Test av nye Honda HR-V (nov 2017)

Ut på strandtur med nye Honda HR-V.

Dato 19.11.2017 @ 16:53

Jeg fikk et spørsmål fra et par lesere om jeg hadde testet Honda HR-V, men den har jeg ikke fått testet før.
Honda-forhandleren i Arendal la ned for en del tid tilbake, men jeg tok turen til Kristiansand, og fikk låne en av Mobile Sørlandsparken for testing.


Honda HR-V har et trivelig design, som ikke skremmer vekk noen, men som man kanskje heller ikke får veldig sterke følelser for?
Dersom man husker forrige HR-V er dette designet klart å foretrekke. En moderne og trivelig kompakt-SUV.
I Norge leveres HR-V med forhjulstrekk, og jeg mistenker den hadde solgt noe mer i Norge dersom en hadde kunne fått den med firehjulstrekk.


Forsetene i delskinn ser fine ut, og gir god sidestøtte, men man kan ikke justere opp setet foran på sitteputen, og dermed får man ikke så veldig god lårstøtte dersom man har litt lange ben. Selv er jeg mest glad i elekstrisk setejustering, helst med minnefunksjon. Når det er manuell setejustering er jeg mest glad i et hjul for å justere ryggens vinkel, men noen liker spak bedre enn hjul for denslags. Korsryggstøtten liker jeg også å kunne justere på, men fant ikke det her.
En grunn til at mange velger kompakt-SUV er at de ønsker å sette seg mer inn i bilen enn ned i den, og den fordelen får du også her.


Førermiljøet er oversiktlig og preges av et par skjermer i midtkonsollen, en for infotainment og en for klima-anlegget.

Dieselmotoren gir bilen greit med krefter, og bilen trives godt på motorvei og småveier. Savner kanskje adaptiv cruisekontroll, men det er vel fordi jeg er så vant med det fra før. Støynivået er egentlig ganske greit i forhold til prisklassen bilen befinner seg i, kanskje til og med noe lavere støynivå enn biler i samme prisklasse.


Bilen jeg testet var i utstyrsnivå Executive, og har dermed ryggekamera og navi i infotainmentskjermen. Det jeg stusset litt på var den runde informasjons-saken til høyre for speedometeret, for der var det valgt å droppe farger og heller kjøre hvitt/svart. På skiltgjenkjenning synes jeg mangelen av farger dro ned litt det moderne uttrykket de to skjermene i midtkonsollen gir.
Rattet er noe hardt, men trukket i skinn. Skulle gjerne droppet «gitteret» i bunnen slik at jeg kunne hatt flere grep å skifte mellom på rattet.


Når jeg prøvekjører biler er det som regel et eller annet jeg blir glad i med bilen jeg tester, og denne girspaken er jo grunn nok til å velge manuelt gir.
At automat-kassen er en CVT er vel en grunn for noen andre. Girspaken er rett og slett kult utformet, kort og snasen, og svært presis kasse følger med og gir godfølelse når du girer. 120 hk dieselmotor på 1,6 liter som jeg testet passer bilen meget godt, men du kan også få den med en 1,5 liters bensin på 130 hk. Her er det lagt vekt på fornuftige motorer.


Infotainmentskjermen er av det trykkfølsomme slaget, og fungerer greit, selv om jeg foretrekker å kunne velge mellom joystick og skjermtrykking.
Jeg fant fram til det jeg ønsket, selv om jeg har opplevd infotainmentsystemer som er hakket mer innlysende. Lyden i anlegget må kunne sies å være fin.
Skjermen for klima-anlegget opplevdes nesten som den mest moderne skjermen, stilig knapp der for setevarme.


Baksetene passer aller best om du er litt under 184cm lang, både med tanke på hodet og ben, men har helt klart opplevd kompakte SUV’er med mye mindre plass bak enn i HR-V. Er man 175 cm høy vil man nok oppleve plassen bak som meget god.
Det geniale med baksetet er at man kan vippe sitteputene opp i loddrett posisjon dersom man trenger å frakte noe litt høyt, som for eksempel en TV, bak forsetene.
Legger man ned baksetene blir det helt flatt fra bagasjerommet, og passasjersetet foran kan legges ned, for de som ønsker å frakte gjenstander med lengde på 240 cm – kjekt for de som surfer og ikke vil ha surfbrettet på taket, eller de som liker å slippe å leie henger hos IKEA.


Klossen på gulvet i baksetet er lav, noe som gir bedre komfort for den som sitter i midten i baksetet.


Glasstak gir mye lys inn i kupeen, men jeg mistenker det kanskje også stjeler noe takhøyde innvendig, kanskje akkurat de cm jeg manglet bak?


HR-V har et moderne uttrykk bak også, med store baklykter som spiller på lag med bilens design.
Stigtrinnet på siden av bilen er ekstrautstyr, men gjør bilen ganske stilig og røff, og barn kommer lettere inn/ut, så det ville jeg vurdert seriøst.


Bagasjerommet har plass til 453 liter før du begynner å felle ned noen bakseter. Det smalner inn en del over hjulene.


Bilen jeg testet starter på 341 900 før du legger på stigtrinn, metallic lakk, hengerfeste og vinterhjul.
Går du ned fra Executive til Elegance starter den på 313 900, men da har du ikke ryggekamera, DAB-radio, navigasjon, høydejustering av passasjersete, panorama glasstak, mørktonede vinduer, Tak-rails, LED kjørelys og frontlys, smart nøkkel som du kan ha i lomma når du åpner og starter bilen… og det er jo en del der som nok gjør mye med hva du får solgt bilen for dengang du skal det.
Med bensinmotor, manuelt gir og Executive starter bilen på 335 900.
Aller billigste utgave, Comfort med bensinmotoren, starter på 263 900.

Mobile Sørlandsparken kjører leasingtilbud nå på HR-V Elegance, med innskudd 34 990,- og 2 990,-/mnd som inkluderer vinterhjul og serviceavtale.


Er du i markedet for kompakt-SUV kan jeg anbefale en tur innom Mobile Sørlandsparken, eller en annen Honda forhandler der du bor for å teste Honda HR-V.

Annonse