Test av Nokian Hakkapeliitta 9 SUV og LT3 i «White Hell» (jan 2019)

Jeg tok turen til Nokian sitt testsenter White Hell som befinner seg i Ivalo, Finland, for å få testet vinterdekkene skikkelig.

Dato 02.02.2019 @ 21:04

Foto: Nokian Tyres

Pressetur//

Jeg ble invitert med til Ivalo som Nokian sin gjest, men står naturligvis fritt til å skrive akkurat hva jeg måtte ønske om dekkene og opplevelsene på turen.

Det var noen som lurte på om det var kaldt der, og dette bildet sier vel sitt. 16 minus regnes som varmt på vinteren, og her var det omlag 22 minus.

Kjøligste temperatur vi hadde var vel omlag 26 minus. Det er nettopp disse kjølige vinterforholdene som gjør at Nokian har lagt sitt vintertestsenter til Ivalo i Finland.

Selv om temperaturen var lav, var folkene veldig hyggelige, og vi ble tatt godt vare på.

Vi ankom White Hell tidlig på morgenen dag 2, for å utnytte de få timene med lys man har tilgang på så langt nord.

Navnet, «White Hell», har banen fått fordi det finnes en «Green Hell», og det var en del som mente at dette var den hvite varianten.

Informasjonen vi fikk om dagens program, og om dekkene, foregikk naturlig nok innendørs.

Foto: Nokian Tyres

Vi fikk litt informasjon om selve testsenteret, i tillegg til det nye vinterdekket for Pick-up/light Truck Nokian Hakkapeliitta LT3 som er på vei ut på markedet og Hakkapeliitta 9 SUV som allerede er på markedet.

Testområdet til Nokian er på over 700 hektar, og består av mange ulike isbaner på 3 innsjøer, mange rettstrekninger med snø og veier i skogen der man tester handling med kjøring i hastigheter opp til 140 km/t. Når du leser tester i blader så er ikke de testene fra White Hell, det er tester som uavhengige testfirmaer gjør for bladene. Poenget for Nokian med et sted som dette er til testing av dekk de selv utvikler, så de vet at det egner seg godt på alle underlag om vinteren.

Slush/sørpe tester de ved fabrikken i Nokia i Finland, og sommerdekk testes på et testsenter de har i Spania.

Mitt program for dagen var etter info om dekk og pigger, en omvisning i White Hell, og så isbanekjøring på Pilveri innsjøen.

Etter lunsjpausen var det ut med 4×4 trucs/pickuper og kjøre litt på ulike skogsveier også utenfor White Hell.

Hakkapeliitta LT3 skulle vi teste etter lunsjen. Et dekk som er tilgjengelig i markedet fra og med høsten 2019 for Pick-up/truck og større biler.

Foto: Nokian Tyres

LT3-dekkene har Aramid sidevegger, som gjør at de er ekstra motstandsdyktige i forhold til å få skade på dekkenes side.
Det kan jo være kjekt for dekk som er beregnet på pick-up/light trucks, ettersom de ikke alltid bare kjører på asfaltveier.

Hakkapeliitta 9 SUV testet vi både før og etter lunsj, og dette dekket er allerede på markedet.

Hakkapeliitta 9 kan man også få til personbil.

I Hakkapeliitta 9 SUV og for personbil, er det pigger som er designet ulikt, fordi de har ulike egenskaper.

Piggene i dekkets senter sørger for trygg framdrift og nedbremsing, mens piggene langs kantene er designet for best mulig sideveis stabilitet.

De hadde laget piggdekk med LED-lys for å få fram nettopp dette poenget med at det var 2 ulike pigger med 2 ulike spesialformål i samme dekk.

Her er en forstørret modell av piggen som skal sørge for sideveis stabilitet.

Her ser vi en forstørret modell av pigg som brukes i billigere vinterdekk til høyre.

Den er gjerne rund, og laget i rimeligere materialer som ruster. Så om piggene i dine dekk ruster er ikke det noe godt tegn.

Piggene i dekk-utsnittet til venstre har blitt brukt like mye og lenge som den til høyre, men er av den rustfrie typen med litt mer avansert design.

Det er på isete underlag at man opplever den ekstreme forskjellen mellom dekk med og uten pigg, og da spesielt når man får behov for å stanse bilen.
Dette er et eksempel på bremselengde i 40 km/t, så kan du jo selv vurdere hvor fort du kjører om vinteren, og om du noen gang er på isete vei.

I dekk fra Nokian kan du følge med på hvor mye dekket er slitt, for etterhvert som dekket slites vil prosent-tallene forsvinne.

Foto: Nokian Tyres

På Nokian sine Vianor dekkstenter kan man hos en del av dem få gjennomført noe som heter SnapSkan, da vil du i en app kunne se på helsetilstanden til dine dekk. Og det skal ikke koste deg noe.

Foto: Pär Edqvist

White Hell er direkte digert. De som kan sine hektar vet at over 700 hektar er en brukbart stort område.

Foto: Nokian Tyres

En god del trær, noen frosne innsjøer og en god del snø.

Hele White Hell er inngjæret, så ingen reinsdyr skal vandre ut i testbanene.

Her er en av flere brede rettstrekker til snøtesting, her kan man kjøre noen turer før banen på prepareres igjen, og man kjører aldri i samme spor 2 ganger når dekkene testes her.

De har noen skogsvei-rundløyper der hastigheten kan komme opp mot 140 km/t, da er det kjekt å slippe at det er reinsdyr i veien.

På en av innsjøene har Nokian bygget seg et slags telt, som skal sørge for stabile temperaturer og forhold for testing. Nesten 700 meter lang.

Her fikk vi se de noe spesielle Hakka 9 LED-dekkene i aksjon, ganske kult rett og slett.

Vi spurte naturligvis når de kom i salg, men det gjør de ikke, for det er jo ekstreme mengder ledninger for å få dette operativt, og dermed ganske uaktuelt dyrt å kjøpe for vanlige folk.
Noe av piggenes effekt faller naturlig nok også bort når selve piggtuppen er erstattet med LED-lys. Men kule var de helt klart!

Til isbanekjøringen fikk vi leke oss med noen RS4 som hadde dekk med litt ekstra lang pigg som man bare kan bruke på isbaner, og vi fikk teste Hakka 9 SUV med og uten pigg på Q5’ene.

Foto: Nokian Tyres

Det var unektelig ekstremt moro å breisladde på isbanen med RS4, og det ble bra med tid til lek og moro med RS4.

Det var egentlig ganske nyttig å kjøre RS4 med dekk som hadde ekstra lange pigger, for da fikk man litt ekstra følelsen med hvor bra dekkene Q5’ene hadde på faktisk var, og hvor langt de kunne presses før grepet på isen glapp.

Det var også laget en slalomløype, der man godt merket forskjellen på å ha pigg og ikke ha pigg i dekket, så på isete underlag er det uten tvil pigg som gjelder.

Foto: Nokian Tyres

Vi som kjørte på isbanen sammen fant ut at man egentlig skal kjøre ganske tullete for at man skal miste kontrollen på isen selv med piggfrie dekk.

Vi merket at piggene gjorde at bremsing og kontroll i svinger ble betydelig bedre.

Det vi ikke fikk testet var dekk fra andre premium-merker, og det savnet jeg litt her.

Jeg laget en ørliten filmsnutt fra turen, og der er det med litt fra isbanekjøringen, og litt av alt det andre jeg opplevde.

Foto: Nokian Tyres

Selv om det er ekstremt moro å kjøre på isbane, så er det godt med litt pause, og ganske utrolig god mat.

Etter maten var det på tide å komme seg ut med SUV og pickup i de finske skoger.

Jeg startet med å kjøre Q5, med Hakka 9 SUV dekk. Og til tross for varierende veibredde og måking, så var det enkelt og kontrollert å kjøre rundt med denne kombinasjonen.

Ford Raptor har jeg ikke kjørt før, og det var jo litt moro å få kjøre dette «beistet» selv om det ikke var noen innlagte hopp på veien.

Raptoren hadde LT3 dekk, men føltes noe ullen og svevende i styrefølelsen. Moro var det uansett.

Så var det over i Amarok, og jeg valgte ikke den i bildet her, men den foran som ikke var hevet like mye opp fra bakkenivå.

Amaroken hadde også LT3 dekkene på, og den var det veldig moro å kjøre med på de smale skogsveiene!

God kontroll, men likevel lekent når man bruker gasspedalen litt.

SQ5’en som kjørte først, og rett foran meg gasset skikkelig på i enkelte partier av turen, og det var veldig moro å følge på i Amaroken, den må jeg få testet litt grundigere merket jeg, for det var en veldig artig bil å kjøre!

Artig belysning i en av bakkene i testsenteret, kun for show og moro!

Mange trivelige lokaler der man kan ha måltider, her var det også noen som testet sauna, badestamp og denslags finske spesialiteter før maten.

Foto: Joakim Waldenstrøm

Litt nordlys på vei tilbake til hotellet, har ikke sett skikkelig nordlys før, så det var litt av en opplevelse!

Neste morgen rakk vi å teste litt hundekrefter før solen sto skikkelig opp.

Dersom du ser på uavhengige dekktester av vinterdekk, så vil du som regel finne Nokian sine vinterdekk som et topp 3 dekk, og ikke sjelden som testvinner.
Når man får se og oppleve det testregimet et dekk fra Nokian må gjennom, så er det ikke så rart at det blir gode dekk som leveres ut.

Et par viktige tips:
Husk å alltid ha de beste vinterdekkene bak, det er ikke dødelig å ikke komme opp en bakke, men får bilen sleng på motorveien kan det være veldig dødelig!

Ikke spar penger på dekkene, velg ett av premium-merkene, har du god bil hjelper det så lite om ikke dekkene er gode!

Tusen takk til Nokian for turen, erfaringene og opplevelsene!

 

Vi som var med på denne turen fikk dekket flyreisen, overnattingene, maten i Finland og opplevelsene.

 

Ann-Mari Gregersen som driver «Alltid Reiseklar» og fotograf Alf Ove Hansen var også med på denne turen!
Anbefaler deg også å se på deres rapport fra turen!