Test av Tesla 85D (sept 2015)

Endelig en test av Tesla S 85D.

Dato 16.09.2015 @ 12:44


Tesla er ikke som alle andre biler, bare for å ha slått det fast først som sist. De kommer ikke med ny modell hvert år, men forbedringer kommer fortløpende.
På en side kan det være fint fordi man slipper å vente til ny modell slippes, men på den andre siden skal jo bilen selges brukt, og da blir det kanskje ikke så enkelt for folk som ikke er veldig eksperter å sammenligne biler uten å vite datoen for viktige forbedringer.


Jeg har hørt at folk sier: «Om du skal ha el-bil, og du ikke skal ha Tesla, IKKE prøvekjør en Tesla først!»
Nå som jeg har testet Tesla skjønner jeg meget godt hva de mener, det er en ganske annen verden enn «normale» el-biler.
Design, materialvalg (i hvertfall med skinnseter og premium interiør og belysning), måten alt styres på og ikke minst akselerasjonen!


Nå har Tesla fått seg butikk og service senter på Sørlandet. Nærmere bestemt i Avenyen i Sørlandsparken.


Man skjønner fort at Tesla er opptatt av design og av å fremstå som eksklusiv, og jeg vil tørre å påstå at lokalene også skiller seg en del fra tradisjonelle bilbutikkers lokaler.


Håndtakene på en Tesla er i utgangspunktet inni døra for å få ned luftmotstand (og vindstøy), men kommer ut når du er i nærheten med nøkkelen.


Så er det bare å sette seg inn i gode skinnseter (anbefaler å velge skinnseter) med elektrisk justering.
Bak rattet på venstre side er det to spaker, den øverste for blinklys, den nederste for cruisekontrollen – personlig foretrekker jeg å ha cruiseknapper på rattet, for det er knapper man bruker mye, men det er vel en vanesak vil jeg tro.


Døråpner og dørhåndtak innvendig vitner tydelig om et bevisst forhold til design, men knappene i døra ser det ut som om de har kjøpt av noen som ikke bryr seg like mye om dette. Veldig stilige sidespeil også!


Infoskjermen i midten er det ikke vanskelig å få øye på. Her har du 3G inkludert i minst 5 år, direkte oppkobling til Googlemaps så du kan se hvor trafikken flyter greit og hvor det er litt kø, og du kan som passasjer foran surfe på nett om du vil det. Du har også tilgang til noe som minner om Spotify, så du kan bare be om musikken du vil høre på. Anbefaler det gode lydanlegget – sykt bra lydkvalitet!


I dene bilen kan du stille inn det meste, og det er usedvanlig intuitivt og stilig laget. Synes det var raskere og enklere her enn i nye Volvo XC90.
Åpning av hanskerom og nødblink er de eneste knappene som er utenom skjermen.


Instrumentpaneler er også digitalt, og viser hvor mye du har igjen på batteriet, om du bruker eller lader batteriet under kjøring/bremsing, og du kan styre hva du ser på begge sider av speedometeret. Bilen kan kobles på husets WiFi og laste ned softwareoppdateringer mens du sover, så som en iPhone vil den ha mulighet til å holde seg moderne lenge.


Tre gode bakseter, og man slipper den store klumpen på gulvet for den som sitter i midten bak.
Man kan også velge bilen med panorama soltak, og da vil bakseteplassen oppleves som lys og luftig selv om man ikke velger lyst interiør.
Tesla har en nettkonfigurator du kan prøve ut.


Personlig synes jeg Tesla Model S har et pent design fra de aller fleste vinkler, kanskje litt å hente på det svarte feltet foran på bilen, men ellers meget stilig.
Det er en bred og lang bil, så kamera til parkering kommer til nytte.


Bilen har to bagasjerom, et ganske rommelig bak der man kan bestille med 2 bakovervendte stoler som legges flatt nedi gulvet.


Firehjulstrekkerne som er merket med D har noe mindre plass foran fordi det er en ekstra el-motor foran til forhjulene.
En bag får du uansett plass til her om du har behov for det. Husk å ikke smelle panseret ned som du kanskje er vant med, her skal man legge det ned og presse det pent ned i låst posisjon.
Før prøvekjøring fikk jeg tilsendt lenke til denne videoen som viser deg litt grunnleggende om bilen, var litt moro å se, selv om noe info er utdatert på hva som er standardutstyr og ekstrautstyr.


Kanskje litt lang intro, men de er kjent for å være ganske grundige i USA.

Mange el-biler har ikke gjort noe særlig ut av ladeporten, men det har Tesla gjort, de har valgt å droppe det tradisjonelle «tanklokk-designet»


Vet man ikke om det så gjetter man ikke nødvendigvis på at dette var luka til ladekontakten.


Kan åpnes med nøkkelen og innenfra bilens menyskjerm.

Problemet med å prøvekjøre en Tesla er at du kan få veldig lyst på den, og ettersom den har en startpris på 548 000 + ekstrautstyr, så kan det jo fort bli litt penger.
Fordelen med Tesla Model S er at den kan fungere som familiens «bil 1» i motsetning til mange av de andre el-bilene på markedet som kun fungerer som «bil 2».
Og du får ganske mye bil og moro for pengene.

Jeg ville valgt en 70D, med 442km rekkevidde (teoretisk) og 0-100 på 5,4 sekunder, firehjulstrekk + ganske mye ekstra utstyr til ca 140 000, med en totalpris på 725 600.
De som må ha mer rekkevidde kan velge 85, som også kan kjøpe utvidet rekkevidde og heter da 90.


Takk til Tesla Sørlandsparken for lån av nydelig bil, god informasjon og meget god Nespresso.

Det er VELDIG mange tester der ute av Tesla, så kan ikke legge ut lenke til alle, men her er en samling tester:
iTest.no – samling tester av Tesla Model S

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: