Test av Opel Ampera-e en helg i juni 2017

En spennende Opel på helgetest.

Dato 26.06.2017 @ 15:58

Jeg har testet Opel Ampera e på en superkort tur til Arendal i mai, men endelig skulle jeg få testet den litt skikkelig over en helg.


Den korte testen i mai var nok til at jeg skrev meg på venteliste for bilen, men nå skulle jeg forsøke å finne ut om jeg skulle forbli på ventelisten eller ikke.
Det er ingen hemmellighet at det største spørsmålet var om jeg ville trives med førersetet eller ikke.
Første tur gikk fra Auto-Car på Stoa og hjem til garasjen i øs pøs regnvær. Da fikk jeg jo testet at vindusviskere foran og bak fungerer utmerket.


Neste tur var til Plantasjen, for å bytte en tom gasstank til grillen med en som ikke var tom. Nå ser man ikke det fra dette bildet, men bilen skiller seg positivt ut på parkeringsplassen. Har hørt noen klage over bilens utseende, men det skjønner jeg ikke helt. Synes den er på kanten til kul utenpå jeg. Spesielt i denne oransje fargen, men blå er også knallfin! Dette handler naturligvis om smak og behag.


Bagasjerommet er ganske dypt, og er lettere å utnytte enn bagasjerommet i en Golf. Vet litt om det ettersom vi snart har hatt Golf i 3 år.
Pakker man i bager bør man kunne få med seg bra med bagasje. I tillegg er bilen godkjent for takboks, så man kan ha med mer på taket.
Jeg har sett folk feste på hengerfeste fra USA på disse, men det er ikke bilen godkjent for. Har ikke sjekka hva konsekvensen er for de som eventuelt blir tatt for dette, men det er jo da lovbrudd. Opel har ingen planer om å få bilen typegodkjent med hengerfeste.


Tok en del bilder av bilen i Grimstad, og kjørte i løpet av helgen forbi en del bensinstasjoner. Tok meg i å tenke at de bensinstasjonene som ikke sørger for å ha lading for el-bil har en synkende etterspørselskurve foran seg de neste årene. Bensinstasjoner bør satse mer på å bli servicestasjoner, der folk kan tømme sin personlige tank, spise litt og slappe av, mens bilen fyller på sin tank, enten med drivstoff som hydrogen/bensin/diesel, eller strøm. Ladbare hybrider vil vel helst ha både drivstoff og strøm.
Det man vil tjene penger på i framtidens servicestasjon er at folk stopper innom, og bruker tid og penger på å ha det bra mens man venter på at bilen skal bli klar for neste etappe.
En liten ting, hvorfor skal det være så kronglete å «kjøpe strøm» når det er så lett å kjøpe fossilt drivstoff?? Skal man til Danmark for eksempel, må man i god tid i forveien bestille en brikkedings, som kanskje fungerer som den skal. Hva er vitsen med en brikke for hvert land? Man har jo betalingskort? Merkelig!


I løpet av en helt normal helg uten spesielle langturer brukte jeg eksakt 0 sekunder på å lade denne bilen, og leverte den tilbake med godt over halv tank igjen.
Da tenker jeg at det å ha el-bil er gunstig, når du ikke nødvendigvis MÅ lade hver gang du kan. Da har man friheten en bil skal gi etter min mening.
Det er faktisk ekstra godt å vite at du ikke forurenser lufta for folk som vandrer utenfor bilen, og at hver gang du bremser så tar du vare på den energien til neste oppoverbakke. En følelse man må erfare.


En fin ting med å få låne bilen en helg er at man kan teste med de som er i familien, her med barnesete på plass.
jeg skulle ønske jeg bare kunne skryte i vei, men det var ganske kronglete å få satt på beltet rundt et barnesete.


Beltefestene henger fast i noe beltelignende stoff, noe som gjør at de er «for fleksible» når man skal trykke inn beltespennen. Man trenger nesten 2 hender, 1 til å holde klossen som beltespennen skal nedi, og en til selve beltespennen som skal trykkes nedi klossen. Sikkert praktisk for de som er så store at de tar på beltet sitt selv, men direkte upraktisk når du skal styre med barnesete.


Når barna er vel på plass er trivselen god og plassen er god nok for 3 barn. Utsikten er også god fra baksetet, noe som bidrar til trivselen.


De som sitter bak har 2 USB-porter, noe som er kjekt når mobil/duppeditt skal lades på litt lengre turer.
Som man ser på bildet er setet bredt nok til 3 der bak, og det er veldig gunstig at gulvet der bak er flatt, spesielt for den som sitter i midten.


