Da Nissan kom med Qashqai i 2007 var det et litt nytt konsept med kompakt SUV i C-segmentet, som kombinerte høy bakkeklaring og mulighet for AWD fra SUV-verden og den kompakte kjørefølelsen og smidigheten og mulighet for 2WD.
Lyktene er nå Smart LED lykter som kan maskere for møtende biler eller biler foran deg, men lyse opp resten av området der man ikke blender noen.
For meg som er 184cm på strømpelesten og har en stor bakende og lang rygg har plassen i kompakt-SUV klassen alltid levert bra med plass i førersetet, men litt for liten plass for meg selv i baksetet bakom et forsete som er stilt inn til meg selv. Over her ser du et par biljournalister som tester nettopp dette, og kan skrive under på at nå er plassen akkurat passe.
Konseptet er det samme som i 2007, med kompakte ytre mål, selv om Qashqai har vokst i lengde og bredde og høyde siden dengang. Den har likevel ikke vokst mer enn den må. Nissan Qashqai kan fint dekke en familie sitt transportbehov, men nå i et ganske så elbilfokusert Norge er det de som ikke jakter på elbil Nissan ønsker å nå med sin tredje generasjon Qashqai.
Nå skal du få mer luksus og mer teknologi, og kanskje tenke at du kan ha det like bra i en Nissan Qasqai som i merker man fort ser på som mer premium.
Det var en gang Nissan Qashqai var en av de mest solgte bilmodeller i Norge, og i Europa er dagens andre generasjon den mestselgende kompakt-SUV’en i Europa, men Nissan Norge innser at man ikke kommer tilbake dit man var med Nissan Qashqai i Norge, til det har elektrifiseringen av bilparken kommet for langt her, og elbilen Nissan Ariya blir nok i tillegg til elbilen Nissan Leaf bilmodeller man kommer til å selge mer av i Norge enn Qashqai fremover.
I tredje generasjon Nissan Qashqai får du mer plass til folk, og mer plass til bagasje i tillegg til at kvalitetsfølelse og eksklusivitet er hevet et solid hakk opp.
Den er også bygget på en ny plattform, som gjør at man reduserer vekt og øker stivhet i karosseri, slik at bilen ikke veier noe mer selv om den nå får langt mer utstyr.
Digital instrumentskjerm, ny større infotainmentskjerm, varme i deilig skinnratt og varme i frontruta, nye Qashqai kommer med mye utstyr tilgjengelig.
I tillegg til ladeplaten til mobil foran girspaken har du rikelig med lademuligheter i armlenet mellom forsetene.
Elektrisk justerbare seter med minnefunksjon og massasje, joda, det kan du få til tredje generasjon Qashqai.
Head-up display av den gode varianten kan du også få til nye Qashqai, ikke like lett å ta bilde av som å nyte i hverdagen.
Foran girspaken har du en krafitg 15W ladeplate, som faktisk kan lade opp mobilen din. Bakom den lekre girspaken har du et hjul der du kan velge mellom ulike kjøremodus, for du kan naturligvis fortsatt velge om du vil ha Qashqai med 2WD eller 4WD, men motorene er nye.
Før vi tar for oss baksetet, så må vi si litt om motorer, for Nissan vinker farvel til dieselmotoren i Qashqai, nå får du den med mildhybrid bensinmotorer på 103kW/138hk/240NM med manuell kasse og 116kW/158hk/270NM med Xtronic automatkasse, og sistnevnte kan du også velge som 4WD. Fordel med mildhybrid er at du får hjelp fra det elektriske systemet ved akselerasjon, du får tatt vare på bremse-energien og brukt den til å redusere forbruket, når du bremser på vei inn mot rødt lys vil bensinmotoren kunne stanses tidligere.
I 2022 kommer også Qashqai med en e-power motor der en sterk bensinmotor skal lade et batteri som gir elmotoren kraft til framdrift, litt som en elbil med rekkeviddeforlenger og litt som en hybrid. Denne blir det spennende å få teste når den tid kommer! Den blir ikke ladbar, og kan som andre hybrider gå 1-2 km elektrisk uten at bensinmotoren er i gang, litt avhengig av hvor man kjører naturligvis, ned fra fjellet vil den kunne få lengre strekninger med elektrisk kjøring. Forskjellen fra mange andre hybrider er at fremdriften kun besørges av elmotoren, med de fordeler det gir med frisk akselerasjon og 330NM.
I tredje generasjon Qasqai sitter du komfortabelt også i baksetet, naturligvis litt ekstra lekkert med dette skinndesignet.
Etter å ha stilt forsetet inn til meg selv satte jeg meg bak, som jeg alltid gjør, og de få cm nye Qasqai har vokst gjør underverker for kneplassen.
Som du ser kunne jeg taklet et par cm til med hodeplass, for håret kommer oppi taket, men selve hodet kommer ikke oppi taket lenger, og det er en stor forbedring.
De som sitter bak kan velge om de vil lade med USB-C eller vanlig USB, og de kan styre litt hvor luften bak skal komme.
Dersom det er en eller to som sitter bak, så har man et armlene med koppholdere man kan benytte seg av.
Bagasjerommet har vokst med 74 liter, og rommer nå 504 liter. Det smarte gulvet man finner i Ariya har man også her i Qashqai.
Qashqai får en maksimal hengervekt på 1800kg.
Du kan sette opp en av gulvplatene som normalt sett gir mer flat innlasting, og da slipper man at hverdagslivets handleposer seiler omkring i bagasjerommet.
Med økt plass også på sidene får man plass til golfbagen på tvers bakerst her.
Man har også kroker på hver side til handleposer. 12V har man også på høyre side.
Baksetet er delt 60/40, men de som elsker skiluker blir nok litt skuffet over at de enten må legge ned høyre baksete eller bruke taket til ski.
Elektrisk bakluke er noe jeg er glad i, og spesielt når man kan låse bilen med knapp på bakluka, den har jeg stor sans for!
Nissan Qashqai kommer til Norge til sommeren, og noe nærmere sommeren, ca mai, vil nok også Nissan Norge gå ut med prisene på den forfinede, mer utstyrsrike og nymotoriserte Nissan Qashqai.
Vi gleder oss til å teste nye Nissan Qashqai når det blir mulig, så gjenstår det å se om den delen av det norske bilmarked som ikke er klare for elbil enda får øynene opp for nye Qashqai. Den dekker ihvertfall mange transportbehov uten å bli for diger av den grunn.