Comeback for Toyota på C (nov 2018)

På bilmessen i Paris i oktober hilste jeg på to Toyotamodeller som gjør Comeback i Norge, Camry og Corolla.

Dato 14.11.2018 @ 10:45

Nye Camry

Det er to modeller på A som er på vei ut av vareutvalget til Toyota i Norge, Auris som erstattes av Corolla, og Avensis som erstattes av Camry.
Før de forsvinner helt er det nok gode muligheter til å gjøre noen gode handler på dem vil jeg tro.

 

Camry er en stor sedan, og kommer nok ikke som stasjonsvogn, men det behovet mistenker jeg Corolla kan dekke ganske godt, kommer tilbake til det.

Sist Camry var i Norge så var det mange taxisjåfører som valgte nettopp denne bilen, og baksetene var sånn sett det folk flest ble best kjent med.
Dengangen ble ikke bilen solgt som hybrid, men 2019-modellen er hybrid, med en 2,5 liters motor med systemeffekt på 218hk, som for meg høres meget komfortabelt og trivelig ut.
Forbruk? Tja, det oppgis til 0,42 liter på mila, men er vel ikke målt etter WLTP-standarden riktig enda.

Baksetet er best for 2, for i armlenet er det en skjerm der de på yttersetene kan styre seteryggens vinkel, temperatur og mye mer. Fremre del kan vippes ut for å få koppholdere bak der.

Kneplassen var for meg meget god, men jeg hadde ikke sittet foran riktig enda, så en tanke mindre hadde den nok blitt bak meg selv, men tross alt rikelig med kneplass.

Nå forsøkte ikke jeg på å endre ryggvinkelen, men slik setet sto så gikk håret mitt oppi taket, og det undrer meg litt at man velger å ofre hodeplass bak i en Camry for å få en kulere taklinje.
Er man under 182 cm høy og ikke har veldig høy sveis, så får man nok ikke håret i taket bak her.

2 ladepunkt for de som sitter bak, og naturligvis tilgang på luft i egen klimasone. Klumpen i gulvet er ikke så lav i biler som dette.

Plassen for føreren er meget god, og setene justeres elektrisk i de retninger man ønsker å justere seter. Er vel bare forlengelse av sittepute og justering av sideklemming som mangler sånn sett.

I en Camry er det som seg hør og bør mer skinn på overflater, uten at man drar luksusnivået over mot Lexus.

Førermiljøet oppleves som bra, med knapper for cruisekontroll på venstre side av rattet og stilig design på midtkonsollen.
Samtidig er instrumentene ganske analoge i uttrykket, og knappene ved sidene av infotainmentskjermen har kanskje fått litt mye plass?

Det var en vennlig fyr før meg som endret språket til russisk, og satte kupetemperaturen på t-skjorte.

Som om det ikke var nok var setevarmen på lettstekt, så takk for den «Sergei»!

Ellers liker jeg at knappene tydelig er designet for den plassen de har. Bak girspaken er det 3 kjøremodusknapper i tillegg til at du kan velge EV-mode for elektrisk kjøring der det er mulig.

Foran girspaken er det ladeplate og USB/Aux samt 12v tilkobling. Så det å lade og overføre lyd bør ikke være noe problem selv om man ikke har koblet til mobilen med Blåtann.

Camry sitt bagasjerom skal kunne ta imot 524 liter bagasje, men selve åpningen til bagasjerommet er jo som på sedaner flest noe begrenset i omfang, så diger sofa får du neppe inn her.

For oss på bilmesse som ikke har bilnøkkelen å trykke på for åpne bagasjerommet, så ble det forholdsvis mange fingermerker på ryggekameraet til denne Camryen. Knappen for å åpne bagasjerommet er rimelig langt til høyre. Den som leter, han finner.

Camry kan du bestille fra januar 2019, også kommer bilene til Norge i løpet av våren 2019.

Du kan lese mer om Camry på Toyota sine nettsider.

 

Nye Corolla

Nye Corolla kommer som stasjonsvogn, og det er jo mange i Norge som er ekstra glad i det. Den kommer også som 5-dørs versjon, den kommer jeg tilbake til.

Nesten 600 liters bagasjeplass og stor åpning til all plassen, ikke rart folk er glad i denne fleksibiliteten.

Ganske så trivelig design på nye Corolla, lang linje fra fremre hjulbue og bak til baklykta, og kule felger også.

Ansiktet har et design man sjelden har et likegyldig forhold til, enten liker man designet eller så liker man det ikke.

Jeg synes det er litt stilig, uten at jeg blir direkte forelsket i designet, føler kanskje det blir litt oppdelt i leppa der.

Førermiljøet synes jeg er noe av det mer moderne jeg har sett i en Toyota, med ganske så digital instrumentering og relativt stor infotainmentskjerm.

Rattet er godt å holde i, og den noe gammelmodige cruisekontrollspaken bakom rattet er byttet ut med moderne knapper på rattet til min store glede.

Jeg har sansen for at knappene på sidene av infotainmentskjermen kommer litt ut fra skjermen, så slipper man å se like mye på om man treffer riktig. På skjermer med integrerte knapper er det ikke like lett å vite om man trykker på rett knapp uten å se mer på hva man gjør, og det tar bort fokus fra veien i unødig stor grad.

Liker hvordan hjulene som åpner/lukker for luft er skråstilt for å passe inn i designet. Fine knapper og hjul for klima også.

Rett i framkant av automatgiret er det en vippebryter for å bytte kjøremodus. Litt lenger fram er det knapper for setevarme, og lengst inne er ladeplaten.

Til venstre for rattet er det mange kjekke knapper, for automatisk fjærnlys, parkeringsassistanse og rattvarme med mer. Blir fort glad i en del av dem.

Jeg er også glad for løsninger som gjør at du kan justere sidespeil i normal sitteposisjon, som med denne joysticken i førerdøra. Legg også merke til de fine sømmene i skinnet i førerdøra.

Baksetene i stasjonsvogna var i delskinn.

Kneplassen var som du ser på bildet over her svært god før jeg selv satte meg i forsetet, og fortsatt god etter jeg satte meg der.

Det er godt mulig at panoramataket tar noe hodeplass, men her tviler jeg vel på om jeg kan anbefale baksetet for noen over 180cm, selv om man ikke har panoramasoltak.

Det var en relativt irritert fransk dame som syntes jeg satt ALT for lenge i dette baksetet, så jeg rakk ikke lete så alt for mye etter lademuligheter bak, men jeg så ikke noe sånn i farten.

Luft får man ihvertfall bak, og det er jo bra for de som sitter der.

Corolla kommer med en 1,8 liters 122hk hybrid, og en 2,0 liters 180hk hybrid. Sistnevnte virker jo direkte spennende med tanke på potensiell kjøreglede!

5-dørs varianten har også en ganske så stilig design, og her mer tofargeløsning i rødt og sort.

Denne med 180hk kan bli moro! Gleder meg til å få testet den!

Forventet ankomst til Norge for Corolla er tidlig 2019.

Toyota sine nettsider kan du lese mer om nye Corolla.

Annonse