Her har vi bilens «akilles-hel», for dette førersetet er det en del som klager over og en del som synes er helt ok.
Nå skal det sies at jeg har testa 2 volvoer XC60 og V90, og Mazda CX-5 i det siste, og jeg var liksom ikke helt happy med setet i CX-5. Jeg er med andre ord ganske kresen når det kommer til seter, nettopp fordi man faktisk som sjåfør tilbringer mange timer der, og da skal det være et godt sted å være.
Dette setet blir litt smalt, på en sånn måte at jeg kjenner harde plastkanter på sidene når jeg setter meg inn, går ut, og beveger meg litt i setet. ryggen synes jeg også er noe smal og sidestøtten ganske fraværende. Det er nesten så jeg blir litt irritert på meg selv, men jeg klarer ikke å like dette setet sev om jeg forsøker.
Kunne jeg levd med det? Joda, men når det finnes biler med gode seter er det jo kjedelig å bruke 350 000 på en bil der setet irriterer.
Her er etter mitt syn en sentral grunn til å prøve en bil FØR man kjøper den, for det er en investering du helst skal bli helt fornøyd med!

Som jeg nevnte, mange synes setet er helt fint, så prøv selv og se hva du synes!!


Rattet er svært godt å holde i, og rattvarme gir god komfort på kalde vinterdager. En ting jeg ikke la merke til på første test er hvor «liggende» infotainmentskjermen er, og hvor god benplass du får når ikke det er noen konsoll helt ned til gulvet på midten der.
Adaptiv Cruisekontroll kommer nok på en senere oppgradering, men jeg er fornøyd med systemet som er her fordi jeg har lite køkjøring.


Til venstre ser du hvor langt bilen antar at du kommer, med optimistisk og pessimistisk anslag, ganske genialt system. På høyre side har du en øyeblikksmåler som viser deg hva du bruker her og nå, og setter du bilen i sport og akslererer opp bakken på motorveien ved Nedenes kan jeg love deg at du får se noen ganske ville forbrukstall. Akkurat som på fossilbiler så «koster moroa».


Her ser man helt til høyre en knapp bakpå rattet som man kan holde inne for å regenerere mer, altså bremse mer.
Genial å bruke inn mot rundkjøringer og i andre tilfeller der nedbremsing er nødvendig. Blir raskt vant med når man bør trykke den inn.

Så til et irritasjonsmoment, til venstre, hvit plast – det gir noe veldig med gjenskinn i ruter når sola skinner – spesielt i sidevinduet der du helst skal se klart gjennom til sidespeilet. Direkte forstyrrende dessverre.
Et annet irritasjonsmoment er den totale mangelen på valgfrihet for luftdysene, altså om man vil ha de på eller av. Her er de på og ferdig med det, du kan styre retningen, temperaturen og viftehastigheten. Klarte ikke å bli «kompis» med «Auto-modus» på 23 grader ble det for varmt, og på 22 ble det for kaldt… 22,5 fantes ikke… ja ja… snodig.


Apple Car Play er ikke noen nyhet lenger, men her har du igrunnen bilens navigasjon, så på Opel Ampera e er det sentralt å koble på mobilen om du trenger navigasjon. Jeg tror ikke det er noen ulempe, men en fremtidsrettet løsning. Mobilabbonement kommer med stadig mer og billigere data inkludert, og mye mer oppdatert navigasjon enn «fastmontert» bilnavigasjon kan levere.


Bilens ryggekamera får helt klart godkjent. Har sett klarere bilder og skjermer, men dette holder i massevis!


Det er svært mye ved Opel Ampera e som jeg liker veldig godt, som den kvikke responsen, cruising på motorveien, stillheten på småkjøring, godt anlegg, lang rekkevidde, kule farger og bra design, brukervennligheten, plassen i baksetet og sikkert en del mer jeg ikke kommer på.

Det er noen få ting jeg er mindre glad i, litt stump fjering (prøv fartshumper), hvit plast som gir gjenskinn, infotainment med et lite hakk å gå på i forhold til brukervennlighet, litt metallisk lyd når alt av dører skal lukkes, litt mye plast innvendig, og dessverre er ikke jeg glad i førersetet, irriterende nok – det andre kunne jeg fint oversett.


Jeg tror svært mange kommer til å bli veldig glad i denne bilen, den er svært så likandes, prøv den du også!

Takk til Auto-Car for lånet av Opel Ampera e!

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: