Ford Capri – testet i Norge (Nov 2024)

Det er ikke lenge siden Hans Vidar var i Marseille i Frankrike for å møte Ford Capri for første gang, men allerede nå har vi hatt vår første test med bilen i Norge, og her er det mye å glede seg over.

Dato 29.11.2024 @ 15:12

Som kjent så bygger Ford Capri på Volkswagens MEB platform og deler mye av de tekniske detaljene derifra. Der Ford Explorer er den noe mer tradisjonelle SUV´en, er Capri det litt mer sportslige alternativet, ala VW iD.4 kontra VW iD.5.

 

Da Hans Vidar tok en grundig gjennomgang av bilen i Marseille, vil vi derfor ikke gå gjennom alt på nytt her – detaljene om denne bilen finner du i saken under.

 

For ordens skyld så nevner vi at bilen er 4,63 meter lang, 1,87 meter bred og har en akselavstand på 2,77 meter. Det er drøye 16 cm lengre enn Ford Explorer, mens både bredde og akselavstand er lik. Batteriet er på 79 kWt netto, du får altså her bruke litt mer av batteriet enn det VW tillater da de har oppgitt 77 kWt netto som maks. Capri fåes i forskjellige varianter og utstysnivå, bilen vi tester heter Capri Premium AWD, altså høyeste utstyrsnivå og firehjulsdrift.

 

 

Ford Capri prøvekjørt i Frankrike (nov 2024)

 

 

 

Testbilen er utstyrt med 18-veis justerbare seter, hvor 12 av dem er elektriske, resten manuelle. AGR sertifiserte stoler med god støtte til både overkropp og lår, og her finner du varme og massasje – ventilering får du derimot ikke. Setepakken her koster 7000 kroner ekstra og erstatter sportsstolene med integrerte hodestøtter som er standard i dette utstyrsnivået.

 

 

Førermiljøet er en tilnærmet kloning av det du finner i Explorer, uten at det nødvendigvis er feil. Skjermen i midten på 14,6″ er standard og kan som vi etterhvert har blitt kjent med, stå i forskjellige vinkler, og rommet som skjuler seg under kan brukes til en liten «safe» for de tingene du vil skjule for andre. Sportslig ratt med flat topp/bunn, manuell justering og oppvarming i tre nivåer. Skjermen på 5,3″ foran rattet er også standard og gir deg all den informasjonen du trenger – og viser helt identisk informasjon som det du finner hos både VW og Skoda.

 

Materialkvaliteten virker god, men jeg opplevde en del rasling fra interiøret, spesielt på kalde dager og ved avspilling av musikk med dyp bass – litt skuffende kanskje. Interiørbelysningen kan du velge både intensitet og farge på og lydanlegget fra B&O spiller bra, såpass bra at interiøret som sagt skrangler litt. Testbilen har i tillegg en førerassistentpakke til 13 000 kroner, som gir deg et flott Head-up display, 360 graders kamera med spyling på ryggekamera, parkeringsassistent og en aktiv filholder.

 

 

I videoen over ser vi nærmere på eksteriøret, interiøret og de praktiske egenskapene.

 

 

Brukergrensesnittet til Ford har blitt veldig bra og fremstår enkelt i bruk. Her kan du lage egne hurtigmenyer og personalisere skjermen til ditt eget ønske. Navigasjonen virker bra og har en egen e-ruteplanlegger som hjelper deg med å finne ladere langs veien samt legger til stopp dersom du ber den om det. Bilen vil fortelle deg hvor mye den estimerer at du kommer frem med, og hvor lenge du eventuelt vil måtte lade for å nå frem.

 

Du har trådløs Apple CarPlay, men personlig så liker jeg Fords egne system så godt at dette ble ikke brukt.

 

 

I baksetene får jeg fint plass bak meg selv. God plass til knærne og føttene får plass under stolen foran, selvom den er kjørt helt ned. Over hodet har jeg en knyttneve til overs. Ryggvinkelen blir noe bratt, skulle gjerne ønske at man kunne regulere vinkelen noe.

 

I midten finner du et armlene med to koppholdere, og ved midtkonsollen har du 2 USB-C utganger og mulighet for å justere luftstrømmen fra klimaanlegget. Ingen oppvarmede bakseter, men du finner isofix på yttersetene. Panoramataket gir godt lys i kupeen, men mangler gardin til å trekke for.

 

 

Den noe økte lengden gir utslag i bagasjerommet som her rommer solide 572 liter inkludert det du finner under gulvet. Platene i gulvet kan nemlig fjernes helt, og gir deg en del mer spillerom dersom du må utnytte all plass.

 

Smarte oppbevaringslommer i sidene, to knagger for å henge fra deg handleposer samt et 12V uttak. Dersom du laster til taket sluker bilen 622 liter – 5 liter mindre enn standardutgaven, på grunn av SUBén som ligger i gulvet bakerst. Capri Premium har håndfri åpning av bakluken som standard, så her holder det med et enkelt spark under fangeren får å få opp luken – og det virket hver gang vi prøvde.

 

 

Baksetene felles ned 40/60, og gir deg maks 1505 liter. Seteryggen kan ikke felles ned fra bagasjerommet, her må du rundt å ta tak ved nakkestøttene. Plusspoeng for at man har en stor og romslig skiluke.

 

Du finner solide sikringspunkter, men skal du ha mulighet for å feste sikkerhetsnett må du huke av dette ved bestilling, og da skal Ford ha 625 kroner av deg. Personlig liker jeg fokus på å få ned kostnader, men akkurat dette burde vel kanskje være standard eller? Semi-elektrisk hengerfeste kan du få mot et tillegg på 12 500 kroner, og du kan trekke inntil 1200 kilo.

 

 

Capri Premium AWD har en WLTP rekkevidde på inntil 560 kilometer, mens testbilen har en sertifisert rekkevidde på 553 kilometer. Testbilen står utstyrt på vinterdekk i dimensjon 235/50-20 foran og 255/45-20 bak.

 

Vinterens første snøbyger gjorde seg gjeldende på landeveistesten vår denne gang, og temperaturene lå mellom 2 og 7 kuldegrader. Delvis våte veier – med andre ord kan dette regnes som en vintertest. Den beregnede rekkevidden havnet denne dagen på 455 kilometer med et forbruk på 16,9 kWt / 100 km. Det er veldig bra – forholdene tatt i betraktning. Ford Capri kommer ikke med varmepumpe som standard, dette er et tilvalg som koster 13 500 kroner. Hvor mye den har å si er vanskelig å vite, og dersom vi får logistikken til å gå opp, så skal vi prøve å få til en test senere i vinter for å sammenligne.

 

På kalde dager får vi også testet ting vi vanligvis ikke får testet, og her var det hyggelig å se at frontruten ble isfri meget kjapt og kupeen fikk fort en god temperatur.

 

50/50-testen vår er som kjent tøffere ved at man også inkluderer motorvei med maks 110 km/t. Her var temperaturen stabil på 4 varmegrader og veiene var stort sett tørre. Den beregnede rekkevidden havnet her på 441 kilometer med et forbruk på 18,1 kWt / 100 km.

 

Ved kjøring utelukkende på motorvei viser beregningene våre en rekkevidde på rundt 35 mil – da på tørr motorvei og noen få varmegrader. Som alltid er dette beregnede rekkevidder fra 100 % til 0 %, slik at man må alltid regne vekk en del til buffer.

 

 

 

I videoklippet over tar vi med bilen utpå veien og ser nærmere på kjørekomfort, rekkevidde og lading.

 

 

Oppgitt maks ladehastighet er 185 kW, 10 kW mer enn det du får hos VW. Ladetiden fra 10 % til 80 % er oppgitt til 26 minutter, og Ford har heldigvis fått den geniale forvarmingen og visningen som VW har, så her forvarmer du enten via navigasjonen eller starter det manuelt, og bilen vil da fortelle deg hvor lenge den trenger på å forvarme og hvor hurtig du kan forvente å lade på et hvert tidspunkt – klasseledende og genialt!

 

 

Vi forvarmer batteriene slik bilen anbefaler og hadde vært på veien i mange timer før ladetesten vår ble gjennomført. Riktignok så var det kaldt denne dagen, og bilen estimerte en maks ladehastighet på 177 kW, altså ikke helt på maks. Da vi plugger i spretter hastigheten nærmest rett opp i 176 kW og som du ser av ladekurven så holdes denne hastigheten lenge. Den flate kurven, og den høye gjennomsnittshastigheten gjør at klokken stopper på 25 minutter da vi bikker 80 %, altså bittelitt raskere enn oppgitt, selv uten maks hastighet.

 

Her nevner vi også at det går fort å lade videre forbi 80 %, og vi brukte faktisk bare 7 minutter opp til 90 %, og ladet da fremdeles med raske 67 kW. Det går også radig opp til 100 % og totalt brukte vi 43 minutter på å lade fra 7 % til 100 %. Det er svært bra.

 

 

Med 340 hk og 679 Nm oppleves bilen meget kvikk. Sprinten til 100 km/t gjøres unna på 5,3 sekunder og nåla stopper på 180 km/t, uten at vi har testet akkurat det. Du har flere kjøremodus og velge mellom, og også mulighet for å sette ESP-systemet i sport, og da blir bilen overraskende lett og ledig, og baken kommer ganske fort opp langs siden om du presser litt på – det er morro!

 

Asisstentene til Ford gjør en hederlig jobb, selvom jeg personlig synes at filholderen blir litt for masete. Heldigvis så velger du enkelt mellom selvstyring eller vanlig adaptiv cruisekontroll fra knapper på rattet, så her slipper du å dykke dypt i menyer.

 

 

Støydempingen oppleves ikke til å være helt på topp her, da det er en del hjulstøy i høyere hastighet. Nå om dagen har nærmest alle doble glass foran, men det får man ikke her. Ingen deal-breaker, men definitivt et punkt man kunne fokusert litt mer på.

 

Understellet er sportslig satt opp, uten at det går utover komforten. Sittekomforten for meg er upåklagelig god, og dette er definitivt en bil det er lett å trives i, i time etter time. Prismessig så er den noe dyrere enn Ford Explorer, men så er jo ID.5 dyrere enn ID.4, så vi er vant med at du må betale noe mer for det litt mer sportslige(ytre). Det er et hav av konkurrenter i dette segmentet, og de hardeste blir nok Volkswagen med deres ID.4, samt en viss amerikaner som de fleste sliter med å få has på.

 

 

Takk til Ford Norge for lån av bil!

 

 

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: