Et nærmere møte med Audi e-tron 55 Quattro på bilmesse i Paris (okt 2018)

Det var igrunnen ganske stas å få satt seg inn i nye Audi e-tron, her er det mange på venteliste som har mye å glede seg til!

Dato 10.10.2018 @ 23:32

Når man drar til Paris på bilmesse, så er det ekstremt stort, og mye å se på, så hvor i alle dager skal man begynne når man skal skrive om noe sånt? Vel, jeg begynner på bokstaven A… og da tar vi først turen til Audi. Måtte se litt nærmere på Audi e-tron som ganske snart kommer til Norge. Startprisen er satt til kr 651 900.

Man kan kanskje undre seg over hva 55 gjør mellom e-tron og Quattro i bilnavnet, men det er et system Audi har begynt med, som jeg skrev litt om da jeg testet nye Audi A6.

55 betyr altså at bilen har fra 245 kw (328,42 hk) og opp til neste nivå som er 60 som starter fra 320 kw (428,95 hk). En del hester med andre ord.

Audi viste fram hestene også, eller teknikken med batterier, lading og motorer om du vil. Personlig liker jeg bilen best fullt påkledd.

På scenen snurret det rundt en bil som noen spesielt inviterte folk fikk kikke på, eller også eventuelt en litt masete blogger fra Norge som ikke fikk opp ladeluka på den bilen alle fikk gå inn i, og som bare måtte ha bilder til det norske folk.

På venstre side finner vi ladeluken med CCS som man kan bruke på hurtigladere fra for eksempel IONITY som Audi også er med i samarbeidet om å få opp. På høyre side er det plugg til hjemmeladeren, men den kan du sånn sett bruke på begge sider. så slipper du tenke så nøye over hvordan du parkerer før du lader hjemme.

Den svarte firkantede knappen oppe til høyre over denne ladeluken bruker du for å åpne/lukke luka. Ser litt kult ut!

Her ser du ladeluken på bilens høyre side bli åpnet og lukket av min kjære hjelper fra Audi, som jeg dessverre glemte å spørre om navnet på.

Når jeg først hadde kommet meg opp på den snurrende scenen, så ville jeg jo gjerne se frunken også, altså det fremre lille bagasjerommet på 60 liter. Den spaken du ser fremst her må man dytte til venstre for å få opp panseret. Så er det en liten sak som skal dyttes inn på frunkens lokk for å få det opp.

Ikke all verdens dybde, men kan jo være kjekt å ha til sånt man vil skal være i bilen på litt fast basis, men som man liksom ikke trenger å få fatt på så alt for ofte.

Det må være lov å like Audi sitt interiør, og seter. Gode seter å sitte i! Og jeg synes det ser pent og lekkert ut.

Elektrisk justering gjør at du kan finne deg en meget god sittestilling.

Over høyttaleren fra B&O, som forøvrig ga svært god lyd fra seg, er det minneknapper til seteinnstillinger.

Et ganske kult håndtak, også har vi jo disse kameraspeil-greiene, som gjør at det er skjermer på innsiden som viser hva som foregår på utsiden. Rakk ikke teste det noe særlig i det noe kaotiske miljøet på messa i Paris.

Slik ser det ut når døren er lukket. Tipper det fungerer helt fint når man bare blir vant med det.

Og du «må» jo ikke velge slike sidespeil, det er et valg fra listen over ekstrautstyr, men det skal visstnok få ned luftmotstand og forbruk.

Jeg hadde ikke tid til å styre med instrumentenes utseende, men det kan man nok holde på med en stund om man vil det kjenner jeg Audi rett.

Pen og god infotainmentskjerm, og jeg liker også skjermen nedenfor, der man kan skrive inn flere bokstaver i slengen, noe jeg testet en del da jeg hadde med meg nye Audi A7 til Sørlandet. liker løsninger som ikke tar øynene for mye vekk fra veien, og bokstaver har man jo i fingrene uten å måtte se på at man skriver dem.

Girspaken fungerer meget godt som støtte til hånden når du skal skrive, fint med litt ergonomsike løsninger for slikt. Jeg synes også den ser ganske så stilig ut.

I dette rommet i midtkonsollen så har Audi tenkt litt lurt synes jeg, for «alle» lager jo store flater for å legge fra seg mobilen på ladeplater, men ikke her, her setter du mobilen på høykant mellom den klemma du ser nede i bildekanten, eller mot føreren om du vil… ryggen til mobilen mot føreren, klemma holder mobilen i posisjon, og vips så lader du. Den likte jeg langt over middels godt!

Ellers er det nok av USB og andre strømløsninger.

Under armlenet er det et rom, ikke ekstremt spennende kanskje, men kjekt å ha.

Liker rattets utseende og følelse meget godt, smale knappeområder på rattet, og synlige spaker bakom rattet til for eksempel cruisekontroll. Synes rattet er kult jeg.

Slik ser sidespeilet ut når det er et kamera og ikke et speil der. De viste ikke fram bilen med vanlige speil på messa.

Blir spennende å teste dette i praksis, men håper jo det er mindre generell «sprut» i dette området kontra ryggekameraområdet som jo er ganske utsatt for dritt og lort, spesielt fra våt veibane. Er jo litt mer sentralt at sidespeil fungerer som de skal, så dette har nok Audi testet inngående.

Pene linjer i bilens førermiljø, men nå skal vi bevege oss over i baksetet, er det plass til meg der?

Det første jeg legger merke til er at setene ser pene ut, og at det ser ut som det er godt å sitte der.

Det neste jeg ser før jeg setter meg inn er at «klumpen på gulvet i midten» er ganske lav.

Jeg setter meg inn i baksetet, og joda, de var komfortable de, det vil si, jeg satt bare ytterst til venstre, så skal ikke uttale meg om midtsetet, men mistenker sterkt at setet ytterst til høyre er like komfortabelt. Jeg er i overkant av 184 cm høy og føler jeg har god hodeplass bak her. Tipper 190 cm også går fint bak her.

Knærne hadde også nok av luft mellom seg og forsetet da det var stilt inn på meg selv.

De som sitter bak har gode lademuligheter, og jeg regner med at det kommer fram mulighet for å stille på litt temperatur på skjermen der bak, som i nye A6.

Det er koppholdere i midtarmlenet.

Og under midtarmlenets lokk er det et lite rom.

Panoramataket gir mye lys inn i kupeen, spesielt på bilmesse som vrimler av spotlights.

Taklysene bak er plassert bakom panoramataket.

Jeg opplever bagasjerommet her som romslig, og det er som om de 600 literne Audi lover virker noe mer sannsynlige enn de Jaguar lover i sin I-Pace. Jeg skal ikke gruble for mye over det, men vil jo se under bagasjeromsgulvet.

Se der ja, ikke den største brønn jeg har sett bak, da må vi nok til Tesla X tror jeg, men den er jo et hyggelig tilskudd til et ellers så kurant bagasjerom.

På hver side av bagasjerommet er det en knapp/spak man bruker når man skal legge ned bakseter. og det er krok for handleposer på begge sider.

Jeg ble veldig glad da jeg fant feste for sikkerhetsnett til bagasje foran baksetene i taket, og foran forsetene dersom du har lagt ned baksetene og bruker området som lasterom. Det å sikre bagasje/last i bil er et svært sentralt trafikksikkerhetsområde som jeg stadig undrer meg over at mange bilprodusenter ikke tenker på. Godt Audi har tenkt på det!

Da jeg først romstrerte i bagasjerommet tok jeg et bilde av utsikten fremover, her tror jeg mange kommer til å trives i tiden fremover når de som står på ventelister får sine biler hjem.

e-tron reiser rundt i Norge til de forskjellige Audi forhandlere om ikke alt for lenge, og da anbefaler jeg at du tar deg tid til å oppleve denne bilen fra innsiden du også! Det ble sagt i Lillestrøm i Januar da prototypen ble vist fram i Norge, at folk kan glede seg, og det hadde de rett i, folk kan glede seg!

 

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: