Luftetur med nye BMW i8 roadster (mai 2018)

Jeg fikk ta nye BMW i8 roadster ut på en liten snartur på Snarøya.

Dato 24.05.2018 @ 14:15

BMW i8 roadster er såvidt kommet til landet, så det var litt stas å få ta en ut av garasjen til BMW Norge og ta den med på en liten luftetur.

i8 roadster kan du ta av taket på, og på en varm dag med 26 varmegrader i skyggen er igrunnen det ganske så komfortabelt.
Skulle det være kjølig kan du naturligvis ha taket på.

i8 roadster har samme kule baklyktdesign som i8 har. Dette er igrunnen ikke en bil du skal ha om du ikke takler noen form for oppmerksomhet.

Oppdatering 30/6-18: Har testet i8 Roadster på motorveien og svingete vei.

Ettersom dette er en roadster er det satt på litt ekstra pynt, sånn i tilfelle noen skulle være i tvil.

Førermiljøet har en godt ratt å holde i, du sitter naturlig nok noe lavt i denne lave bilen, og den tykke karbonkanten som beskytter deg ved en eventuell sidekollisjon gjør sitt til at det å gå ut/inn av bilen krever noe tilvenning. Ellers har infotainmenten tiles, og manøvreringshjulet, som andre modeller fra BMW.

i mitdkonsollen er det et par rom, i det fremre rom finner du USB-tilkobling og knappen for å styre taket av/på.

I det bakre rom finner du ladeplate, og 12v tilkobling dersom du trenger det.

Når du først har kledd på deg en i8, så har du igrunnen lyst til å bli der. Her er det mye skinn og aluminium i dine omgivelser.
Når taket er av har du også ganske god kontakt med omgivelsene. Blir igrunnen en egen opplevelse.

Knapper er lett tilgjengelig, og det er ganske intuitvt hva de ulike knapper skal brukes til.

Bagasjerommet rommer noen handleposer, eventuelt noe bager, men stort er ikke 88 liter. Dette er størrelsen med taket nede, så det blir ikke mindre enn dette.

Bilen har bensinmotor på 231hk som kombineres med en elektrisk motor med 140hk, som sammen tar deg fra 0-100 på 4,6 sekunder.
Ikke noe jeg testet på Snarøya for å si det sånn.

BMW i8 er ikke en bil du velger fordi at den er raskest, ikke fordi den bråker mest, ikke fordi den er så brutal.
Det er en bil du først og fremst velger fordi du synes den har et fantastisk kult design. Så vet du at den leverer bra på krefter og hastighet, uten at den er en ener på de områdene.
At den er et miljøvalg for bylufta gjør at svært få ser på deg med sinna øyne om du kommer kjørende med en i8 roadster.

Med en bil som har et så stilig design måtte jeg lage et lite videoklipp med bilder av bilen.

Startpris er 1 509 000, men her er det meste fra ekstrautstyrslister lagt inn som standard, så det er ikke så lett å få prisen veldig mye høyere.
Man kan velge et annet interiør til 27 700 ekstra, og eventuelt andre felger, men ellers var resten (ut fra det jeg kunne se) inkludert.

Veldig artig å få lufte i8 roadster litt, så gleder jeg meg til å bli enda bedre kjent med den senere!

Takk til BMW Norge for lånet av i8 roadster!

Annonse