Test av nye Kia Sportage Active AWD (sept 2018)

Kia har frisket opp sin Sportage, både utenpå og inni, så jeg måtte jo sjekke hvordan det var blitt.

Dato 21.09.2018 @ 08:18

Da det var Sørlandets Bilmesse i Arendal, så fikk jeg testet nye Kia Sportage en liten tur.

Lysdesign, og ellers litt kosmetiske forandringer er i hovedsak det som har skjedd utenpå bilen, i tillegg til at den er bittelitt lenger og høyere enn forgjengeren.

Du får Sportage i 4 utstyrsnivåer, innstegsmodellen Classic med nedtunet motor, 2-hjulstrekk og manuelt gir, som starter på 369 400.
Så kommer utstyrsnivå Active, som jeg testet. Her kan du velge om du vil ha trekk på 2 eller 4 hjul, men fra Active og oppover er det en 7-trinns dobbeltclutch automatkasse som gjelder. Fra Active og oppover har den 1,6 liters store dieselmotoren 136hk og 320 NM, ingen lyskryssracer med 0-100 på ca 12 sekunder, men helt grei motor. 2wd starter på 424 400 og 4wd 473 400.

Testbilen hadde LED-pakke, som gir bi-LED hovedlys og LED-baklys til kr 8900 og Teknikkpakke, som gir adaptiv cruise, parkeringssensor foran og tråløs ladeplate til kr 8900.

Du kan også få den som Exclusive 2wd fra 469 400, og 4wd fra 523 400.
Øverst på utstyrsnivå troner GT-Line, 2wd fra 499 400 og 4wd fra 553 400.

Disse prisene inkluderer frakt og leveringskostnader til Arendal.

Forsetene i Active er stoff, med helt grei sidestøtte, men du kan ikke justere sitteputens vinkel i framkant, noe som gjør at det er lurt å sjekke hva du selv synes om sittekomforten i setet før du handler. For meg var den helt grei.

I Active er det kun korsryggstøtten som er elektrisk, og det er inn/ut den kan justeres elektrisk, ikke opp/ned. Du kan justere setets høyde med å jekke deg opp eller ned, og du har et rullehjul for å justere seteryggens vinkel.

Går du opp på Exclusive får du delskinnseter med elektrisk justering, og på GT Line er det skinnseter som også tilbyr ventilering for de varme sommerdager.

Rattet er litt endret fra forrige versjon, men ikke noe du nødvendigvis tenker masse over. Det er fint å holde i og knappene er gode.
Ettersom testbilen hadde teknikkpakke er crusekontrollen adaptiv, det er det stadig flere som finner ut at de liker veldig godt.
Ellers er infotainmentskjermen oppgradert fra 5 til 7 tommer (GT Line har 8″).

Ryddig og greit førermiljø, men det er en del plastflater her.

De noe analoge instrumentene bakom rattet gjør vel at noen fortsatt synes utseendet her inne blir noe konservativt, men det er jo mange som liker det også.

Fin midtkonsoll, nye vribrytere for klimaanlegget, rattvarmeknapp er kjekt å ha på vinteren, og de to «tomme» knappene utenfor setevarmen er til GT Line som har ventilasjon i setene. Ellers greit med lademuligheter, og teknikkpakken gir også ladeplaten som jeg har blitt veldig glad i etter jeg fikk meg telefon som lades på slike plater.

Når du har 4wd er det litt ekstra knapper bakom rattet i forhold til fremkommelighet. Kjøremodusen merker man ikke ekstrem forskjell på de ulike valgene, så den mistenker jeg man lar stå i normalmodus. Greie koppholdere.

Noen knapper til venstre for rattet, der knappen med bil og filstreker på faktisk skal hjelpe deg å beholde bilen i fila, med mindre du blinker til en annen fil da.

Bilens lengde er på 4,485 meter, så Sportage er relativt kompakt, men man har grei bakseteplass likevel.

Bak er det en 12v sak til lading, så skal mange lade er det jo kjekt med en plugg som har et par USB-innganger.

Bagasjerommet rommer 480 liter med saker og ting du vil ha med deg, og i tillegg til takboks kan du trekke henger på inntil 1600kg.
Hjulbuene tar kanskje litt mye av bagasjerommets bredde? Baksetet er delt 60/40.

Kia Sportage er en trivelig og kompakt crossover/suv, mistenker den også er trivelig på lengre turer enn jeg hadde den med på. Det kjennes litt som om den fortjener noe mer motor, og snart kan du få den med mer motor, en 2 liters diesel med mild-hybrid teknologi.

Den nye motoren yter 185hk, leverer 400NM, noe som betyr at du kommer fra 0-100 på 9,5 sekunder istedenfor 12. Den kommer kun med 4wd, og en 8 trinns automatkasse. Bagasjeromsvolumet krymper til 439 liter, men tillatt hengervekt øker til 1900kg.

Sterkere motor betyr jo mer avgifter her i landet, og den sterkeste motoren får du kun i Eclusive og GT Line, med startpris på 609 400 blir den kanskje litt dyr? Det vil tiden vise.

Takk til Bertel O. Steen Arendal for lånet av nye Sportage

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: