Test av Peugeot Expert varebil (aug 2017)

Peugeot Expert er en varebil i «5-mters-klassen» som jeg dro med på test.

Dato 09.08.2017 @ 16:05

I helgen testet jeg Peugeot Expert varebil, konsernbroder med Citroën Jumpy, så de har for så vidt mange likhetstrekk.
Experten hadde noe mer avkrysset på listen over ekstrautstyr i forhold til Jumpyen, så fikk erfart nytten av ekstrautstyret.

Versjonen det selges mest av er L2 på rett under 5 meters lengde, og det var den jeg testet.
L2 starter på kr 264 700 uten mva (322 000 med mva).
Den jeg testet, med 120 hester, starter på 282 300 uten mva (343 300 m/mva).

Forsetene kan heves/senkes og justeres fram/tilbake, en fordel er at man kan ha forsetet ganske langt tilbake, for det finnes jo folk som er lenger enn meg.

Skal du ha bedre seter kan du jo bestille Traveller som varebil, blir liksom litt luksusvarebil det da.

Expert har et godt førermiljø, og her var det krysset av for ekstrautstyr som adaptiv cruisekontroll, head-up display, ryggekamera og navigasjon for å nevne noe. Må innrømme at ekstrautstyret var med på å gjøre turene med varebilen ekstra trivelige!
Ellers er rattet hardplast, og det blir fort mye av det materialet i en varebil.
Samme kule girkule her som hos Jumpy.

På toppen av dashbordet er det koppholder, og i døra har du plass til en stor halvannen liter brus (eller vann da).

Her var det krysset av for innkledning av gulv og vegger, verdt 8 000 spør du meg.
En av fordelene med sidehengslet dør er her demonstrert på venstre side der døren er «hektet av» festet som holder døren i normal åpne posisjon, slik at man kan rygge helt inntil pålastingsrampe og lignende.
Andre har mer sansen for topphengslet bakdør for å få beskyttelse for regn når man henter ut ting og tang baki varebilen.
Uansett hva du liker best er det ingen prisforskjell på de to løsningene for bakdører.

Nærbilde av spesialhengslingen (gul farge) som gjør at man med sidehengslede dører kan kjøre helt inntil lasterampe.

Åpen sidedør, på motsatt side ser du et par skruer i veggen bakom passasjersetet. Det er luka for gjennomlasting av lange ting, akkurat som i Jumpy.

Her er hengerfestet på plass, med tillatt hengervekt på opp til 2500 kg, og nyttelast på 1400 kg.
Komforten er såpass god at denne kan vurderes om du har budfirma som frakter lange avstander.

Ta turen innom din nærmeste forhandler for å få tilpasset bilen slik du trenger den.

Takk til Chr. Repstads Sønner AS for lånet av Experten!

Annonse