Test av ny Mazda CX-5 AWD Optimum (juni 2017)

Mazda CX-5 har fått seg en skikkelig facelift, og måtte jo testes.

Dato 22.06.2017 @ 15:56


Mazda CX-5 er en SUV som har slått an godt her i Norge, og nå har den kommet i ny versjon. Du kan se min test av forrige utgave av CX-5.


Jeg testet bilen med 160hk bensinmotor med automatgir, og i den nye fargen Soul Red Crystal som kler bilen veldig godt.
I utstyrsnivå Optimum, som er høyeste utstyrsnivå, starter denne på 470 000 + 7 900 for lakken og 1500 for fargen off-white på skinnsetene.
Her er ikke listen over tilgjengelig ekstrautstyr lang, men parkeringsvarmer og hengerfeste koster ekstra.


Startprisen for CX-5 er 367 000, med 165hk bensinmotor og manuelt gir, i utstyrsnivå Core som logisk nok er det laveste utstyrsnivået.
Du får også bilen i Vision og Vision Plus før topputgaven som er Optimum. Dieselmotoren har i hovedsak 150 hk, men det finnes en diesel på 175hk som du kun får i Optimum. Den starter på 510 000. 194hk bensin i Optimum koster 506 000.


Lyse skinnseter er lekre, og da ungene skulle inn i bilen i dag tidlig sa de «Whow, denne var fin pappa!».
Selv er jeg litt usikker på hva jeans og unger gjør med fargen på slike seter, men det vet kanskje noen som har slike?
Komfortable seter, men kanskje litt kort sittepute for noen? Selv skulle jeg gjerne kommet meg et par cm lenger ned. Kanskje litt «glatt» skinn?
Veldig bra med el-seter med minne, det setter jeg pris på, da slipper man å bruke tid hver gang man skal ut på tur for å finne den optimale sittestilling.


Her styrer du adaptiv cruise fra rattet, det liker jeg godt. Rattet er godt, men kanskje litt «smalt» for noen. Litt usikker på hvorfor området over metallet på rattet er dekket med plast, liker best å kunne variere grep, og da bruker jeg gjerne også det området på ratt der det er mulig.


Litt usikker på designet rundt infotainmentskjermen, tror liksom det er mulig å finne på en noe lekrere løsning.
Ellers er det meste her pent og logisk nok til at man finner rimelig fort frem uten noe bruksanvisning. Designet på luftedysene er mye finere nå, før var de ganske så anonyme.


Plassen i baksetet er grei, litt avhengig av hvem som sitter foran. Jeg fikk litt lite benplass bak meg selv. Barna stortrivdes baki her. ISOFIX finner du på yttersetene.


En kompakt SUV prioriterer design foran plass, så bagasjeromsplassen er man ofte litt spent på når designet er stilig fremfor firkantet.


Hjulbuene stjeler en del plass i bagasjerommet, men ellers er det helt ok plass. Bakseteryggen er delt 40/60 om man får behov for å legge den ned.


Jeg ville nok valgt bilen med 175hk dieselmotor, jeg mistenker den gir litt mer skyv enn 160hk bensin, noe bilen fortjener.
Dieselmotoren får gjennomgå for tiden i media og i folks bilvalg, og som Benny fra Broom synes jeg det er litt dumt.
For de av oss som ikke bor i eller like ved Oslo, Bergen eller Trondheim, så er dieselbil foreløping et ganske så fornuftig valg med tanke på utslipp av CO2. Forbruket av drivstoff blir lavere, og det merkes også økonomisk i forhold til bensin. Om 5 år er det nok en god del mer elektrisk og el-hybrid å velge mellom, og jeg forstår de som bekymrer seg for andrehåndsverdien. Kanskje er det mest gunstig å eie bilen i 10 år eller mer, slik at den er mer eller mindre totalt avskrevet i forhold til restverdi?


Når markedet er i rask endring er det ofte lurt å velge ut fra eget behov på litt lang sikt fremover, da vil jeg tro at en CX-5 vil kunne dekke svært mange ulike familiers behov for transport fremover. Her får du ihvertfall veldig godt utstyrt bil for pengene. Utstyr du må ut med 100-200 tusen ekstra for hos en del andre bilmerker.


Takk til Sigmund Aasen AS for lånet av CX-5! De har en Facebookside du kan følge.

Mer fakta om bilen finner du på Mazda.no

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: