Test av Mercedes-Benz GLC 350 e (okt 2016)

Helt nydelig å kjøre! Heftig komfort!

Dato 06.10.2016 @ 14:29


Det er ikke bare i bilbransjen at det skjer store endringer, det er mye byggeaktivitet i Arendal også.
Testet en kort med fin tur i høstsola med Mercedes-Benz GLC 350 e – ladbar hybrid SUV med 4 Matic firehjulsdrift.
En 211 hk bensinmotor er kombinert med en 116 hk el-motor, noe som gir en systemeffekt på 320 hk og mulighet for 0-100 på under 6 sekunder.


Startprisen på GLC 350 er på kr 565 000, noe som er mer enn 40 000 billigere enn billigste dieselversjon av bilen!
Oppdatering januar 2017: På grunn av lavere avgift har prisene på hybriden gått ned med ca 20 000 på tross av prisøkning på selve bilen.
Og eneste motorisering som har mer krefter enn den ladbare hybriden er AMG versjonen med 367 bensinhester, men da snakker vi en startpris på kr 990 000.
Den ladbare hybriden blir dermed et usedvanlig fornuftig valg om du vil ha GLC.


I bilen jeg testet var det ekstrautstyr for omlag 150 000, blant annet AMG-line eksteriør og interiør. Så setene her er en del av AMG-line pakka, og de alene er verdt pengene for AMG-line! De er veldig gode!
Legg noen kroner i ekstra gode forseter! Det er her du som sjåfør skal tilbringe time etter time uten å bli for trøtt/sliten.


Ryddig og funksjonelt førermiljø, og jeg begynner å bli litt mer vant med spakene bak rattet nå, selv om jeg nok foretrekker å styre cruisekontrollen fra knapper på rattet fortsatt. Er vel heller ikke helt overbevist om at jeg digger å styre lys, blinklys og vindusviskere fra en og samme spak bak rattet… Lurt å studere spaker før man kjører ihvertfall!


Rattet er meget godt å holde i, og instrumenteringen var ellers ganske lik den jeg hadde blitt vant med fra C-Klasse 350 e.
Du setter deg mer inn i en GLC, noe som gir en helt annen sittestilling i bilen. Det gir også en ganske annen kjørefølelse, litt mindre kontakt med underlaget på et vis. Du hører dekkene/felgene litt mer i GLC enn i C-Klasse, men det er ikke plagsomt.
Selv om GLC er vel så sprek som C-Klasse føles det likevel ikke helt slik, men det er nok mest på grunn av følelsen med underlaget som er mer sportslig i C-Klassen. Når det er sagt hadde nok jeg helst reist hjem med GLC. Nydelig cruiser kombinert med god nok sportslighet i Sport + modus.


Blir kanskje litt feil å si at forrige generasjon som er erstattet av GLC var som en boks på hjul, men designmessig har ihvertfall GLC gått i svært riktig retning.
Firkantet SUV passer ikke å bruke som begrep, den er rett og slett fin! Og er du ekstra opptatt av design, og ikke bryr deg om muligheten for ladbar hybrid, så finnes den også som Coupé variant.


De som skal innta baksetet sitter godt i en GLC, også de som er 185 cm høye.
God sittekomfort kombineres med god oversikt og utsikt.


Luken til høyre bak er ladeluken, og sammen med tallene 350 og bokstaven e betyr det ladbar hybrid.
Det betyr at prisen bli lavere, og du kan kose deg med 560 NM i den rimeligste utgaven av GLC.
Hengerfeste kan du ha på, og da kan du trekke inntil 2 tonn. Litt avhengig av hva slags førerkort du har.


Så var det ulempene da, bagasjerommet krympes fra 550 liter til 395 liter, for batterier og ladekabler tar plass der bak.
Vekten spretter opp fra 1735 kg (GLC 220 med 211 hk bensinmotor og 4M) til 2025 kg – noe som gir økt forbruk på langtur når du er tom for strøm.
I følge Hegnar.no er rekkevidden realistisk sett på normalt varme dager på rundt 26 km – og det er det jo en del ladbare hybrider som kan slå.


Nå vet ikke jeg hva som havner av endrede avgifter på bil i et vedtatt statsbudsjett, men her og nå er GLC 350 e et veldig godt kjøp dersom du vil ha en GLC, og kan leve med litt mindre bagasjeplass, og litt mer vekt. Spesielt økonomisk blir det om du kjører mest korte turer, og kan lade ofte.

Takk til Agder Bil AS for lånet av GLC 350 e!

Andre som har testet denne ladbare hybriden:
Hegnar
DinSide

Annonse