Test av BMW 330e iPerformance Plug-in Hybrid (nov 2016)

Vil du ha en kjøreglad bil med «ladbar-hybrid-rabatt» fra staten bør du teste denne!

Dato 05.11.2016 @ 14:50


BMW 330e ser ut som en helt vanlig 3-serie sedan, men er altså en ladbar hybrid.
Den har 252 hk, og er ganske så sprek med 0-100 på 6,1 sekunder. Den veier 1660 kg, som er 95kg mer enn 330i xDrive som også har 252 hk.
Prisforskjellen på en 330e og en 330i xDrive er på ca 130 000 kroner, så for 440 000 får du ganske mye sprek 3-serie for pengene!


Jeg testet bare bilen en liten tur, så skal ikke si noe om forbruket, men jeg mener vel at ganske mange som ikke ser så mye på forbruket kan velge denne bilen fordi den er sprek og har en ganske bra rabatt. 17 000 i engangsavgift mot 330i xDrive sin engangsavgift på kr 190 000.


Forsetene er gode å sitte i, men jeg liker virkelig ikke måten man skal justere ryggvinkel og høyde.
Drar du i høydespaken ramler du ned på gulvet med setet, noe som betyr at du IKKE må justere noe på setet i fart!!
Samme med spaken for ryggvinkel, der kan du ramle baklengs om du ikke er OBS, og bør IKKE gjøres i fart.
Jeg ville hatt den med el-seter med minne, uten tvil!


Førermiljøet er trivelig, og lett å forstå seg på. For de som ikke liker elektroniske instrumentpanel passer dette godt.
Jeg er veldig glad i å kunne styre cruisekontrollen fra rattet, foretrekker det fremfor spaker bakom rattet.


Til venstre for girspaken kan du velge hvor sportslig bilen skal oppføre seg, i Sport+ blir det rett og slett ganske moro!
Du kan velge å kjøre økonomisk med bilen også, om du ønsker det. Mitt poeng er at man må ikke ha så mange miljøtanker i hodet for å velge denne bilen, man kan velge den fordi den er artig, og har god rabatt i forhold til motorkraften.
Dersom miljø er tanken med å velge bilen skal du ikke ha så lang vei i hverdagen, det er om lag 3 elektriske mil i finvær og normal temperatur.


Et par småfiolk kan man jo ha i baksetet, men det er vel ikke der du har det aller største behovet om du går for denne bilen.


Sedaner selges det ikke flest av i Norge, selv vil jeg jo tro at enda flere hadde kjøpt 330e om den også hadde vært tilgjengelig som stasjonsvogn.


Ca 370 liters bagasjerom er greit nok for en sedan, skal vel ikke flest barnevogner baki her uansett.


Utenfor Bavaria Arendal, to ladbare hybrider fra BMW. 330e har bakhjulstrekk, 225xe har firehjulstrekk.


Utseendemessig er det relativt store forskjeller på 225xe og 330e, i 330e setter du deg ned, i 225xe setter du deg mer inn.
225xe er laget for å være praktisk for mange, og 330e er mer laget for å være en trivelig og artig måte å komme seg fra A til B på.
330e er sterkere, raskere og litt dyrere.


Vil du ha en sprek 3-serie med «miljørabatt»? Ta en tur innom Bavaria Arendal og prøv BMW 330e!

Takk til Bavaria Arendal for lånet av BMW 330e!

Andre som har testet 330e:
Hegnar
DinSide
Broom

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: