Det er en stund siden Peugeot 508 dukket opp i sin nye lekre innpakning, så lurer du mest på det kan du lese en tidligere test av 508.
Nå er altså den ladbare hybriden her, og det er et par store fordeler med den ladbare hybriden sammenlignet med en 508 som bare har bensin eller dieselmotor.
Begge fordelene knytter seg til den elektriske motoren, for du kan mest sannsynlig kjøre store deler av hverdagskjøringen elektrisk. Vi kom 51km elektrisk med den i «vår faste testløype» i relativt varmt vær.
Den andre fordelen kommer i sportsmodus, der bilen oppleves mye friskere enn sine søsken som bare har bensin eller dieselmotor, for de motorerne er «satt opp» på lavest mulig forbruk, og er noe «seige i avtrekkeren».
I videoklippet over her får du bli med på en del av testingen som er gjennomført, av elektrisk rekkevidde, forbruk i 100 km/t med tomt batteri, og sportsmodus på svingete veier.
En Peugeot 508 SW HYbrid har en bensinmotor med 180hk som kombineres med en elektrisk motor med 110hk. Systemeffekten er på 225hk fra begge motorer.
De to motorene samarbeider om framdriften i sportsmodus, og man kan kjøre rent elektrisk eller bare på bensin, eller som en hybrid der den elektriske motoren bidrar med elektrisitet som er regenerert gjennom bremsing.
Du har en 8-trinns automatkasse som i all hovedsak er satt opp til å levere komfort i kjøringen. I sportsmodus blir det et friskt skyv, men det er komfort som er bilens styrke når det gjelder kjøreegenskaper.
Peugeot 508 SW er en linjelekker bil, og du kan få den som ladbar hybrid i Allure, GT-Line og GT utstyrsnivå.
Man kan også få den som ladbar hybrid i sedan/kombi-utgaven av 508.
Man kan fort lure litt på om batteriene har tatt noe av bagasjeplassen, men her har man fortsatt 540 liter opp til toppen av bakseteryggen, og mer om man laster til taket.
Legger man ned baksetene, som er todelt, men har skiluke, så får man hele 1 780 liter lastet til tak.
Komfortable forseter, her i elektrisk versjon med minne. Utrolig stilig førermiljø!
Bilen er 142 cm høy, så du setter deg litt ned her, og det finnes biler med enklere inn-/utstigning.
Det er jo ganske sentralt for bilens kule utseende at den er lav.
Et kompakt og kult ratt med god komfort, og med padler bakom rattet om du vil gire selv.
Under infotainmentskjermen er det metallknapper som du bør gjøre deg kjent med, for de ligger noe vannrett og det er ikke alltid like lett å se symbolene på dem i alle slags solforhold.
Det undrer meg litt at Peugeot har så moderne og kul instrumentering, og såpass «gammeldags» og «krøkkete» infotainmentskjerm.
Beklager Peugeot, men et ryggekamera der du må rygge for å få fram hva som skjer rundt bilen er ikke akkurat moderne i 2020.
Bildekvaliteten hadde også tålt et løft for å si det litt forsiktig.
Ladeplate til mobilen finner du (om bilen har det utstyret) under midtkonsollen. Her er det også en USB-plugg hver til de som sitter foran, og den nærmest sjåførplassen vil gi mulighet Apple CarPlay og denslags.
Baksetene i SW (Sport Wagon, altså stasjonsvogn) er romsligere enn i kombien som har en mer skrånende taklinje, men for meg er det best å sitte i forsetet.
Når man er 184 cm lang og i tillegg er stor, så blir det litt lite kneplass for meg selv bakom et forsete som er stilt inn på meg.
Håret går oppi taket også for min del, men er man 182 cm og har en mindre bakende enn meg så går det nok fint å sitte bak.
De som sitter bak i en 508 SW har et par USB-plugger til å få ladet det de har med seg av underholdning.
En lekker og pen bil utenpå, designerne til Peugeot har lykkes med både det ytre design og designet i førermiljøet. Denne skiller seg ut fra mengden.
Dersom man skal lage en topp 10 liste over lekre stasjonsvogner, så må Peugeot 508 SW helt klart bli med på den lista.
Den er lekker fra alle mulige vinkler og kanter.
Man kan dra med seg henger også på den ladbare hybriden. Maks vekt på 1 340kg.
Vil du ha en lekker stasjonsvogn med god komfort, som du kan kjøre elektrisk i hverdagen, og med relativt behagelig forbruk på langtur?
Da bør du helt klart se nærmere på Peugeot 508 SW HYbrid.
Prisene starter på kr 485 900 for stasjonsvogna i Allure, kr 502 900 for GT-Line og 532 900 for GT.
Så finnes det litt ekstrautstyr man kanskje vil putte på den i tillegg.
Takk til Chr Repstads Sønner AS for lånet av Peugeot 508 SW HYbrid!