Hva kan vel være bedre enn en varm og solrik junidag på Sørlandet, og på prøvetur med en ny Mazda MX-5 cabriolet?!?!
Det er en helt egen opplevelse å sette seg ned, nesten på bakknivå, og kjøre avgårde med vinden i håret.
Mazda MX-5 har fått et design nå som jeg virkelig har sansen for! I mine øyne er det tøft og rett og slett utrolig lekkert!
Uansett hvilken vinkel du ser på bilen fra er den svært fin! Stas å sette seg inn i nye MX-5!
Mazda MX-5 er ikke bare en bil, den er en opplevelse. Du får inn omgivelser og du kjenner underlaget
Girskiftet er kontant, og selv om ikke motoren er veldig stor, er den allikevel morsom i denne bilen som ikke veier mer enn rundt 1000kg (motorvalg påvirker vekten noe, 30 kg forskjell).
Dersom du er på jakt etter en bil du setter deg rett inn i, eller opp i, så er du neppe på jakt etter en cabriolet/roadster.
Det å sette seg ned i bilen og komme nær veien gir en helt egen følelse som folk med en viss interesse for bil har god sans for.
Jeg var litt spent på lårstøtten, men den kan justeres, og jeg opplevde den som god.
Var noe mangel på Recaro alcantaraseter da denne bilen gikk i produksjon, så selv om den har sportpakke har denne skinnsetene fra standardpakka.
Jeg er noe lang fra halebenet og opp til toppen av hodet, og var noe skeptisk til om jeg ville få plass under taket, men det gikk bra. Dersom du er langt over 185 cm kan det være lurt med en test.
Bilens tak er «soft-top», og det er manuelt. Det er kjapt og enkelt å ta av og på, men du bør stå i ro med bilen når du pusler med taket.
Det flotte med taket er at det ikke stjeler noe plass i bagasjerommet, og det er jo en fordel når plassen der i utgangspunktet er svært begrenset.
Det nederste rommet kan antagelig romme en liten flykoffert, så får du plass til et par små bager oppå den.
En bil som dette er ikke laget for flyttelass, man må bare pakke med tanke på begrenset plass til bagasje.
Det er trivelig å være sjåfør i MX-5, rattet er godt å holde i, og gir god respons, girspaken er kort, og god i bruk.
Jeg var litt spent på om det ville fungere å prate i telefonen med bilens hands-free system, så fikk testet det, og med høyttaler i nakkestøtten hører du meget godt den du snakker med selv om taket ikke er på og luften suser rundt ørene.
Det å se på digitale skjermer når solens lys står rett på skjermen er som regel en utfordring, dermed er det gunstig at en cabriolet ikke har for mange digitale skjermer, men analoge instrumenter som viser hastigheten du kjører i. Når det er sagt er infotainmenskjermen god, og har du forsøkt en annen ny Mazda vil du kjenne den godt.
Testet ut klimaanlegget med taket av, og det fungerer på varme dager, du blir nedkjølt av klimaanlegget.
Hva kan et smykke av en bil som dette koste?
Du kan få den fra 309 900, med «sport» pakka kommer den på 329 900, da får du 1,5 liter bensin med 131 hester.
Bilen jeg testet var 1,5 literen med sportpakke.
BIlen finnes også med en 2 liter med 160 hester med sportpakka til kr 376 900. En god slump av prisøkningen her går til fellesskapet gjennom økt bilavgift på kr 38 506.
Når man skal vurdere om sportpakka er unødvendig eller fristende er det jo praktisk å vite hva som er med i en sportpakke;
Adaptive kurvelys, blindsoneovervåking og overvåking av kryssende trafikk ved rygging og da naturlig nok ryggesensor bak, fjernlyskontroll, nøkkelfri adkomst og smartkey, Recaro sportsseter i svart alcantara med røde sømmer, bedre anlegg fra Bose.
Spør du meg får du ganske MYE for 20 000 ekstra!
Jeg kan varmt anbefale en prøvetur med Mazda MX-5, det er en helt egen opplevelse som jeg unner enhver!
Det som kan være litt kjipt med å prøvekjøre denne bilen er at du må levere den tilbake.
Takk til Mobile Fiskåtangen for lånet av denne deilige bilen!
Andre som har testet nye MX-5:
VG
Hegnar
DinSide