Test av Nye Peugeot 3008 SUV (nov 2016)

En ekstrem forbedring fra forrige 3008, en fryd for øyet og en glede å kjøre!

Dato 15.11.2016 @ 14:58


Peugeot har laget nok en glimrende bil! Jeg har tatt en ganske grundig test av nye 3008, rett og slett fordi jeg likte utseendet på den så godt.


Nå er det ikke meningen å tråkke de som allerede eier en 3008 på tærne, men det er svært stor forbedring i utvendig design i forhold til forrige versjon av denne bilen! Den nye er svært mange hakk bedre designet!


Hvor ofte har du sett forrige versjon av 3008 på en parkeringsplass og tenkt at den faktisk er like stilig som Audien som står ved siden av?


Så kan man jo lure på hvorfor Peugeot har valgt å legge til suv etter 3008-navnet, men den har blitt løftet noe mer opp fra bakken, så det er vel derfor.

Jeg kan jo ta bilens to «problemer» med en gang, nei, du får den ikke med firehjulstrekk. Og nei, du får den ikke i noen hybridvariant eller som el-bil. Ikke riktig enda ihvertfall. Sånn, da var det unnagjort.


I testbilen var det en god del utstyr utover alt det utstyret som i utgangspunktet er med i en Allure versjon av bilen.
Her ser vi for eksempel delskinnseter som er elektrisk justerbare og har minnefunksjon. Ytterste del av setet kan skyves fremover for mer lårstøtte, og vinkelen foran kan justeres. Komfortable seter, også om du kjører en stund! Personlig hadde jeg ikke blitt lei meg om setet kunne gå et par cm lenger ned, men det er ikke for høyt oppe for min del. Bare tenker litt på de over 185 cm.


Jeg ble rett og slett glad i designet i bilen! Se stoffet som er brukt i dører og dashbord. Se de lekre aluminiumsknappene like over den kule girspaken. Se det kule lille rattet, som er litt flatt oppe og nede, svært komfortabelt! Du ser kanskje metallkanten på infotainmentskjermen og rundt instrumentpanelet? Det gir dessverre litt kjedelig gjenskinn i frontruta.


Beklager papiret på gulvet, men første kjappe test-tur var før gummimattene hadde kommet fram til butikken.
Som du kan se er instrumentene digitale, og de ble jeg også glad av, for de var så lekkert designet!


Det som er greit med digitale instrumenter er at du selv kan bestemme hva du ønsker å se. Dette er ganske normale tradisjonelle instrumenter.


Som du ser til høyre her er det mange menyvalg for instrumentene, og det er lekende lett å bytte med hjul på rattet.


Her ser du instrumentene i «navigasjon» modus. Bare det å skifte instrumenter gir jo glede, for det er så lekkert laget!


I midtkonsollen har du girspaken først, med en sportknapp bak, dersom du ønsker at bilen skal være mer «på hugget» med tanke på girvalg.
Foran giret er det lademulighet med USB eller trådløst (ekstrautstyr), så kommer de fine aluknappene, området med stoff som går videre helt ut til døra, og så kommer infotainmentskjermen, her med navigasjon på (ekstrautstyr).


Kul girspak, også med M knapp som lar deg gire manuelt med hendler bakom rattet dersom du skulle ønske det.
Selv synes jeg automatgiret gjorde en glimrende jobb i kombinasjon med den 120 hk dieselmotoren bilen var utstyrt med.


Foran girspaken er det rom for mobilen, og med trådløs lademulighet. Kan være strategisk å ta med ettersom stadig flere nye mobiler kan lades på denne måten.
USB-tilkobling, kjekt om du vil bruke Apple Car Play.


Relativt mange funksjoner er samlet i disse to knapperekkene, men istedenfor å bli et rotete kaos, har det blitt et lekkert design ut av det! Gratulerer Peugeot for en god jobb med å løse den på en særdeles god måte!


Infotainmenskjermen er trykkfølsom, slik at man kan komme seg inn på ulike menyer ved å trykke på skjermen.
Noen av «knappene» øverst og nederst på skjermen var kanskje litt små i forhold til å treffe dem helt perfekt i fart, men ble mer vant med dem etterhvert.

Det gode her er aluminiumsknappene under som er snarveier inn til ulike menyer, og som gjør at du ikke trenger å trykke mer enn nødvendig på selve skjermen.


Baksetene er aller best for de like under 185 cm, men et stort pluss for at klumpen i gulvet for den som sitter i midten er svært lav.


Panoramasoltaket er ekstrautstyr, men gjør ganske mye med romfølelsen, spesielt for de som sitter bak.


Bilen har mange røffe designdetaljer, men de som kjenner forrige utgave av 3008 oppdager kanskje at bakluka ikke lenger er delt.


Du kan få bilen med motorisert bakluke som Peugeot kaller det, og det tror jeg faktisk at jeg vil anbefale å velge, for på litt skitne norske veier er det greit å slippe å grapse seg til hver gang du skal åpne bakluka.


Opp til hattehylla har du 591 liter med plass i bagasjerommet. Her med gulvet i nedre posisjon. Gulvet i bagasjerommet kan du legge i øvre posisjon dersom du ønsker det skal være i flukt med bak-kanten. Jeg vil definere plassen her bak som god, selv om jeg vet at det finnes biler med noe mer plass baki.


Du kan få Peugeot 3008 suv i flere utstyrsnivåer, Access, Active, Allure, GT Line og GT.
Access starter på kr 305 500, Active starter på 325 500, Allure starter på 349 500 og GT Line starter på 359 500.

Motorene som går på bensin varierer mellom 1,2 liters på 130 hk og 1,6 liters på 165 hk.
Dieselvariantene kommer med 1,6 liter med 100 hk (kun Access), 1,6 liter med 120 hk, 2,0 liter med 150 hk og 2,0 liter med 180 hk (kun GT som starter på 455 500). Alle motorer (bortsett fra den til Access) får du både med manuelt gir og med automatgir.


Bilen jeg kjørte var en Allure med 1,6 liters diesel og 120 hk automat. En særdeles trivelig motor til bilen!
Prisen på testbilen var 369 500 før ekstrautstyr, og 441 300 med alt ekstrautstyret, men navi? Du kan jo koble opp navien på mobilen i bilens system, for eksempel gjennom CarPlay… Nå skal det nevnes at navien var veldig god, og med norsk kystdialekt (prøv bilen så får du høre!).
Selv om akselerasjonen ikke er rå, så er den helt ok. Og når man ser på forbruket som kom ned i 0,44 l/mil på litt lenger kjøring uten forsiktighet med gassfoten, må jeg si at jeg lar meg imponere litt, det er jo ikke langt unna hybridbiler!!

Bilen er meget god å kjøre, lavt støynivå i kupéen, god lyd i anlegget – kombinert med god design inni og utenpå blir det hele en svært solid pakke med bil!


Kjører du mest småkjøring til butikken, og svært sjelden langt, velg bilen med bensinmotor. Kjører du over 3 mil relativt jevnlig (ukentlig), kan du få lavest forbruk med diesel.

Prøv bilen! Anbefales!

Takk til Chr. Repstads Sønner AS i Grimstad for lånet av nye Peugeot 3008!

Andre som har testet bilen:
Sandefjord Blad
Bil & motor

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: