 

I AMG-modellene har du egne sportsstoler med AMG logoen brodert i hodestøtten. Svært gode seter med god støtte, men her kan man ikke justere sidevanger slik man kan i setene du får i standard-utgaven av EQE SUV. Riktignok så er disse setene så sportslige at du neppe savner akkurat dette. Gode justeringsmuligheter, også sitteputens lengde kan justeres elektrisk. Oppvarmede og ventilerte i tre nivåer, men ikke noe massasje.

 

 

Hans Vidar har tidligere sett på Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC, og da de praktiske funksjonene er like her så kan du derfor se mer om dette i videoen over.

 

 

En brodert Mercedes-AMG logo i hodestøtten gir deg en lekker påminnelse om at det ikke er en helt vanlig bil du sitter i.

 

Du kjenner fort igjen førermiljøet, selvom man her har noen endringer kontra standardoppsettet. Testbilen har den lekre hyperscreen løsningen som koster skjorta uten at den gir deg noe annet enn en wow faktor. Standardskjermen er like god, og på mange måter så kler den bilen like godt. Listverket er oppgradert til karbon, men dette er kun tilgjengelig sammen med hyperscreen, så ønsker du dette listverket koster det deg fort rundt 90 000 kroner.

 

Burmester surround sound er på listen over ekstrautstyr og er verdt hver eneste krone. Sjelden hører vi anlegg som er så godt tilpasset bilene som anleggene fra Burmester i Mercedes.

 

 

Her har man et oppgradert AMG performance ratt i karbon, med microfiber innlegg. Rattet ser lekkert ut samtidig som det er veldig sportslig og det føles svært godt å holde i. Rattet er elektrisk justerbart og posisjonen lagres sammen med setet. Elektrisk oppvarming betaler du ekstra for, men av en eller annen grunn så lar Mercedes deg ikke kontrollere rattvarmen individuelt, denne må skrus på sammen med setevarme – helt håpløs løsning som vi tidligere har irritert oss grønn på.

 

 

Fra satellittene på rattet kan du justere alt fra dempere, dynamics, og drivverk under hvert kjøremodus. Liker denne løsningen svært godt, da du ikke trenger å se på hovedskjermen og dermed litt mindre distraherende enn ellers. På menyer via hovedskjermen kan du styre hva slags innhold du vil at satellittene på rattet kan endre.

 

AMG versjonene har 2 egne visninger i instrumentpanelet  – supersport og track pace. Her vil du kunne se informasjon om batteri-temperatur, temperatur på elmotorene, kraftbruk både i Nm og kW, måling av g-krefter mm. Disse visningene er også tilgjengelige i bilens fantastiske Head-up display.

 

 

Du har 5 kjøreprogrammer å velge mellom – slippery, individual, comfort, sport og sport+. Hvert kjøremodus kan individualiseres på hver sin måte. Lyden bilen genererer høres også på utsiden, selvom man heller ikke her klarer å lage lyder som minner sørlig om opphavet.

 

 

Som i instrumentpanelet har man også på hovedskjermen to apper forbeholdt AMG. Performance og Track Pace. I performance appen kan du igjen få detaljert info om diverse temperaturer, se hvor kraften distribueres og hvilken elmotor som benyttes til enhver tid. Her har du også en digital klokke fra IWC som også fungerer som en stoppeklokke.

 

 

Track Pace er mest ment for bruk på bane, altså utenfor offentlig vei, noe du også får beskjed om hver gang du åpner appen. Her vil du kunne få analyser om akselerasjon, hvor lang tid du bruker på en kvart-mil og bremselengde. Morro og fascinerende med all informasjonen man her kan hente ut.

 

 

Gode bakseter med 2 egne klimasoner da denne bilen har THERMOTRONIC 4-soners klima på listen over ekstrautstyr. ISOFIX på yttersetene og et armlene i midten med to koppholdere. Flatt gulv og god benplass bak, også for voksne. 2 USB-C utganger.

 

Bagasjerommet rommer 520 liter som er litt mer enn det du får i BMW iX, og litt mindre enn i Audi Q8 e-tron. Du har litt plass under gulvet, og noe plass ute i den ene siden. Baksetene legges ned 40/20/20, og da har du 1675 liter tilgjengelig. Baksetene kan ikke felles ned fra bagasjerommet, det burde man kunne på en bil i denne klassen.

 

Egen knapp for å felle ut hengerfestet finner du på bagasjeluken, og har du valgt tilhengerfeste kan du trekke inntil 1800 kilo.

 

 

Føret var til tider meget utfordrende på den 205 kilometer lange landeveistesten vår. Blankpolerte veier er alltid utfordrende, men du kjenner det ekstra godt på tunge elbiler uten piggdekk. Bilens systemer virker svært bra, men fysikkens lover er vanskelige, selv for Mercedes-AMG. Temperaturene lå mellom -3 og -5 grader, og det var lange partier med snø i veibanen.

 

Beregnet rekkevidde havnet på 410 kilometer, som må sies å være svært bra da dette er helt opp til den sertifiserte rekkevidden på testbilen. Forbruket på turen havnet på 22 kWt / 100 kilometer.

 

50/50-testen vår foregår utelukkende langs kysten og det var derfor bedre føreforhold på denne runden. Temperaturen lå stabilt på -3 grader, og veibanen var relativt tørr. Beregnet rekkevidde havnet på denne runden på 406 kilometer, med et forbruk på 23 kWt / 100 kilometer. Rekkevidden imponerer oss igjen, her antar vi at den sertifiserte rekkevidden er kjørt med 22″ dekk som bilen har om sommeren.

 

 

Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV kan ta imot maks 170 kW, så med andre ord er det ingen endring her kontra de andre utstyrsversjonene. Ladetesten vår går fra 10 % til 80 %, og vi brukte 28 minutter på denne øvelsen. Dette er mer enn godkjent, her reddes en noe lav topphastighet av at bilen har en utrolig flat ladekurve – farten dalte ikke under 100 kW før vi bikket 75 %.

 

Akselerasjonen i AMG EQE 53 4MATIC+ SUV er brutal. I sport+ lager bilen KI-genererte lyder og setter du den i drag race så høres det ut som om du er på et tivoli hvor skumle ting skal skje. Du blir skutt avgårde med en imponerende kraft, litt surrealistisk med tanke på størrelsen og vekten på bilen. 0-100 km/t på 3,5 sekunder er jo ikke blant de raskeste bilene der ute, men det holder i massevis på en bil som dette og gjør på ingen måte skam på AMG-avdelingen.

 

 

I Drag Race appen kan du få en analyse av akselerasjonen din. Her vil du ikke bare se tiden du brukte, men også hvor mange meter du har kjørt. 0-50 km/t ble her kjørt på 10 meter, det er jo noe til ettertanke. Her kan du også få analyser om bremselengder og kvartmil.

 

Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV leverer også fantastisk komfort. Det er nesten så komfortabelt at det blir litt for mye av det gode. Selv i sport+ så opplever vi at bilen duver lett over dumper, og av og til føler vi lette slag fra underlaget, ikke noe vi vanligvis opplever med AIRMATIC luftfjæringer.

 

Sittekomforten er god, selvom vi her savner kjøredynamiske seter som vi har testet i andre AMG-modeller. Støynivået er bemerkelsesverdig lavt godt hjulpet av en akustisk komfortpakke som her er valgt.

 

Takk til Mercedes Norge for utlån av Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV. En fantastisk kjøremaskin som byr på både galskap og komfort. AMG-følelsen er tilstede, men mangelen på skikkelig motorlyd gjør at man aldri helt får den helt genuine følelsen. Ytelser og akselerasjon er helt der oppe, og kjørekomforten er upåklagelig god, nesten for god i en bil som dette, da det helst skal være litt mer brutalt her, i hvertfall etter undertegnedes smak.

 

 

Annonse