Test av nye Opel Insignia Sports Tourer OPC (okt 2017)

Opel Insignia har tatt kvantesprang når det kommer til utvendig og innvendig design, men hvordan er den å kjøre?

Dato 20.10.2017 @ 16:33

Det skjer mye hos Opel for tiden når det gjelder nye bilmodeller, og jeg skal forsøke å holde deg oppdatert.
Her har vi nye Opel Insignia Sports Tourer OPC, det vil si stasjonsvogna med 260hk bensinmotor og AWD, neppe den flest kommer til å velge.

Designet på nye Insignia er svært stilig etter min smak, lekre linjer, og de våger hele veien og bilen er stilig fra alle vinkler.
Morsom å kjøre er den også, med 260hk gjør den 0-100 på 7,3 sekunder. Kreftene leveres pent og dannet, for dette er jo en stor bil på nesten 5 meter, og utstyrsmessig oser faktisk denne bilen luksus!


Startprisen på bilen jeg testet er kr 619 900, men den har også fått omtrent det som er mulig av ekstrautstyr, og kostet dermed ca 700 000.
Bilen starter på kr 354 900 som Sports Tourer, men finnes også som lekker Grand Sport – kan minne om Audi A7 som biltype, som starter på 344 900. Da får man bilen med manuell kasse og 165hk bensinmotor. Du får den kun i utstyrsnivå Premium, noe som gjør at bilen er usedvanlig godt utstyrt i utgangspunktet, det er rett og slett svært mye stilig bil og mye utstyr for pengene!


I denne bilen var det ekstra gode forseter, med minnefunksjon, ekstrautstyr til kr 6 900 som jeg varmt kan anbefale. Det gjør bilturen ekstra god at setene er gode. Førersetet har også ventilasjon og massasje, for å gi litt ekstra luksus.


Ryddig og oversiktlig interiør, ikke lenger «knappekaos» selv om det fortsatt finnes knapper. Meget godt ratt som ligger i OPC-line interiørpakka. Vil du ha både gode seter og godt ratt har de en samlepakke for dette, som totalt kommer på 11 900 – og gir mye komfort og glede for pengene.
Selv synes jeg kanskje head-up ramma forstyrrer litt et svært harmonisk og lukseriøst interiørdesign, nesten litt finurlig at man ikke har kommet opp med lekrere løsninger for HUD enda.


ryddig, oversiktlig og pent i midtkonsollen, og legg merke til alu-pedalene, lekker detalj fra OPC-line interiørpakka.


Velger du ekstrautstyret Park & Go får du blant annet med 360 kamera som er nyttig ved parkering og når man skal ut av litt uoversiktlige utkjøringer.


Baksetene er noe høyt hevet opp, noe som er supert for barn og deres utsikt, men for meg blir det slik at håret subber i taket.


Nå stjeler nok panorama soltak til kr 12 900 noe av takhøyden, men samtidig gir det jo veldig bra lys i kupeen.


Oppvarmede ytterseter bak og 2x USB er med i bilens standardutstyr. Bra og nyttig for de som sitter bak.


Bilen er fin bak også. Vet ikke helt hvorfor, men får litt følelse av designinspirasjon fra Toyota på baklykter, og Passat på enderørene. Fint er det uansett.
Dette er kanskje ikke førstevalget om du trekker mye campingvogn, for den «lille» bensinmotoren kan trekke 1405kg, dieselmotoren kan trekke 1700kg og bilen jeg testet kan trekke 2200kg – mistenker sistnevnte da kan få et noe høyt forbruk.


Her har du 560 liters bagasjerom som er lett å utnytte til disposisjon. Lett å legge ned bakseter med knapper i bagasjerommet.


Jeg kan anbefale en tur til Auto-Car dersom du er i Arendalsområdet.
Er du på jakt etter stor stasjonsvogn, med mye utstyr for rett under 400 000 BØR du virkelig vurdere nye Opel Insignia Sports Tourer!

 

Oppdatering:
Laget en video av denne bilen med Batfish:

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: