Test av ny BMW X1 (des 2015)

Jeg trodde X1 var liten, helt til jeg testet den.

Dato 18.12.2015 @ 12:57


Nye BMW X1 har vokst, og selv om den fortsatt defineres som en liten SUV, så er det ikke så mye igjen med denne bilen som er særlig lite.


Jeg må begynne med forsetet, hvor du i BMW kan velge mellom flere ulike varianter, men du vil uansett oppleve at du har god og luftig plass rundt deg, og over deg.
Om du velger grunnversjonen eller om du legger et par hundre tusen i ekstrautstyr, så vil du nok uansett oppleve at dette er en solid og eksklusiv bil.
Du kan få den som sDrive med drift på 2 hjul, eller som xDrive med drift på 4 hjul, og rimeligste variant starter på 365 300 for en 116 hesters diesel.

Jeg forsøkte en nedtunet 2 liter diesel med automat med 163 hester, men med 400 NM, så den dro særdeles godt avgårde, og startprisen er da på nesten 500 000 med automatgir. Om du ikke er veldig opptatt av å skryte av 190 hestekrefter fra samme motor kan du altså spare omlag 7 000 på nedtunet versjon. VW Passat GTE skal ha like mange NM, men X1 opplevdes likevel som sprekere på et vis. Kanskje fordi kreftene i X1 kom uten at motoren lagde noe særlig vesen av seg?


Jeg var rimelig sikker på at jeg ikke ville få noe særlig plass i baksetet, men satte meg inn og ble lettere sjokkert over hvor god plass det faktisk var til hodet der bak!
Satt faktisk og tenkte at her bak hadde jeg klart å sitte komfortabelt på langtur, mens jeg funderte litt på hvordan det var mulig å få såpass god plass baki der. Benplassen er ikke den heftigste, noe som kan gjøre valg av eventuell barnestol litt sentral, men prøv selv og se om du ikke blir litt overrasket over plassen bak der!?


Jeg har nok vært inne på det før, men må gjenta det, jeg trives i førermiljøet i biler som BMW lager. Så kan man lure på hvorfor, og jeg er vel ikke helt sikker på årsaken selv, men jeg tror det har noe med hvordan materialene føles, ser ut og oppleves. Solid, gjennomført, komfortabelt og deilig. Når du en relativt kjølig desemberdag setter deg inn i det oppvarmede skinnsetet, og kjenner at skinnet har kvalitet som det beste fra Ekornes, og så tar tak i det gode varme skinnrattet (jada, bestill oppvarmet ratt er du grei), så blir du like glad innvendig som da du som barn på skitur tok deg en god slurk varm kakao. Det er bare godt og det varmer innvendig!


I motsetning til VW og Audi bruker BMW instrumenter som ikke er så veldig digitale, men det fungerer fint. Dersom noe med bilen skulle føles litt gammeldags, så måtte det være akkurat dette, og det tror jeg svært mange kan leve veldig godt med.


Infotainment styrer det meste i bilen, men noen knapper finnes det, mange er glade for at styring av temperatur og litt lyd kan gjøres kjapt av den som sitter på foran der, uten å måtte trykke seg inn i diverse menyer.


Knapper mellom setene har du, og det er enkelt og kjapt å komme inn på de mest sentrale funksjoner i infotainmentskjermen.
Har sansen for at slikt kan styres uten å måtte klisse til skjermen med fingermerker.


Kjekt med bred skjerm som kan få frem mye informasjon samtidig.

God kvalitet på grafikk og skjerm.


Dersom du velger head up display får du opp nyttig informasjon i frontruta, som hjelper deg til å velge uten å ta øynene vekk fra veien.
Akkurat passe skarpt til at du ser det tydelig, men uten at det er et forstyrrende element.

Dette er jo ingen nyhet akkurat, har jo vært på biler de siste 15 år, men er en del biler som ikke har dette, eller som ikke har like gode løsninger for dette.


Bavaria i Arendal vasket bilen før jeg skulle låne den, men på det gjeldende føret ble den raskt spruta ned fra saltede veier. Uansett er designet fra alle kanter på denne bilen fint synes jeg. Den er lett å like utenfra også. Tror det var den skrånende taklinjen bakover som gjorde meg skeptisk til plassen i baksetet, men det har de altså løst på eksemplarisk vis.


Liker veldig godt at det er ett eksosrør på hver side, blir liksom mer balansert bak der på et vis.
Designet takler fint de store baklysene, som kanskje ikke ville passet så godt uten SUV-designet.

Velger du med hengerfeste kan du for eksempel trekke 2 tonn med motorene som har 2 liters diesel, og du får de også med manuelt gir.


Her tenkte jeg nok at jeg fant en plass der plassen var dårlig, men du ser kanskje at det er et slags håndtak i gulvet i bagasjerommet?


Joda, der var det masse mer plass, men reservehjulet er jo droppet. Bagasjerommet er kanskje ikke perfekt om du skal ha 3 barn med på tur, hvorav minst ett trenger barnevogn og barneseng og barnestol… men de som ikke har dette plassbehovet vil klare seg svært lenge med plassen X1 kan tilby.

Så et ørlite spark bak til de som styrer i Oslo for tiden, en X1 med 2 liters diesel og automatgir slipper ut 18 mg NOx per km, en X1 med 2 liter bensin 33 mg NOx per km (når det gjelder CO2 er tilsvarende tall 128 g/km for dieselen og 146 g/km for bensinmotoren) – og dere vil forby dieselbiler i Oslo???? Go figure!?!?


BMW X1 har nå blitt så stor at den fungerer svært godt for veldig mange kjøpegrupper, og i Norge der vi er glad i trekk på fire hjul, kvalitet, komfort og eksklusivitet, så tror jeg nok nye X1 finner veien til mange norske hjem.

Skulle gjerne prøvd denne bilen på en lenger tur, for ble glad i den selv på en kort liten tur. Kan som du skjønner anbefale en prøvetur!

Takk til Bavaria Arendal for lånet av nye BMW X1

Andre som har testet nye BMW X1:
Klikk/Vi Menn/Top Gear
Broom
DinSide
BilNorge

Annonse