Test av VW e-Golf (aug 2014)

e-Golf, en ganske romslig mellomstor bil, men hvordan er Golf som el-bil?

Dato 05.08.2014 @ 09:51

Jeg må innrømme at jeg var litt spent på e-Golf, hvordan kom den til å oppleves i forhold til BMW i3 og Nissan Leaf.
Nå har jeg endelig fått testet en, og kan vel avsløre med en gang at det var et veldig trivelig møte.


En stor forskjell på e-Golf og de to andre som jeg nevnte over er at VW har valgt å beholde mer av det analoge.
Her er det ikke noen fancy grafikk som skal fortelle deg om du bruker mye batteri fordi du trykker hardt på gasspedalen, eller lader batteriet mye fordi du bremser hardt. Det føles nesten litt merkelig befriende med den analoge viseren som gir deg akkurat samme informasjonen her i Golfen. For dette er en Golf, det er bare at motoren er elektrisk.

Gjenværende rekkevidde er til å stole på, det er bra.
Rekkeviddeangst er et nytt begrep som el-biler har skapt, og det kommer av at man ikke tør å stole på «gjenværende rekkevidde» fordi kilometerne på rekkevidden forsvinner på mystisk vis mye raskere enn antall kilometer du faktisk kjører.
Kommer jeg fram så jeg får ladet?
Man slapper mye mer av i biler som ikke lyver med gjenværende rekkevidde, for de blir lettere å stole på.


Da jeg stoppet på McDonalds drive-in med BMW i3 ble jeg spurt om hvordan den bilen var å kjøre.
Det er en helt ny bil og den har et design som skaper interesse.
Noen slike effekter kan du nok glemme med e-Golf.
Det er ikke enorme futuristiske endringer i karroseriet, og det tjener du som kunde på. De endringer som er gjort er lekre og beskjedne, og når VW sparer penger på å slippe å designe en helt ny bil så sparer du som kjøper også penger. Du får denne fra 256 600 hos Gromstad Auto i Arendal (der jeg har lånt denne bilen for prøvekjøring), men da får du MYE utstyr inkludert!
OK, jeg innrømmer det, jeg liker at en bil er godt utstyrt, og bare se her på standardutstyret til e-Golf!!

  • Automatgear der du kan velge om du vil ha «bremsefunksjonen» på eller av (at du bremser når du slipper opp gasspedalen)
  • LED-lyspakke – fronlykter, blinklys, kjørelys og blå pyntelist (rett og slett lekkert!)
  • Discover Pro navigasjon med 8″ touch screen, DAB+ og 8 høytallere (nydelig lyd!)
  • Adaptiv cruisekontroll (som holder køen og tar deg opp i ønsket hastighet når du har fri vei foran deg – styres fra rattet)
  • Kjørecomputer med fargeskjerm
  • Oppvarmet frontrute (irriterte meg ikke, slik som de har gjort i Ford før, så de har nå blitt usynlige nok også for VW)
  • Litt spesielle lettmetallfelger (aerodynamiske) 205/55 R 16 dekk
  • 8 år / 160 000 km batterigaranti
  • App som gir deg kontroll over bilen
  • Jeg tar ikke med alt her nå, men du skjønner sikkert at det som er standard her ikke nødvendigvis er helt «normalt» ellers der ute…

Jeg tror VolksWagen har sett at i de fleste land (bortsett fra avgiftslandet Norge) blir el-biler relativt dyre, derfor har de gitt sin el-bil mye standardutstyr, så folk skal føle at de får en del igjen for en dyr bil.
Skal du kjøpe deg en ny bil i Norge som er billigere enn i Sverige er el-bil løsningen.


Jeg husker jeg tenkte at de som kjøpte bil uten å ha prøvd den er ganske ville… for jeg synes det er så mange biler jeg ikke trives nok i til at jeg kunne investert i dem.

Da jeg kjørte denne e-Golfen tenkte jeg derimot at de som hadde forhåndsbestilt denne hadde virkelig truffet blink!

Motoren har krefter som skal tilsvare 115hk, og i forhold til BMW i3 som har 170hk kan det jo virke litt lite på papiret, men det er ikke lite i virkeligheten.
Motoren oppleves som svært sprek! Du kan ha det veldig moro med en e-Golf dersom du skulle ønske det.
Ble noe beglodd i Grimstads eneste lyskryss da jeg skulle teste full akselerasjon og dekkene «skrek» og ingen motor brølte.


Vi har ikke det minste barnesetet på markedet, men det er et godt barnesete, og det får plass i en Golf – og dermed også i en e-Golf.
Våre 3 barn på 9, 5 og 1,5 får plass i baksetet uten å klage.


Man kunne kanskje tro at man ikke fikk plass i forsetet med et så stort barnesete, men det gjør man.

Her kan du jekke setet opp og ned, og du har hjul til å regulere vinkelen på seteryggen. Man kan også få skinnseter som ekstrautstyr.
Setene har en god vinkel, men vinkelen kan ikke justeres.


I baggasjerommet er det dobbelt gulv, så du kan ha ladeledningen under der, ellers et ganske normalt og romslig baggasjerom.


e-Golf er altså en Golf, men en GOD utgave av bilen, og du får MYE bil/utstyr for pengene!

Kan varmt anbefale en prøvetur!

+
Nydelig og morsom motor med bra drag!
Føles som å kjøre en normal bil, men motoren høres nesten ikke.
Helt ok plass og gode seter, kan være 5 i bilen.
Ikke alle leverandører av el-bil gir 8-års garanti på batteriene!
Adaptiv cruisecontrol som standardutstyr = nydelig!
MYE bil og utstyr for pengene!
Liker når antatt gjenværende kjørelengde stemmer med virkeligheten, som det gjør her.


Skulle gjerne hatt comfortsetet med alle tenkelige innstillinger, massasje og delskinn/alcantara, og gjerne også 4 motion.
Kommer ikke på så mye minus egentlig, annet enn at rekkevidden er begrenset, som på alle el-biler.
Skulle gjerne hatt bilen lenger, mye lenger…

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: