Kort prøvekjøring av Lexus NX 450h+ F Sport S Sun (okt 2021)

Vi fikk bli med Lexus Norge til Mallorca for å teste den nye ladbare hybriden fra Lexus som kommer til Norge tidllig på nyåret.

Dato 07.10.2021 @ 14:12

Selv om Lexus NX 450h+ deler en del byggeklosser med Toyota RAV4 phev, som plattform, batteri og løsningen med elektrisk motor foran og bak, så er dette to biler som ser veldig forskjellig ut, og som oppleves helt forskjellig.

Selv om dette bildet viser det de to bilene deler, så er det allerede her store forskjeller i løsninger og materialvalg for fjæringssystem, samt en helt annen tuning og tilpasning av motorene og bremsene mellom de to bilene. Lexus har på en måte noe mer midler til rådighet for å lage bilen mer sofistikert og lukseriøs i opplevelsen.

Første kvelden på Mallorca fikk vi se bilen, og høre om den på presentasjoner og gjennom samtaler med folk som har vært med i prosessen for å lage NX.

Da fikk vi vite fra Espen Olsen, fra Lexus Norge, at det kun blir den ladbare hybriden som kommer til Norge, ihvertfall i første omgang, rett og slett fordi den blir likt priset i Norge som en hybrid uten mulighet for lading.

En ladbar hybrid med 309hk systemeffekt, 69-76km elektrisk rekkevidde på blandet kjøring, og meget tett på å være like effektiv som hybriden når batteriet er tomt, har så mange fordeler at det blir denne folk i Norge ville velge uansett.

Her skal det nevnes at WLTP-tall ikke er testet eksternt enda, og vi gleder oss veldig til å få testet den elektriske rekkevidden i Norge når bilen dukker opp her på nyåret.

I forhold til forrige NX har den nye vokst et par cm i lengde og bredde, og akselavstanden har økt med 3cm. Høyden er ca som før, med en økning på 2mm.

Tirsdag morgen var det klart for kjøring, og vi var 2 og 2 som delte bil, dermed ble det mest tid til å bli kjent med bilen, og det ble lite tid til å filme den i denne omgang.

En liten film fikk vi da laget, men vi får heller lage en litt mer omfattende når bilen kommer til Norge på nyåret.

Vår tildelte testbil var denne Sonic Chrome grå F Sport S Sun, som har 20» sorte felger, AVS justerbare dempere, sportsseter og ellers alt av utstyr som denne bilen kan ha.

Dette er også versjonen som koster mest, fra kr 788 700 + frakt/levering, og ev tillegg for lakk, vinterdekk og hengerfeste.

Innstegsmodellen heter Business + og koster fra kr 644 900 + frakt/levering, og er den eneste du kan få med 9,8» skjerm, de andre har samme 14» skjerm som i testbilen vi hadde. Det er også eneste utstyrsutgave uten ventilerte forseter og minnefunksjon for førersetet. Et hakk opp fra Business+ finner du Executive, og Executive Tech er hakket opp, der man får med et knallbra head-up display og avanserte Quad LED lamper. Executive Tech starter på kr 708 800 +frakt/levering.

Selv om Bi-LED lys som er på Business+ og Executive sikkert er fine, så har Quad LED lampene egenskaper som gjør at de kun blender ned der de må, rundt de biler du møter eller kommer bak, mens alt annet holdes godt opplyst. Etter min mening en sentral løsning for mørke norske veier. Kjører du kun på veier med veibelysning blir ikke dette like sentralt.

Vi gleder oss til å få testet lysene på mørke norske veier til vinteren.

Den største forskjellen fra forrige NX er jo at denne er ladbar. Har du en ladeboks hjemme som er koblet opp med 32A sikring, så kan du lade bilens 18,1kWt store batteri fra 0% til 100% på 2,5 timer takket være ombordladeren på 6,6 kW. Dette batteriets rekkevidde har man ikke fått de eksterne WLTP-testene på enda, men interne tester tilsier at man skal få omlag 69-76km elektrisk rekkevidde på WLTP-blandet kjøring.

Ettersom vi har kjørt Toyota RAV4 hele 89km elektrisk i vår testløype, har vi ikke noen problemer med å tro på Lexus sine tall.

NX har mer utstyr, og noe mer vekt, og får da en aning kortere elektrisk rekkevidde enn RAV4 selv om de har samme batteripakke.

Kjekt med det vesle lyset i ladeluken dersom det er mørkt der du lader. Har du trang garasje er det kanskje mer optimalt om ladeluken er på samme side som førerdøren, og det får du ikke med NX dessverre, ladeluken er på høyre side bak.

Før vi rusler inn i bilen kan det jo nevnes at man kan dra med seg inntil 1 500kg på hengerfestet dersom man velger å kjøpe det til sin NX 450h+.

Man kan velge mellom fast hengerfeste eller avtagbart, og dette er noe som ettermonteres hos forhandleren din.

I testbilen var det mye rød dekor, men man må ikke velge rød, man kan ha helsort, sort i kombinasjon med hvit eller en beige farge på interiøret.

F Sport er en utstyrsgrad som inkluderer sportsseter, og for min brede bak ble sidestøtten i sitteputen noe merkbar, så av den grunn ville jeg nok heller gått for Executive Tech eller Luxury selv.

For folk med mer normal bredde på baken er setene svært komfortable, de justeres elektrisk, og har minnefunksjon, varme og ventilasjon om du går over Business+ som ikke har ventilasjon eller minnefunksjon. Materialkvaliteten er veldig høy. Ser du på siden av rattstammen finner du en bryter for elektrisk justering av rattets posisjon. Jeg kan klare å se for meg at det kan finnes noen som vil ha rattet omlag 1 cm lenger ut, men selv fant jeg en meget god sitteposisjon her.

Sitteputens lengde kan ikke justeres, men ellers er det meste av justeringsmuligheter på plass.

Jeg fant en bil som hadde seter som ikke var røde, og må si jeg falt for denne fargekombinasjonen med sort og hvit. På grunn av at bilene ble rengjort for de som skulle kjøre dem var det ikke så lett å «hoppe» mellom bilene, så vi kjørte kun F Sport S Sun de timene vi hadde på oss.

Personlig kunne jeg tenke meg å justere førersetet ned en cm eller to mer enn jeg kunne, mest for å få litt mer luft mellom hodet og taket, for utsikten gjennom frontruta var god.

Godt mulig at man ikke mister takhøyde dersom man ikke har soltak, men det fikk vi ikke testet i denne omgang. (det var ihvertfall tilfellet i RAV4, at hodeplassen foran ble bedre uten soltak).

Det er ikke ofte jeg klapper i hendene når jeg mister muligheten til å bruke joystick eller touchplate, men jeg innrømmer først som sist at jeg aldri har klart å bli bestekompis med Lexus sine touchplater. Her er den borte vekk, og skjermen har vokst til 14» og er trykkfølsom. Så får det heller være at man må pusse skjermen med microfiberklut innimellom.

Det var også for meg ganske revolusjonerende med en infotainmentskjerm som var like logisk som en moderne mobiltelefon, i en Lexus. Jeg innrømmer også at jeg ikke har vært helt inne i den tidligere logikken til Lexus i deres skjermløsninger. Nå er det enkelt og intuitivt, og takk for det!

Som om det ikke var nok, du kan si «hallo Lexus» og be bilen fikse ting for deg muntlig, som å åpne/lukke vinduer, endre temperaturen i klimasonen din, eller spille Bruce Springsteen. Trådløs Apple CarPlay, men Android Auto er fortsatt kablet. Hyggelig lyd i anlegget selv om du ikke får anlegg fra Mark & Levinson i NX 450h+.

Navigasjonen i nye NX er skybasert, og den mest presise navigasjon vi har vært borti i noen bil til nå, den klarte å skille på få meter når du skulle ut av en rundkjøring med mange utganger, og det er ekstra kjærkomment når du kjører rundt en plass du ikke har kjørt før. Damen som leser opp instruksjonene har en noe mollpreget stemme, men du blir ihvertfall ikke stresset av de beskjeder du får fra henne, og de muntlige beskjedene er også svært presise.

Head-up displayet er også svært godt og informativt, selv om man har på polariserte solbriller.

Når du kjører med nye NX er det litt stillere enn vannet bak bilen i bildet over her, og de ekstra avansete fjæringene er svært komfortable, selv om du skulle velge kjøremodus Sport+.

Glem det faktum at kjøreprogram Sport og Sport+ finnes, det er superkomfortabelt, og relativt langt fra sportslig, men du får strammet opp fjæringene dersom du skal kjøre på ekstra svingete vei, og styringen blir mer direkte og gassresponsen noe raskere. Lexus sitt DNA er komfort og kontroll, og det får du servert til gangs gjennom komfortabel fremdrift og lavt støynivå. Her er det lett å glede seg til langturene!

Da vi så på kartet i GPS’en så det ut som om vi virkelig skulle få teste fjæringskomforten, og den store forskjellen på komfort og sport/sport+, men det var som om vi hadde havnet i en slags maurtue av syklister, og med en bil foran oss som syntes det var skummelt med både syklister og svinger ble det ikke så aktiv kjøring som vi hadde trodd på de svingete smale fjellveiene.

Det at instrumentskjermen er buet tenker man ikke over når man kjører, men man ser det godt fra passasjersetet.

Legg også merke til at knapper for styring av klima og seter alltid er tilgjengelig uansett hva som vises på den store skjermen.

I normalmodus kan du selv stille inn hvordan kraftoverføring, fjæring, styring og klimaanlegg skal oppføre seg.

Jeg skulle gjerne sett at modus Sport+ var byttet ut med «individuell», og at man foretok egne ønskede innstillinger der, slik at normal kunne forbli normal.

Joda, jeg vet jeg har nevnt navigasjonen, men den var så bra at den må få god plass her, tenk om alle kunne lære av Lexus her? Vise servicetilbud ved ulike avkjøringer fra motorveien – genialt for de som er på langtur!

