Test av nye BMW 5-serie 520d xDrive M-Sport sedan (feb 2017)

Nye 5-serie fra BMW har mye bra og nytt å by på.

Dato 22.02.2017 @ 15:18


Når BMW endelig kommer med en ny 5-serie, har de mye å leve opp til. Spesielt med tanke på det konkurrenter som Mercedes og Volvo har levert i det siste med sine E-klasse sedan og stasjonsvogn, S90 og V90.


Nye 5-serie har fått et oppfrisket utseende, med frontlykter som henger sammen med grillen som en av de mer merkbare.
520d har en 190 hk motor med 400NM som skal ta deg fra 0-100 på 7,6 sekunder når du har xDrive versjonen.
Drivstoff-forbruk på 4,9l/100km krever at du ikke kjører bilen spesielt dynamisk, så det gadd jeg virkelig ikke teste.
Motoren går usedvanlig stille og deilig, og har fin lyd i bakgrunnen når du drar på litt.


Aller billigste startpris på 5-serie sedan får du med en 520d efficient dynamics motor med manuelt gir og uten xDrive. Da er startprisen på 491 000.
520d med xDrive og automat starter på 562 800, mye på grunn av over 28 000 mer i engangsavgift.

BMW er som en del andre, gode på liste over tilgjengelig ekstrautstyr, og det koster om du velger masse. Null problem å legge på 300 000 i ekstrautstyr.
Her er det lurt å tenke over behov/nytte og glede.

Andre motorer du kan få bilen med er 530i xDrive bensin med 252hk, 540i xDrive bensin med 340hk, 530d xDrive diesel med 265hk og flere motorer kommer etterhvert, blant annet en ladbar hybrid som jo kommer veldig hyggelig ut når det gjelder avgifter her i landet. Med tanke på at laveste engangsavgift ligger på over 100 000 er det mulig at ladbar hybrid blir hyggelig priset, men glem stasjonsvogn xDrive og hengerfeste på den. Norge er ikke et stort nok marked til at våre drømmer blir tatt hensyn til, det blir for kostbart når ikke store markeder deler våre drømmer.
530e iPerformance starter på 538 700, så man får mye 5-serie for pengene, og opp mot 5 mil på batteri. Kjøremønsteret ditt avgjør om dette er gull for deg.


Når vi kikker bak på den nye 5-serien legger ihvertfall jeg merke til enderørene som du får med M-sport og de kraftigste motorene.

Du får bilen i utstyrsnivå Basic, Luxury Line, Sport Line, M-sport, M-Performance og i-Performance – der spesielle motorvalg naturlig nok er knyttet til de to siste alternativene. M550i xDrive bensin med 462hk og 530e el + bensin med 95hk el og 252hk bensin.


Disse setene er ikke standard, men her mener jeg det er verdt å legge noen kroner, for du skal jo tross alt sitte der en god del!
Her kan du justere alt elektrisk, og for å ta et eksempel på hva jeg mener med alt, så kan øvre del av seteryggens vinkel justeres separat fra hele seteryggens vinkel! Og lagre dine innstillinger på minne når du har brukt tid på å finne dine innstillinger.


Førermiljøet er gjennomtenkt og godt, legg merke til svingen på stolpen på venstre side – for å gi deg som fører optimal utsikt framover!
M-Sport rattet er en nytelse å holde i, jeg vet ikke om noen bil som har bedre ratt! Og rattvarmeknappen som er lett tilgjengelig på midten under kollisjonsputa, gjør at hanskene forsvinner. Det er bare deilig!!
Noen er kritiske til at BMW velger å ha en egen infotainmentskjerm, men jeg mener de optimaliserer utsikten. Det eneste jeg faktisk stusser litt på er at du ser litt under panseret! Hva er poenget med det?


Digitale instrumenter, men kanskje ikke like «fancy» som hos Audi og VW med sin Virtual Cockpit?
Testbilen hadde head-up-display, så jeg så svært lite på de instrumentene her.


Infotainmentskjermen kan vise mye forskjellig, og det er jo litt ekstra moro med «gesture control», der du beveger pekefingeren i luften i en sirkel for å justere på volum, eller peker med to fingre i luften (V-tegn) for å bytte radiokanal eller bytte til neste sang på spillelisten.


Du kan få bilen med ganske avansert ryggekamera, og da tenker jeg ikke på bildet over her, for det er det jo flere som kan levere, men om du ser på neste bilde:


Når bilen oppdager at noe er litt ekstra nær kan den endre visning, og dette er ihvertfall for meg relativt nytt å se av ryggekamera.
Ganske fancy spør du meg.


Det deilige M-Sport rattet har mange gode knapper, jeg er godt over middels glad i å kunne styre med Cruisekontrollen fra rattet.
Veldig kjekt å slippe å «lete etter» rattvarmeknappen i midtkonsollen! Se og lær! Eksempel til etterfølgelse!


Knappene har begynt å komme tilbake igjen, noe som gjør at man kommer raskere inn på ulike valg, og det var jo noe av kritikken til iDrive systemet i sin tid, at det ble for kronglete å finne fram til ulike enkle sentrale valg. Med knapper i tillegg til iDrive fungerer dette veldig greit.
Selv har jeg veldig stor sans for at man kan bruke menyhjulet fremfor å måtte trykke på infotainmentskjermen, og i nye 5-serie kan du velge «ja takk begge deler»! Takk for det!


Koppholdere har du også, og ladeplate til mobilen for trådløs lading. BMW har også en sak du kan sette på iPhonen som gjør at den kan lades på ladeplaten uten ledning.


Knapper for setevarme har blitt digitale, mens andre knapper/brytere er mer manuelle. Jeg har sansen for miksen. Det føles logisk og fornuftig.


Bakseteplassen er ikke enorm i forhold til at dette er en bil på nesten 5 meter.


For barn, med eller uten barnesete holder bakseteplassen lenge, men litt usikker på om jeg ville trivdes der på langtur?
Nå er jo bilen såpass kjøreglad at jeg ville lagt inn kraftig protest mot å sitte bak uansett.


Når vi ser bilen fra siden, så ser man at døren ikke går over bakhjulet, som ofte er vanlig på en sedan, noe som gjør inn- og utstigning fra baksetet litt kronglete om man er et stort menneske. Ellers er nye 5-serie veldig fin fra alle vinkler nå!


Baklyktene er også blitt nye. Ut fra designet skulle man kanskje tro at det ikke er noe særlig plass til bagasje?


Bagasjerommet er dypt, har en romslig åpning til å være sedan, og plassen der inne er lett å utnytte.
530 liters bagasjerom er direkte bra i en sedan.


Denne «Display key» nøkkelen MÅ du jo bare ha! Den er helt konge!
Ja, du kan parkere bilen med den, uten å sitte i bilen, men du kan også sjekke den når du er i huset, for å se om bilens vinduer er lukket, om bilen er låst, om lysene er slått av, hvilken rekkevidde du har med det drivstoffet som er på tanken, du kan sette på motorvarmer eller legge inn et par tider for motorvarmer. Den er nesten som en liten mobiltelefon, som har til oppgave å snakke med bilen din.
Og den er griselekkert designet!


Skyv bilen framover på skjermen, og bilen kjører framover, skyv bilen bakover på skjermen og bilen kjører bakover.
Speilene legges inn til bilen, for dette er jo en funksjon som er ment for trange parkeringsplasser.
Naturligvis får du opp parkerings-sensorer på skjermen om bilen kommer nærme noe.
Jeg regner med at bilen stopper også dersom du skulle komme veldig nær noe, men det hardde jeg ikke råd til eller nerver til å teste ut.


Jeg tok bilde av bilen i butikken, som var en Luxury Line, og som du ser er pottene her noe mer tradisjonelle, men symmetriske og fine de også.

Her ser du også hvordan baklysene ser ut.


Her ser du LED-lysene som er automatiske og adaptive, stilige de også, som resten av bilen.

Jeg kan virkelig anbefale en prøvetur med nye 5-serie, men regn med at om du er bittelitt glad i å kjøre bil, så kan du rett og slett bli ganske så forelska i nye 5-serie! Ikke si at jeg ikke advarte deg!

Takk til Bavaria Arendal for lånet av nye 5-serie! Det var direkte kjipt å måtte levere den tilbake igjen!

Andre som har testet nye BMW 5-serie:
Broom
DinSide
Hegnar

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: