I denne sakens hovedbilde ser vi tre elbiler som fortsatt er på konseptstadiet, som ble vist i Brüssel for første gang i Europa, men noen har sett noen av dem i Asia før.
Denne heter nå Toyota Urban SUV Concept, og det er denne B-segment SUV’en som kommer først ut på markedet. Den produksjonsklare bilen skal vises første halvår 2024, og vi mistenker vel at den kommer til å få navnet bZ2X som betyr; beyond Zero, 2 som står for bilens størrelse eller segment og X som står for at det er snakk om en crossover eller SUV.
Om vi får rett i våre mistanker vil tiden vise.
Toyota Urban SUV Concept havner i samme segment som Toyota Yaris Cross, en meget populær bil i Norge som har mange praktiske egenskaper uten å være alt for stor i sine ytre mål.
Vi har en mistanke om at man får enda bedre innvendig plass i denne nye elbilen enn man har fått i Yaris Cross, og der er plassen overraskende god, så dette blir en spennende elbil for de som ikke er ute etter en stor elbil.
Toyota var ikke villige til å gi fra seg noen data om bilen, bortsett fra bilens størrelse, som er en lengde på 4,3 meter, en bredde på 1,82 meter og en høyde på 1,62 meter.
Toyota kunne fortelle at den kommer til å bli tilgjengelig med to ulike battteristørrelser, og man skal også kunne få velge om man vil ha bilen med 2WD eller AWD. Vi har veldig sans for de kule baklyktene, så de håper vi også blir med over i selve produksjonsmodellen.
Vi forsøkte å spørre om Toyota kommer med forvarming av batterier før lading, men det ville de ikke svare på, utover at de har fått med seg at det er et ønske fra oss som bor der det er kaldt når det er vinter.
Det undrer oss på kanten av sterkt at en av «svakhetene» med Toyota bZ4X, som er utfordringer med ladehastighet når det er kaldt ute, ikke adresseres og kommuniseres mer tydelig på et sted som Kenshiki Forum, vi mener Toyota burde rope høyt om at det kommer og når det kommer, men det ville de altså ikke i denne omgang. Vi tror jo det kommer, rett og slett fordi det må komme, men det skuffer oss at det ikke kommuniseres kraftig i en anledning som dette.
I videoklippet over her rusler vi litt rundt disse bilene som presenteres i denne saken, og snakker litt om dem.
Toyota Sport Crossover Concept er den neste elbilen som kommer fra Toyota, men den bytter nok også navn før den kommer som produksjonsmodell i 2025.
Toyota Sport Crossover Concept er en del lenger enn bZ4X, og en del lavere. Det ble lovet meget god bakseteplass og god bagasjeplass i denne elbilen.
Dersom du ikke allerede har lagt merke til det så har denne noen ganske fantastiske linjer i sitt design, og ducktailen som alle aerodynamikk-ingeniører vil ha er meget lekkert utført her.
Baklysene har fått samme designspråk som frontlysene. Denne bilen er et samarbeid mellom Toyota og BYD, der BYD skal levere bilen på det Kinesiske markedet, mens Toyota skal levere den til det Europeiske markedet.
Sjekk de utvidede hjulbuene, sjekk hvordan døras linje går utover, svært dramatisk og sportslige linjer fra Toyota i det som de selv betegner som deres kommende stilikon.
Toyota og Lexus er også to av få merker som legger mye fokus inn i det å få ned bilens vekt selv om det er snakk om en elbil, og det å få til gigacasting, for å få ned kostnader og øke designfriheten.
De er også opptatt av miljø, og det er mange elbilhatere der ute som løper til argumenter som «se hvor de får råvarene fra» eller «de må jo frakte bilene over halve jorda» eller «hvor kommer strømmen fra til fabrikkene». Vel, det kan virke som om Toyota har lyttet.
Det skal sies at det er mange bilmerker der ute som enda ikke har et helhetlig syn på det å bli mer miljøvennlig og karbon-nøytrale i alle ledd av produksjonen. Det var noen journalister tilstede som har pratet med en del ulike bilprodusenter fra Kina som kun ser på «Challenge 1» – hvordan lage en bil som ikke forurenser når man kjører den.
Målet for Toyota Europa er å være karbonnøytrale innen 2040, og da snakker vi innenfor alle områder av driften, for bilene skal være karbonnøytrale i god tid før dette så sant infrastrukturen bygges opp.
Toyota FT-3e er en slags teknisk prototype der Toyota utvikler Gigacasting og ny batteriteknologi, samt andre nye teknologier. Forskjellen fra de to forrige nye Toyotaene er at den tredje nye elbilen som kommer fra Toyota ikke nødvendigvis har fullt så mye designmessig fra denne prototypen, men mye av det tekniske og teknologiske vi ikke kan se er fort med, og det skal komme 2 SUV’er til innen 2026 som ikke ble vist fram i Brüssel i denne omgang.
Toyota presenterte også «veien videre» med tanke på batteriteknologi, der målet er at det i 2027-2028 skal komme faststoffbatterier som har en rekkevidde på 1 000km og som kan lades fra 10% til 80% på 10 minutter.
Det er Lexus som kommer til å være først ute med Gigacasting og en ny batteriteknologi der man snakker om en rekkevidde rundt 800km og at man skal kunne lade fra 10% til 80% på 20 minutter.
Dette er den svært så aerodynamiske og lette Lexus LF-ZC, der LF står for Lexus Future og ZC står for Zero-emission Catalyst. Denne skal lanseres i 2026, og har naturlig nok en del av de nye teknologiene man snart kan finne i dagens nyeste elbil fra Lexus RZ 450e. Her har man snart Steer by wire tilgjengelig, og de nye modellene fra Lexus som kommer til Norge får naturligvis også dette.
I Norge har Lexus bestemt at de kun skal selge elbiler fra 1/1-2024, dermed var det noen nye modeller som ble presentert som ikke kommer til Norge, men denne spenstige elbilen som foreløpig heter LF-ZC kommer utvilsomt til Norge, og har den nye batteriteknologien med omlag 800km rekkevidde og lading fra 10% til 80% på 20 minutter.
Vi vet at store batterier veier mye, men Lexus og Toyota tenker at dersom man kan få ned luftmotstand og vekt, så kan man unngå å måtte ha så store batterier. Færre ressurser brukt per bil gir mulighet for flere biler.
I dette svært så moderne førermiljøet bor en assistent som Lexus og Toyota kjører på Arene operativsystem, der AI inkluderes i operativsystemet.
Det er ganske vanlig at man i prototyper har 2 seter bak, selv om man som regel leverer produksjonsmodellen med 3 seter bak. Vi får se hva som skjer med denne prototypen, ettersom de har gjort et poeng av den ledige plassen mellom de to setene bak – til mobilholderen med ladeplater.
Romslig størrelse på skjermene bakpå forsetene, og du har kanskje allerede lagt merke til at det er en del som skjer med lys innvendig i dørene. Den som er litt våken vil også se at her er det gjort mye i interiøret for å spare vekt.
For å oppsummere de tre elbilmodellene som vi vet litt om når de dukker opp:
2024 – Toyota Urban Concept SUV
2025 – Toyota Sport Crossover Concept
2026 – Lexus LF-ZC
Men Gazoo Racing presenterte også en bil som vi ikke vet noe om når kommer.
Her vet vi bare at den skal komme en vakker dag, og at den heter FT-Se – Future Toyota Sports electric – her jobber Toyota med muligheter for manuell girkasse, kun for å beholde morofølelsen i kjøringen.
Konseptet er tydelig en to-seters sportsbil, og disse ekstreme sportssetene ser jo på ingen måte feil ut!
Steer by wire gjør at en 45 graders dreining på rattet gir fullt rattutslag, og spør du meg ser bare FT-Se utrolig moro ut! Kult at Toyota ikke gir opp motorsport selv om de skal over til nullutslipp.
Det er noe som heter at «når enden er god, er allting godt», så vi avslutter her fra Kenshiki Forum 2023, så kommer det en egen sak om litt om det som ble presentert av nye elektriske nyttekjøretøy.