Enkle avkjøringer fra motorveien får enkel anvisning på siden, mens mer avanserte valg av kjørefelt fikk opp mer avanserte hjelpebilder.

Fikk litt lys inn på linsa her, men ryggekameraet må også få skryt, nesten som om bilen er gjennomsiktig i 360 visningen, slik at man lett ser hjulenes plassering under bilen.

Her er det også Over The Air oppdateringer, inkludert de første fire år. Følger man bilens serviceprogram får man også inntil 10 års garanti, ikke på slitedeler naturlig nok, men på bilen, batterier og motorene som sådan. 160 000km er grensen for denne garantien dersom du kjører langt hvert år blir det mindre enn 10 år før du kommer opp i 160 000km.

Trygghet og forutsigbarhet handler ikke bare om kjøreegenskaper hos Lexus.

Baksetene har ISOfix, og om man ikke velger innstegsmodellen er det også varme i yttersetene.

Når jeg stiller inn forsetet på meg selv får jeg bra med kneplass. Jeg er 184cm lang, har en stor bakende og en lang rygg, og tar sånn sett mer plass enn de fleste andre som er 184cm lange.

Hodet har ikke like mye klaring opp til taket, og jeg kan kjenne at hårsveisen kan komme litt borti taket om jeg prøver på å få det til.

Selv om jeg trives aller best med å kjøre selv, så kunne jeg fint sittet bak i den nye NX.

Mellom forsetene finner de som sitter bak knapper for setevarmen i yttersetene, samt 12V og et par USB-C plugger til lading.

Legg merke til knappen i døren, det er døråpneren, elektronisk åpning av dørene både foran og bak i nye NX.

Som man ser fra bagasjerommet er baksetene delt 40/60, uten noen skiluke. Bagasjerommet har plass til 525 liter bagasje.

Tanken med bagasjeromsskjuleren er at den lett skal kunne brettes sammen og legges vekk dersom man skal ha mye i bagasjerommet.

Under gulvet er det plass til ladekabler, og tar man med plassen her blir det 545 liter med plass i bagasjerommet.

På venstre side under bagasjeromsgulvet og et ekstra lokk, finner man bilens 12V batteri, kjekt å vite før man åpner panseret for å finne batteriet, det er plassert bak.

Kjører du under 30 km/t skal bilen lage en lyd når den kjører elektrisk, og den lyden NX lager var ikke en jeg hadde blitt glad i, den kunne minne litt om en slags alarmklokke noen har glemt å slå av på et soverom i huset. Vi gledet oss ikke over mye trafikk og lave fartsgrenser gjennom bysentrum for å si det slik.

I 120 km/t synes vi kanskje det var litt mye vindstøy, men det kan jo også skyldes at det ikke var noe særlig annen støy i bilen som kunne overdøve vindstøyen.

De som elsker Mark & Levinson anlegg i Lexus vil kanskje måtte teste bilens anlegg, som er bra, men ikke Mark & Levinson.

Navidamens mollstemte beskjeder hadde kanskje tålt en dose kaffe?

Vi undret oss litt over at ladeplaten ikke var noe mer gummiert, noe som ville hindret mobilen fra å skli rundt oppi der i rundkjøringer. Ellers lader den nå mye raskere på ladeplate enn før.

Så var det min brede bak som ikke ble helt forelsket i sitteputens sidestøtte i sportssetene til NX F Sport, og Sport+ er ikke sportslig for de som kommer fra biler som er sportslige.

I Norge der man får mindre avgifter på en bil som kan gå langt elektrisk så får man mange fordeler med den ladbare hybriden, for akselerasjonen blir langt bedre når man får en elektrisk motor foran på 182hk og en bak på 54hk i tillegg til bilens 2,5 liters bensinmotor på 178hk som har en Atkinsons syklus som gjør at den ikke har så mye å bidra med på lave turtall, men som går billig når den er oppe i turtall. Sjelden friskt til å være Lexus uten at det blir veldig sportslig. Komfort og forutsigbarhet er mer sentrale egenskaper.

Når den ladbare hybriden er nesten like effektiv med tomt batteri som hybriden så blir valget ganske enkelt for oss som ikke må betale masse ekstra for å få NX som ladbar hybrid.

Da får du en bil som for de aller fleste vil fungere som en elbil i hverdagen, og de få gangene du skal på langtur trenger du ikke tenke på begreper som ladekø, eller ladepause.

Med 19,5cm bakkeklaring og AWD kommer du også fint fram til hytta di med nye NX.

Selv om det var veldig deilig å kjøre rundt på Mallorca, så gleder vi oss til NX 450h+ kommer til Norge, og vi får mer tid med bilen over nyttår, da skal vi teste elektrisk rekkevidde i kulden, finne ut av forbruket med tomt batteri, snakke mer med bilen og se mer på hva den kan og ikke kan hjelpe oss med gjennom stemmestyring, og kose oss mer med den ekstremt gode komforten bilen leverer.

Takk til Lexus Norge for at vi fikk være med til Mallorca og teste Lexus NX 450h+ F Sport S Sun!

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: